lørdag 16. januar 2010

Oppdatering

Da har Hannah og jeg vært og fiksa internett for en stund. Men dette vil nok ikke holde så lenge, så vi skal tilbake en dag senere i uke og kjøpe et månedsabonnoment med fri bruk. Nå har vi betalt 60 euro for USB-pennen og og da var 250 mb inkludert i prisen. Men det er jo ingenting, Så jeg må nok muligens gå til innkjøp av fast månedsabonnement. Men det koster i Spania! ca 500 kroner i måneden for fri bruk. Det er jo mer enn det koster i Norge jo.

Mer enn det har jeg vel ikke gjort i dag. Er syk, så har holdt meg inne og slappet av. Men litt lekser har jeg gjort, og sett litt på TV. Utenom det skjer det ikke stort her. Stikker jo ikke ut i dag heller, siden jeg er syk. Så der har dere oppdateringen på hva som har skjedd i dag


I dag blir det et litt lame bilde. Tatt med webkameraet. Nå ser dere i hvertfall hvor syk jeg er.

Forresten. Jeg satt og snakket med Maria José i stad. Også fortalte jeg at jeg dro til Spania for å lære meg spansk og for å lære hvordan spanjolene lever. Og da sa hun: Men hvorfor det? Det med å lære spansk kan jeg jo skjønne, men å se hvordan vi lever? Vi lever jo helt normalt. Akkurat som alle andre.
Hehe. Da tenkte jeg for meg selv at det er veldig typisk spanjol og si noe sånt. Enten så er det fordi de ikke tenker at det er anderledes andre steder i verden, eller så er det fordi de rett og slett ikke vet at ikke alle andre lever som dem. Uansett, jeg syntes det var litt morsomt. For meg så er jo ikke dette livet vanlig. Spanjolene lever på en helt annen måte enn vi gjør i Norge. Bare for å nevne en ting som er anderledes så er intimgrensene i Spania omtrent ikkeeksisterende. Jeg mener f.eks. de grensene for hvor nærme du står de du snakker med. Her kan lærere gjerne komme så nærme som 20 cm opp i ansiktet for å forklare noe. Eller personer du prater med kommer så nærme at du kan føle pusten deres når de prater. Vi holder på en måte litt mer avstand i Norge. Det sies jo at skandinavere er et kaldt folkeslag. Nordmenn er litt mer reservert for fremmede.



3 kommentarer:

  1. Hahahha, ja jeg er helt enig med deg..; typisk spanjol å si noe sånnt! hahahha, begynte faktisk å le da jeg leste det fordi det er så typisk. God bedring, Runa! Håper du får fikset internetten og at det funker. Klem <3

    SvarSlett
  2. Du får lære dem litt om Norge også, så har du jo gitt litt lærdom igjen til spanjolene for den lærdommen du får av dem! Jo mer vi vet om hverandre (land, folk og skikker) jo bedre er det. God bedring! Klem mamma

    SvarSlett
  3. Mariell: Ja, veldig typisk spanjol! Internetten ordner seg på en eller annen måte =)klem

    Mamma: Ja, jeg prøver så godt jeg kan og lære dem om Norge. De blir jo alltid veldig overrasket når jeg forteller at vi har gjerne 30 grader hos oss om sommeren, men at nå er det -20. Også synes de det er merkelig at vi fester i hus og ikke drar ut sånn som her. Husfester er ikke så normalt her. Tusen takk! Klem

    SvarSlett