mandag 4. januar 2010

Svar på spørsmål

Da har jeg fått noen forespørsler om hva jeg kan skrive om! Lina, du får et innlegg i morgen, på dagen du faktisk har bursdag. Hehe

Jeg kan jo begynne med maten i Spania. Den varier jo veldig fra hvor hen i landet du bor og hva slags familie du bor i. Akkurat som i Norge. Men generelt så vil jeg vel si at de bruker veldig mye olje her. Olje og salt. I min familie spiser vi salat til omtrent alt. Og da er det nesten alltid salt, olje og eddik i. I begynnelsen syntes jeg det var rart og salte salaten, men det smaker faktisk veldig godt. Vi spiser også mye kjøtt, kyllind, og fisk. Et veldig typisk måltid her er gjerne en kyllingfilet, uten saus eller noen ting annet og med salat og brød(fransk baguett). Eller så bytter de ut kyllingen med laks, torsk, kjøtt e.l. Til lunsj på skolen er det mange som har baguetter med tortilla de patata, altså potet tortilla. Eller på veldig godt norsk: Potetomelett. Det er kjempegodt. Jeg har stort sett likt alt jeg har fått servert her nede. Jeg elsker middelhavsmat!

Noe jeg ikke er så stor fan av er godteriet her. Det er dødssøtt! Og sjokoladen er ikke som norsk freia. Men så finnes det jo merker her også som vi har i Norge. Som Pringles, Nestlé, Twix, osv. Så det er jo godteri her som jeg er vandt med. Noe annet verdt og nevne er ColaCao, eller kald kakao som vi ville sagt. Det er noe ALLE barn får når de skal sove eller når som helst egentlig. Men jeg synes det er veldig godt jeg også, så jeg pleier å varme det opp og drikke det som vanlig kakao i Norge. De pleier også å ha kjeks som er veldig like Mariekjeks, også dypper de mariekjeksen i kakaoen, kaffen, ect. Herlig!

For du som kanskje fant bloggen min nå nettopp så vil jeg nesten anbefale å gå litt tilbake i bloggen og lese. Jeg har skrevet hver eneste dag omtrent siden jeg kom til Spania 22.August. Jeg bor i Zaragoza som er ca 30 mil vest for Barcelona. Altså innland, ingen strender eller tropevarme. Det er faktisk endel som spør meg om jeg har blitt brun enda. Da må jeg le. Her er det 0 grader og det har til og med snødd noen dager. Fra november til februar kommer jeg nok til å ha frostrøyk ut av munn.

Jeg snakket så og si ingenting da jeg dro fra Norge. Og det var vanskelig å forstå hva som ble sagt i starten. Alle tror at de snakker så fort her, unormalt fort liksom, men de gjør egentlig ikke det. Om du tenker over det, hvor fort snakker ikke vi når vi snakker norsk oss imellom? For en utlending ville det bare hørt ut som en stor grøt av ord som flyter sammen. Jeg har ikke egentlig noen eksakt dato for når jeg skjønte alt som ble sagt. Det kommer liksom snikende. Litt og litt. Og plutselig en dag gikk det bare opp for meg at jeg faktisk forsto mesteparten. Da jeg dro fra Norge tenkte jeg: Jaja, det er bare frem til jul, og så skjønner jeg alt og snakker greit nok, men bare husk at frem til jul er ganske lang tid. Fra August til Desember så er det jo faktisk 4 måneder. Så det er bare å smøre seg med tolmodighet. Men om det er noen av dere som leser bloggen som står mellom valget Engelsktalende eller Spansktalende land, så vil jeg si: Velg Spansktalende! VI fra Norge snakker faktisk flytende engelsk fra før. Helt sant. Jeg visste ikke at jeg var så god i engelsk før jeg kom til Spania. Her fungerer jo engelsk som morsmålet mitt. Jeg har møtt noen engelske noen ganger her, og det er omtrent det samme som å snakke norsk for meg.

Familien min er veldig grei. Vertsmor: Ana alder: 28 år, Vertsbror: Adrian, alder 18 måneder, Tysk vertssøster: Hannah, Alder 16 år. Jeg har ingen vertsfar som bor i huset, for Ana er ikke sammen med faren til Adrian, men hun har en annen kjæreste. Så egentlig har jeg på en måte to vertsfedre. Faren til Adrian: Hector, alder 30++, Han er her omtrent hver dag for å være med sønnen sin. Så han ser jeg mye. Kjæreste til Ana: Cesar, Alder 29. Han ser jeg ikke fullt så ofte, for han og Hector er nok ikke verdens beste venner. Så han er her når Hector ikke er her. Derfor har jeg nesten alltid en vertsfar tilstede. Dessuten er moren til Ana her ofte, søstrene hennes og deres barn. Skikkelig spansk altså! Hele familien samlet hele tiden.

Om Spania er rikt eller fattig. De fleste som reiser på utveksling fra Norge vil nok merke en ganske stor forskjell. De er ikke fattige her, men de har vesentlig mindre penger enn vi er vandt med fra Norge. F.eks, så er det ikke alle som har PC og/eller internett, oppvaskmaskin, stereoanlegg, Støvsuger etc. De aller fleste som bor i byer bor i blokk i relativt små leiligheter i forhold til 2 eller 3 etasjes hus i Norge. Det er heller ikke så vanlig å reise masse på ferie til andre land. Spanjolene reiser til Costa del sol og kanariøyene når de er keen på litt varme, sol og bading. Sørkysten rundt Málaga og Marbella blir regnet som snobbested for kjendiser og rike.

Jeg håper det var litt svar på spørsmålene deres. Om det er noe mer dere lurer på, ikke nøl med å spørre eller sende meg mail eller på facebook om hva det måtte være.



6 kommentarer:

  1. Tilføyelse fra Mariell i Valencia: Jeg spiser så og si ikke kjøtt her i Spania. Et vanlig måltid kan gjerne være noe som kalles potaje, og det er en slags gryte hvor de bare stapper oppi alt mulig de har, bare ikke kjøtt i min familie. Mye linser og bønner og sånnt. Skulle gjort mye for å få litt kjøtt!

    SvarSlett
  2. Haha Mariell: Ja jo sagt så er det veldig forskjellig etter hvor man bor, hva familien foretrekker og hvor mye penger familien har. Du får komme til Zaragoza og spise litt kjøtt med meg :D

    SvarSlett
  3. Håper du også lærer å lage noe av den spanske maten, ikke bare spiser den! Vasker dere klærne selv? Hvem vasker leiligheten og koppene?

    SvarSlett
  4. Jeg lager faktisk ikke mat her i det hele tatt. Men det er jo ikke verdens vanskeligste sak og steke kyllingfilet, fisk eller kjøtt og så lage en salat med olje, salt og eddik ;) Vi vasker ikke klærne selv. Heller ikke leiligheten. Men vi vasker jo rommet selv da. Jeg og Hannah bytter på å vaske annen hver dag. Også vasker jeg egentlig ganske ofte opp om jeg ser det står mye på benken. :)

    SvarSlett
  5. Hvis du savner norsk sjokolade så er mange av de billigproduktene ala supersol, spar, el corte mye mer lik norsk godteri :) Og en kakao som er verdt å prøve er Millac sin, men er usikker på om de bare har den på las islas.

    SvarSlett
  6. Ja det skal jeg sjekke ut! Supersol tror jeg de bare har på øyene og langs el costa del sol. Jeg har sett den når jeg har vært i marbella før, men jeg har ikke sett den i Zaragoza. Men takk for forslag!

    SvarSlett