fredag 6. november 2009

sykt morsomme timer!

Da var det helg dere! Endelig :D Jeg har slitt meg gjennom denne uka her. Virkelig et slit å dra seg opp av senga for å gå på skolen. Så snart jeg er oppe er det greit, men når jeg vet at det er kjempekaldt utenfor dyna, så frister det veldig å bare ligge 10 minutter til :)


Må fortelle om noen morsomme greier som hendte på skolen i dag. Begynner først med den ene historien fra økonomi. Det kom en mann til klassen vår i dag og skulle snakke om, ja riktig, økonomi. Fikk ikke helt med meg akkurat hva han drev med, men noe med økonomi var det nok. Han fortalte oss om hvor viktig det var å tenke nytt og å være oppfinnsom osv. Så etter en stund fikk vi en oppgave vi skulle løse i grupper. Det var bilde av 4 forskjellige bygninger som vi skulle prøve å finne ut hvor var fra. Jeg så på bildene en liten stund og kom til at jeg bare kunne navnet på en av bygningene. Jeg sa ikke så mye for jeg tenkte at dette kunne jo sikkert de andre på gruppa løse. Men så etter en liten stund skjønte jeg at de faktisk ikke visste så mange av bygningene de heller. Jeg meldte meg da litt inn i samtalen og sa at jeg bare visste hva det ene bygget het. De ble skikkelig overrasket over at Runa, utvesklingsstudenten som ikke snakker skikkelig spansk, kunne svare på noe de ikke visste. Da ble JEG overrasket! Det bygget jeg visste hva het var det skjeve tårnet i Pisa. De kunne ikke engang svare på hvilket land det lå i. Så da jeg både kunne svare på hvilket land OG hvilken by tårnet lå i ble de virkelig imponerte. Jeg skjønner ikke at det er mulig engang. Det var EN annen i klassen som visste at "det skjeve tårnet i Pisa" var i Italia. Ikke engang læreren visste hvor det var fra. Spanjolene kan alt om sitt eget land, men nærmest ingenting om andre. Men det skjeve tårnet i Pisa, det visste da jeg da jeg gikk i 1.klasse?


Den andre morsomme tingen jeg må fortelle er også fra samme time. Det er så mange ord på spansk som betyr noe heeelt annet på norsk. Og når noen av disse ordene kommer så er det nesten umulig og ikke le. Den samme mannen som var på besøk viste bilder av forskjellige typer smertestillende medisiner. Bare for å vise hvor forskjellige de kunne være og hva slags forksjellige merker som fantes. På et av bildene var det en avlang smertestillende-kapsel. Og da merket på denne smertestillende tabletten kom opp greide jeg ikke å la være å sprute ut i latter. Merket var nemlig "Analgli". Og når det i tillegg så ut som en stikkpille, da ble det for mye for stakkars lille Runa. Ingen som skjønte hvorfor i all verden jeg begynte å le, men jeg kunne jo ikke forklare det for dem heller. hahah



Ellers har jeg vært på treningssenteret i dag og tatt en økt. Deilig å få ut litt energi :D Og nå er det tid for senga. I morgen blir det den store leksedagen tror jeg. Huff, jeg gleder meg ikke.. Må skrive noen brev i morgen også. Ina, i morgen sender jeg brev til deg. Det skulle virkelig ha blitt skrevet for lengesiden! Også skal jeg skrive et brev til farmor. Fikk en pakke i posten i går med 3 brev, tre Amta og et fotoalbum :) kjempekoslig! Leste forresten i Amata (lokalavisa for Nesodden) at NOKAS-utbyttet og David Toska befant seg på Nesodden rett etter ranet? Jeg fikk helt sjokk jeg! Der satt vi hjemme og leste i alle aviser om ranet, også sitter Toska i nabohuset med alle pengene? Sykt..

6 kommentarer:

  1. Haha, analgli. Forresten merker jeg også at de kan masse random shit om Canada, litt om USA og nada om Europeiske land. Huff. :)

    SvarSlett
  2. Hei Runa
    Du har til og med vært oppe i tårnet også, så dette kan du ! Håper alt står bra til. Du får bare stå på og ikke gi opp med matte osv., prøv igjen på hvert forskjellig område i matten som det blir undervist i. Vi kan sikkert kjøre noen flere Skype timer.
    Vi ringer deg opp på Skype en gang i helga.

    mange klemmer fra pappa

    SvarSlett
  3. Astrid: Jeg har på følelsen at det er små land som Norge som fokuserer på å lære mye om andre land. Hadde vi bare lært om Norge hadde vi ikke visst mye om verden rundt. Ligger jo ganske isolert til oppi Nord med lite innvandring i forhold til andre land. Vi MÅ lære om andre land;) Men det er jo grenser da.

    Pappa: Ja, jeg har jo vært der, så jeg burde jo i hvertfall vite om tårnet. Men jeg tror da mine gjevngamle venner i Norge har hørt om det skjeve tårnet i Pisa ;) Jeg gir ikke opp. Jeg jobber virkelig med leksene. Men det er ikke det at jeg ikke skjønner det. For om jeg får en konkret oppgave, så klarer jeg somregel og løse den. Men vi får tekstoppgaver der vi må trekke ut de rikitge tallene, og sette det opp rikitg. Og når ikke alle tall som er oppgitt skal brukes er det vanskelig for meg som ikke skjønner teksten å velge riktig. Men ja, vi må få opp en skypesamtale denne helga :D I morgen? altså søndag? Jeg hørte forresten at du var i Monaco denne uka. Hadde ikke fått med meg det, så ble litt overrasket da jeg snakket med mamma og hun sa du var på møte der:p

    stor klem <3

    SvarSlett
  4. Atrid: Mente at det er jo grenser hvor lite en skal lære om andre land. Som i Spania. De lærer jo nesten ingenting om andre land. Ikke engang om de andre landene i Europa ;)

    SvarSlett
  5. Haha lættis :p men duu, Toska i nabohuset bla bla? JEG bor jo i nabohuste din dust :p

    elsker deg <3

    Jesspppperrr

    SvarSlett
  6. Du bor jo ikke i nabohuset.. Du bor i nr. 5, men huset ditt ligger jo ikke ved siden av mitt. Dessuten var det ikke HELT bokstavelig talt. dust <3

    Elsker deg <3

    SvarSlett