lørdag 30. januar 2010

Fin de semana (helg)

BS: Langt innlegg. (Bs som i Before Sentence. Egen oppfinnsomhet)

Det ble visst ingen oppdatering i går. Jeg ble vekket av Xiomara som ringte meg og lurte på om jeg kunne komme litt tidligere å spise comer, fordi de hadde glemt at de var invitert til besteforeldrene hennes på comer. Derfor var jeg også invitert til å "comere" sammen med hele familien hennes. Jeg rakk bare å stå opp, spise litt frokost, og så løpe avgårde til Xiomara, som btw bare bor 50 meter unna der jeg bor nå. Vi bestemte oss for å gå til besteforeldrene hennes, som bor ca 3 kvarters gange fra der vi bor. Deilig å gå litt, også snakket vi masse om alt mulig rart. Jeg blir nesten litt overrasket over meg selv noen ganger. Jeg kan jo faktisk snakke spansk nå. Ikke perfekt, for all del, men jeg snakker godt nok til å være sammen med den samme jenta et helt døgn, og fortsatt ha noe og snakke om. *klapp på skulderen til meg selv*

Bilde fra brua da vi gikk til besteforeldrene. I bakgrunnen ser dere kirken Pilar. Ekstremt stor, og utrolig fin!


Besteforeldrene og foreldrene til Xiomara var kjempekoslige! Og resten av familien også. I Spania er det veldig viktig med familie, så jeg fikk spørsmål om hvor mange familiemedlemmer vi var. Og innenfor begrepet "familie" regner man med fettere, kusiner, tanter og onkler (inngifte også selvfølgelig), besteforeldre og søsken og foreldre. Jeg telte over og kom til at jeg hadde 20 alt i alt. Og da hadde jeg regnet med alle på mors- og farssiden. De bare så storøyde på meg. "BARE 20 stykker?!" fikk jeg høre. Xiomaras familie var nærmere 80 personer! Og i den enkle "lille" familiesammenkomsten vi var på i går var det 16 stykker. Jeg ble helt surrete i hodet jeg etter noen timer bare. Haha. Etter at vi hadde spist så mye at vi ikke klarte mer tilbød Xiomara og meg oss å vaske opp. Da vi var ferdige gikk jeg ut i stua igjen, og gjett hva de drev på meg! Der var det noen som så på tv, noen drakk kaffe, mens andre igjen lå på gulvet, i sofaen eller i lenestoler og sov siesta. Jeg trodde Xiomara tullet med meg da jeg spurte hva de andre drev med mens vi vasket opp og hun svarte at de sikkert lå og sov. Men neida, der lå alle brødrene til faren til Xiomara og sov på gulvet.

Senere, etter comer, dessert, kaffe, kaker og enda mer kaker, dro Xiomara og jeg tilbake til sentrum (der vi bor). Vi fant ut at det villle være kosligst om jeg sov over hos henne i natt, så da stakk vi innom meg og hentet overnattingssaker. Men plutselig fikk vi litt dårlig tid, for vi skulle møte noen andre fra klassen på den RosconRock saken jeg fortalte om i går. Så vi skyntet oss å skifte, ordne og sminke oss før vi løp og tok første buss til der vi skulle møte de andre. Etter noen timer på RosconRock var de andre sultne på Cenar (middag nr. 2), men ettersom Xiomara og jeg hadde spist så ekstremt, delte vi en bocadillo (baguett = fransk, Bocadillo = spansk).

Venner av Xiomara som spilte på RosconRock

Etter cenar gikk vi alle sammen til en bar en jente fra klassen hadde leid. Hun hadde nemlig planlagt stor fest for kjæresten sin som fylte 20 år. Litt rart igrunn, for jeg har bare møtt "bursdagsbarnet" en gang før, og så plutselig skulle jeg være med på bursdagen hans. Men her i Spania er alle velkomne, så da jeg ble spurt om jeg ville være med, hang jeg meg på. Møtte mange morsomme folk, og alle synes det er megafasinerende at jeg er fra Norge. Spørsmål jeg fikk iløpet av kvelden:

"Har dere broer i Norge?" Mitt svar: " Der det finnes elver finnes det broer også". "Åja, men har dere elver da?", Mitt svar: "Jepp, det har vi vet du".

"Snakker dere engelsk i Norge? Mitt svar: "Vi snakker norsk". "Men snakker dere ikke engelsk også?" Mitt svar: "Vi lærer engelsk på skolen, som her, men alle programmer og show som originalt er engelske er ikke dubbet"

"Finnes det isbjørner i Norge?" Mitt svar: "Ja, men de lever utenfor de største byene, så vi har ikke mye problemer med dem. De er stort sett fredelige. Men selvfølgelig, det hender jo fra tid til annen at noen isbjørner forviller seg inn i sentrum også". Ikke før jeg begynte å fortelle dem om isbjørner som bodde bak garasjen hjemme skjønte de at jeg tulla. Haha

Xiomara og meg

Bursdagsbarnet Alvaro

Jeg sov over hos Xiomara i natt, noe som var veldig koslig. Og i dag morges hadde hun stått opp tidlig og vært ute å kjøpte croissanter (skrives det sånn?), så da ble det kakao og croissant til frokost.

I dag har jeg snakket med pappa i nærmere 3 timer på skype og fått hjelp med matte. Utrolig greit å få forklart en del av hva vi går igjennom i timene. Også har jeg fått noen bursdagsgaver i posten også! Fra Jesper og fra farmor. Har ikke åpnet "hovedgaven" som var pakket inn fra Jesper enda, for har jo ikke bursdag før på tirsdag. Men fikk en tvserie som heter True Blood og potetgull i tillegg, så nå skal jeg kose meg med det. Av farmor fikk jeg lefser, brunost, et brev, og en bok + 500 kroner inn på konto. Kommer godt med! Tusen, tusen takk til begge to. Dere er så utrolig søte atte.


2 kommentarer:

  1. True Blood e sjikkelig bra :D har heile serien sjøl så =) høres ut som om du har hadd ei fin hælg :)

    SvarSlett
  2. Jeg må begynne på den snart ja :) Men jeg har to vanskelige prøver denne uka, så jeg får ta det til helgen. Passer dårlig å bli avhengig av en serie akkurat nå. hehe <3

    SvarSlett