torsdag 26. november 2009

Du vet du er utvekslingsstudent i Spania når...

Denne lista fant jeg faktisk på en annen blogg fra en jente som var i Spania i fjor. Helen heter hun. Jeg ble sittende å lese gjennom den, og overraskende mange passet PERFEKT til slik jeg har det. Jeg har justert den litt, så alt som står under her er slik jeg føler det eller slik jeg har gjort før.

 Du bruker mye tid på å smile,nikke, og late som du forstår hva som foregår

 Av og til bruker du "Beklager, jeg forstår ikke" for å unngå spørsmål, selv om du skjønner spørsmålet

 Du vil gi en stor klem til alle som snakker/prøver å snakke språket ditt

 Du kaller alle som sier "Hei" til deg venn, for du har ikke så mange enda

 Før skolen starter har du noen ganger å lata som du er veldig opptatt for å slippe å stå helt alene å se dum ut når du ikke finner noen du kjenner

 Noen ganger vet du svaret på et spørsmål i klassen men har latt være å rekke opp hånda, for du har vært redd for at det likevel skal være feil. (noe det ofte viser seg å være også)

 Du er bedre enn læreren i andrespråket ditt. (Mitt tilfelle: Engelsk)

 Du har uttalt ting (Navn,Tvshow,osv) på engelsk feil, for du vet det er den eneste måten dem skjønner hva du mener. (Cånnbærs - Måten de uttaler Converse)

 Av og til tar det 5 min å komme på ordet du skulle bruke når du skal skirve på norsk

 Du begynner å like mat du aldri hadde likt hjemme

 Det begynner å bli en vane å presentere deg med "Hei jeg er fra .... og jeg heter ...... "

 Du er aldri sikker på om personen du snakker med er vennen din, flørter med deg, eller erter deg

 Du har gjort noe feil og alle ser rart på deg, og du sir "Åja, men det er sånn vi gjør det i mitt land" for å unskylde deg

 Du har tatt frem hånda for å introdusere deg til nye mennesker, men blir dratt inn i en pinlig sitausjon med kyss på hvert kinn (ALLTID ALLTID ALLTID, her kysser vi til og med kjærester og voksne menn du aldri har møtt før)

 Du har alltid med deg ordbok og kamera i veska

 Du har vendt deg til dårlig engelsk og din egen engelsk er merkbart blitt dårligere

 Folk som stirrer irriterer deg ikke mer. Du har rett og slett vendt deg til det.
 Du ønsker deg mat fra landet ditt i julegave

 Du liker ikke ordet "baggasje vekt"

 Du har en enorm "vertsslekt"

 Folk kaller deg etter hår/hudfarge. (Folk roper alltid "rubia" etter meg på gata. Som betyr blond)

 Du kan forstå ting på språk du ikke har vært borti før (Som når jeg leser bloggen til Hannah og forstår i grove trekk hva hun skriver om)

 De første ordene du lærte var banneord

 Du føler deg som en 4åring fordi du ikke har språket enda


10 kommentarer:

  1. HAHAHAH, nå holdt jeg på å le meg i hjel! Dette er vårt nye liv eller hva? :D Kjenner meg igjen i alt! (bortsett fra at jeg ikke er blond da..)

    SvarSlett
  2. haha morsomt blogginnlegg, må si at du er ganske tøff som drar til spania et år, det krever et sett baller! lykke til videre!
    hilsen Daniel C

    SvarSlett
  3. Cathrine: Ja, det er sånn vi lever dette året! Haha Jeg er sikker på at de andre jentene også kjenner seg igjen når de leser denne lista.

    Daniel: Haha, det var ikke så skummelt da;) Litt mer jobb med skolen siden jeg ikke snakker så godt enda, men det går greit. Tusen takk! Kos deg videre i USA!

    SvarSlett
  4. HAHAHA... saa sykt morsomt!! en del av de passer for oss i USA ogsaa!! hehe :)

    SvarSlett
  5. Eg kjenner meg igjen i mange av de punktene!

    SvarSlett
  6. Maren Emilie: ja, jeg syntes den var litt morro, så måtte legge den ut:)

    Anniken: Jeg tviler ikke! Dette er jo ting som skjer daglig.

    SvarSlett
  7. Åhh heldige deg! Jeg eelsker spansk, misunner deg sykt mye! For å bli god i spansk her ( 5 timer i uken) må jeg jobbe dobbelt så mye på egenhånd, også har vi nesten ikke noe muntlig.. Men Jeg lurer på noe, må du ta andre året ditt om igjen? Hvordan er det egentlig å lære spansk ved å bo i Spania? Åh, jeg skal såå følge bloggen din ! Utrolig pen du er også! Populær blant los chicos de espana?

    SvarSlett
  8. Å så søt du er :) Nei, 5 timer i uken er absolutt ingenting! Jeg hadde spansk i 4 år før jeg dro til Spania, og jeg har funnet ut at de fire årene med spansk har bare vært bortkastet, for vi lærer virkelig ingenting av språket på skolen i Norge:p Ikke jeg i hvertfall.

    Jeg vet ikke enda om jeg må gå om igjen. Det får jeg ikke vite før jeg kommer hjem og lærerene mine i Norge ser på hva jeg har gjort i år. Men jeg prøver å få det godkjent! :)

    Det er kjempefint å lære spansk ved å bo her. Jeg tror nesten ikke det finnes noen annnen vei å lære spansk om man ikke bor her. Det vil isåfall ta deg veeeldig lang tid. 1 år her og jeg snakker flytende. 4 år på skolen hjemme og jeg kunne såvidt presentere meg selv. hehe Kjempekoslig at du følger bloggen!

    Alle jeg kjenner her vet at jeg har kjæreste i Norge, så de holder seg unna ;) Selv om det skjer jo at folk roper "rubia" (blondie) etter meg på gata osv.

    Hilsen Runa

    SvarSlett
  9. Oj, jeg passer saann ca i alle punktene. Denne lista var genial :P Eneste punkt som er feil er vel "Du har vendt deg til dårlig engelsk og din egen engelsk er merkbart blitt dårligere", i mitt tilfelle bytter du heller ut engelsk med norsk. Men det er herlig :P

    SvarSlett
  10. Hehe så gøy :) Kan tenke meg at du snakker mer enn perfekt engelsk nå!

    SvarSlett