lørdag 28. november 2009

Livet i Spania

Jeg tenkte jeg nå skal skrive et innlegg om hvordan det faktisk er å bo i Spania. Flere som har spurt meg om hvordan det er, hva som er vanskelig, hvordan det er med språket og alt egentlig. Så nå skal jeg forklare så godt jeg kan hvordan dette er. Og husk at er det noe dere lurer på, så er det bare å spørre! Jeg skriver for dere : ) Og litt meg selv da.

Jeg trives veldig godt her i Spania! Etter 3 måneder har jeg fått meg mange venner på skolen som jeg er sammen med i helger på fest, drar på shopping med og er sammen med på skolen. De er veldig hyggelige og snille alle sammen, og jeg får nye bekjente hele tiden gjennom vennene på skolen. I Spania gjelder det å være åpen! Og å smile mye er lurt, spessielt når en ikke snakker så godt. Dette gjelder kanskje ekstra mye siden jeg er blond. Høres merkelig ut, men det er sant. Mange ganger har jeg opplevd at damer/jenter i butikker f.eks. gir meg dødsdårlig service eller at de bare overser meg totalt når jeg skal betale eller spørre om hjelp. Blonde jenter er hatet av prinsipp, men så fort de merker at jeg ikke er så skummel og overlegen likevel, så er de kjempesøte alle sammen :D

Språket er så som så enda. Å snakke i presens, og om ting jeg driver med for øyeblikket går uten problemer, men når jeg må forklare hva jeg gjorde i går, eller hva jeg gjorde i fjor o.l da sliter jeg litt mer. Både fortid og fremtid er jeg absolutt ikke helt stø i enda. Bøyningene blandes om hverandre er jeg redd. Men jeg merker jo at det kommer seg det også. Stort sett så skjønner jeg alt hva spanjolene sier til meg, og jeg henger lettere med i samtalene dem imellom.

Angående videregående til nesteår, så vet jeg ikke helt. Skolen min sa at jeg i utgangspunktet må bestå alle fag. Om jeg stryker i f.eks matte (ikke tilfeldig at jeg sa matte), så tar jeg det som privatist i november når jeg kommer hjem. Jeg prøver virkelig å få året mitt godkjent som 2.klasse VGS. Ikke bare fordi jeg vil gå med vennene mine nesteår, men også fordi at om jeg ikke skulle få godkjent året, da blir de 40.000 som utvekslingsstudenter får i stipend gjort om til et lån. Altså, det må betales tilbake. Og det vil jo både jeg og mine foreldre helst slippe naturligvis.

Jeg føler meg veldig hjemme i familien jeg bor hos. Jeg slenger meg uten problemer ned forran TVen, og jeg lager meg kakao når jeg vil, om jeg skulle få lyst på det. Bare for å gi noen eksempler.
For tiden er vi inne i en hard prøveperiode på skolen. Jeg leser ganske mye til prøvene, men jeg har strøket på alt hittil. Jeg regner med at det blir bedre etter hvert, når jeg snakker bedre. En ting er å pugge på norsk, noe helt annet er å pugge på spansk og huske alt.  Men det har kommet seg det også etter hvert. Det er mye bedre nå enn da jeg begynte på skolen i september i hvertfall.

Og helt til sist, er det noe dere lurer på, IKKE NØL MED Å SPØRRE :D Un Besito


Meg og min tyske vertssøster Hannah på 16.

                                                                                                  

6 kommentarer:

  1. uuuh! I like your new header :D og signature :) Hvem har du fått DEN geniale ideen fra ;)? heheee!
    Jeg må bare fortelle deg at jeg egentlig er veldig stolt av deg! det å dra til Spania krever en del courage å tørre det! Jeg har faktisk fortalt og deg og Lea til en del folk her! hehe, om hvor tøffe dere er ;) Mihi!

    Hilsen fast leser :)

    SvarSlett
  2. Anna Sofie: Det er morsomt:) men også veldig mye strev og slit. Men jeg vil få igjen for det når jeg kommer hjem og snakker flytende spansk!

    Mathilde: Tusen takk Mathilde! Signaturideen fikk jeg fra både din blogg og Ulrikke Lunds blogg tror jeg. Så morro at du har fotalt om oss. hihi Jeg har snakket endel om deg til vertssøsteren min faktisk. For det er deg jeg snakker mest med som er i USA. Om at dere var på shopping på blackfriday og at dere kan ha med bøker på prøver osv;) Det er jo ganske tøft bare det å være på utveksling da, uansett hvor man er! Klem Runa <3

    SvarSlett
  3. ååh jeg vil så veldig gjør det samme! Aff at ingen fortalte meg den muligheten.. er det AFS du reiser med? Men om du består, har du 2'ere i omtrent alle fag? skal du ta opp noen av de senere da? Shit, jeg kunne aldri klart å pugge til prøver å et helt annet språk, jeg sliter bare å med å pugge på norsk haha! Nesten som jeg vil gjøre det i 3 klasse, men vet ikke helt om det er verdt det, i og med at jeg har jobbet med opp med fagene og lærerene... Det blir liksom ikke det samme etter vgs.. hmm Du er inspiraciooooooon! :D Stå på!

    SvarSlett
  4. Jeg reiser med Aspect, men jeg vil absolutt ikke anbefale deg og reise med dem. Har hatt masse styr og tull med dem, så om jeg hadde fått valgt en gang til ville jeg reist med AFS. Jeg har på følelsen av at de er flinkere og mer profesjonelle.

    Jeg må ha 5 for å bestå her i Spania. Det tilsvarer en 3 hjemme. Men ingen av fagene jeg har her er "avgangsfag". Dvs. at karakterene ikke vil følge meg på noe vitnemål når jeg kommer hjem. Det fungerer faktisk (merkelig nok) å pugge på spansk, selv om det er en hel del vanskeligere. Du hadde nok klart det om du hadde måttet. hehe Jeg blir nødt til å ta opp de fagene jeg ikke består og som jeg trenger i Norge. Om jeg stryker i spansk språk her så er ikke det så farlig, men om jeg stryker i matte, da må jeg ta det opp som privatist.

    utveksling i 3.klasse er ikke så vanlig. Så vidt jeg vet så får du ikke stipend fra lånekassen om du reiser ut i 3. Bare 2.klassinger som får det. Men det er jo nok av muligheter etter vgs også. Aupair? Eller bare språkkurs?

    Hyggelig at du synes det :D

    SvarSlett
  5. Det høres utrolig spennende ut ! Men var det ikke veldig skummelt i starten ? Tror aldri jeg hadde turt det, spessielt ikke alene...
    Utrolig fin blogg, kommer til å bli fast leser. Er spennende med blogger som forteller litt om helt andre ting også :)

    SvarSlett