torsdag 21. januar 2010

Matte på spansk

Det er en del som lurer på hvordan matten er her nede. Så nå tenkte jeg å forklare litt hvordan det fungerer med matte i Spania.

Det er ikke til å skyve under en stol at nivået på matten i Norge er latterlig lavt. De spanske lærerene synes det er rart at vi ikke er kommet lenger hjemme. Jeg har da pleid å forklare at det er fordi vi har et år mer enn spanjolene på videre gående hjemme, så vi kan ta det litt roligere enn de gjør her. Men det er vel egentlig ikke helt sant. Det er jo slettes ikke alle som har matte siste året av VGS. Så Norge ligger etter når det kommer til matte. Jeg har takket meg selv 1000 ganger for at jeg tok t-matte første året på VGS, ellers hadde jeg virkelig vært fullstendig lost i år. Ikke at jeg ikke er lost allerede, men jeg klarer meg bedre enn hva jeg ville gjort med kun et p-kurs. For dere som ikke er helt into mattekursspråket på vgs så står t-matte for teoretisk matte og p-matte for praktisk matte. T er regnet som et nivå høyere enn P.

Jeg sliter som bare det her med matten, men det betyr jo ikke at det er uoverkommelig. Jeg kjenner flere norske i Spania som klarer matten (men selvfølgelig med litt vanskeligheter). Det at matten er på spansk er jo også et problem. Man sier jo at mattespråket er et internasjonalt språk, men det forutsetter at man kan matten fra før tror jeg. For man skal jo lære nye ting, og da forklarer jo læreren en hel del. På begynnelsen av året sier det seg jo selv at man ikke skjønner all verdens. For dere som skal til Spania til neste år og lurer på omtrent hvor vanskelig matten er her: Jeg fikk 4 i t-matte i Norge i fjor, og jeg klarte så vidt å karre meg til en 2´er her i Spania. Men som sagt, har man litt talent for matte, så er det ikke uoverkommelig tror jeg. Dessuten så er det ikke værre enn at man ikke skjønner det. Det skjer jo ingen ting. Man sier til læreren at man har vanskelig for å forstå og klare matten, og det er det. Man gjør så godt man kan, og mer enn det kan man jo ikke gjøre.

Forresten kan jeg legge til, som pappa skrev i kommentarfeltet, at jeg får "privatundervisning" av pappa over skype i matte når det trengs. Pappa er veldig flink i matte, så utrolig greit når jeg ikke skjønner noen ting av det som blir forklart på skolen.


6 kommentarer:

  1. Hei Runa

    Vi fortsetter vel Skype rundene, holder på å lese meg litt opp på "limits". Du får helt sikkert mye av dette igjen i Norge til neste år.

    Klem fra Pappa

    SvarSlett
  2. Jobber du med Per over skype!? SMART! jeg skal hooke opp mamma! :D Jeg er heeeelt enig at mattenivaaet i Norge er lattelig lavt! Matten jeg har her naa foler jeg er VANSKELIG! Men likevel finnes det flere "mattekurs" her paa skolen som er enda vanskeligere! jeg maa virkelig jobbe for aa opprettholde karakteren saa jeg faar faget godkjent!

    SvarSlett
  3. Pappa: Ja, jeg tipper i hvertfall at vi får noe av det, selv om jeg ikke tror vi kommer så langt som de har kommet her. Vi fortsetter så fort begge kan, og jeg har nett =) Klem Runa

    Mathilde: Smart ikke sant? Pappa hjalp meg jo i Norge også. Er evig takknemlig for at skype finnes! Ja, det er et annet kurs på min skole også som er enda vanskeligere. Vi har liksom den praktiske matten nå. Og jeg skjønner bare halvparten. Hehe det er jo sikkert universitetsmatte det den andre gruppa har! :p Men vi klarer oss vi, gjør vi ikke? <3

    SvarSlett
  4. DERE er latterlig lave :) ehehehe neida, men du skal ikke skrive hvor mye mattehjelp du får av meg da Runa? :) Jeg kan vel nesten si at jeg ene og alene sørger for at du ikke stryker i matte <3 Takk Jesper! :)

    Meeeeeeeeeen, P = Pro T = Taper. hoho!

    J3sp3r <3

    SvarSlett
  5. wee. Oi, da hadde nok ikke jeg stått:( jeg har P matte og er på en stabil 3'er:S godt jeg ikke dro på en måte da hehe!

    SvarSlett
  6. Jesper: Tusen takk for at du hjelper meg så utrolig mye med matten Jesper <3 Må være moralsk støtte det da. Hehe Selvfølgelig står P-matte for Pro-matte. At jeg kunne skrive så feil..

    Evajean: Da hadde du nok hatt litt problemer med matten her ja, men det er jo ikke værre at man ikke får det til. Hva kan de gjøre? Se stykt på deg og si at du er en dårlig student som ikke gjør leksene. Nada más. Hehe

    SvarSlett