mandag 25. januar 2010

Spansk historie

Nok en sykedag på meg. Heldigvis har jeg vært mest syk i helgene, så det er bare 2. dag borte fra skolen dette trimesteret. Jeg har ingen planer om at det skal bli flere.

Jeg har brukt dagen til å se filmen Home, som igrunn er helt utrolig bra, og skremmende. Jeg har skrevet om den før på bloggen, men det begynner å bli en stund siden. Den handler om global oppvarming, hva som skjer med jorda, jordas historie og hva vi kan gjøre for å stoppe det som skjer. Søker dere Home på Youtube vil dere kunne se hele filmen i et klipp der. Og det er faktisk lovlig. Den er laget og lagt ut på nett slik at alle i hele verden kan se den, uten å trenge å betale. Et viktig budskap i filmen, flest mulig må få det med seg, og derfor er den gratis.

Utenom filmen har jeg lest historie for fullt. Og da snakker vi selvfølgelig Spansk historie. I dag har jeg lest fra 1750-1810, noe jeg synes er en god start. Må komme meg helt til 1868 før prøven på onsdag. Måten jeg studerer historie på fungerer slik: Først skumleser jeg avsnittet, så søker jeg det opp på wikipedia, og der finner jeg det samme stoffet på engelsk. Siden det er så ufattelig mye stoff som skal kunnes er det veldig vanskelig å huske alt, når man ikke skjønner hvert eneste ord. Så det er grunnen til at jeg leser det på engelsk i tillegg til spansk. Da sitter det 100 ganger bedre i hodet. Problemet er jo ikke språket under prøven, det er jo at jeg ikke klarer å huske noe som helst når jeg har lest det på spansk. Notater av det jeg leser skriver jeg på norsk, slik at det skal bli enda litt lettere å huske. Er nødt til å komme gjennom kapittel 4 i dag og kapittel 5 i morgen, ellers har jeg virkelig ikke kjangs. En ting er at jeg stryker på prøver, men noe ganske annet er å drite seg fullstendig ut og ikke kunne svare på noen ting. Så det er igrunn det jeg prøver å unngå. Jeg skal klare å svare på noe. Har som mål og komme meg opp på 4 i de fleste fag dette trimesteret, også satser jeg på 5´ern til sommeren. (Karakterskala i Spania går fra 1-10, hvor alt fra 5 og opp er bestått.)

                                  
Mr.Brigthside - The Killers


3 kommentarer:

  1. God bedring og lykke til m historieprøven. Og jeg håper du får spilt mye håndball dette semesteret.

    SvarSlett
  2. God bedring, Runa!! Og en ting til.. Om du sitter og leser spansk historie på sånn halvveis andre språk enn spansk, da er vi to. hahaha Fant et par bra norske sider faktisk, men det teite er jo at norske leksikon bytter ut de spanske navnene. Fant ut at kong Carlos ble til kong Karl, og Fernando ble til Ferdinand, og Isabel ble til Isabella og José ble til Joseph. for noe dumt. Tok meg ekstra tid bare det å oversette navnene. haha

    SvarSlett
  3. Tante Kari: Tusen takk! Det håper jeg også! Nå er det bare litt over 20 dager til dere kommer =) Gleder meg

    Mariell: Tusen takk! Cathrine driver med det samme, så vi er faktisk 3. Fikk ideen fra henne. Ja, jeg leser det jo på engelsk, og de har også skiftet ut navnene. Litt vanskelig å skjønne det med José Bonaparte, for plutselig var han Joseph. Og Carlos ble Carl. Men de gjør det samme andre veien også. Karl Marx er i Spania Carlos Marx. Haha, jeg LO da jeg fant ut av den.

    SvarSlett