onsdag 27. januar 2010

Skolen er vanskelig

Jeg blir fullstendig oppgitt. Etter å ha lest til historieprøven i to hele dager i strekk + hele helga, kunne jeg faktisk det meste av stoffet. Men vet dere hva vi fikk på prøven? En tekst skrevet på gammelspansk, som måtte analyseres på alle mulige forskjellige måter. Vi fikk bare spørsmål fra et lite tema som hadde med de to kaiptlene. Jeg begynner å lure litt på det spanske skolesystem igrunn. Akkurat det samme skjedde i geografi før jul også. Vi øver og pugger til vi ikke klarer mer, og så får vi noe helt urelevant på prøvene? Hva er poenget med det? Og enda en ting jeg irriterer meg grusomt over er at stoffet på skolen her er alt for vanskelig. Når bare 4 elever av hele klassen besto alle fag til jul, da er kanskje pensum litt for vanskelig? Før var det 3 år på Vgs i Spania også, men det er blitt kuttet ned til 2 år. Allikevel skal de lære det samme, og akkurat like mye. Så på en prøve har vi gjerne 2 - 3 kaiptler samtidig. Og det er igrunn greit nok det, men de klarer ikke tilpasse mengden spørsmål og oppgaver til den tiden vi får. Enda en sak jeg blir utrolig frustrert over er Selectividad. Det er det samme som vi har eksamen hjemme. Bare at de har det i alle fag. Om de ikke består alle, da får de ikke begynne på universitetet.  Det som irriterer meg med Selectividad er at de kun har 1 time og 20 minutter på seg til hvert fag. Altså, de skal vise hva de har lært gjennom 12 års skolegang, på 1 t og 20 minutter. Og de har gjerne 2 eller 3 fag på samme dag. Det er jo som om de ønsker at elevene skal stryke. Heldigvis for oss utvekslingsstudenter trenger ikke vi ta disse prøvene, siden vi ikke skal inn på universiteter i Spania, men jeg synes forferdelig synd på spanjolene. Snakket med Erika i klassen i dag og hun sa hun snart ikke klarte mer. Jeg sa at hun i det minste bare hadde et halvt år igjen av skolen. Da sa hun: Om jeg består da.

Jeg har fått en plan over resten av prøvene dette trimesteret. 2 prøver eller mer hver uke helt frem til påske. Jeg gleder meg til norsk skole. 3 år på Vgs er så ufattelig mye bedre enn 2.Det er helt utrolig det tempoet de kjører på her. Spanjolene lærte om Tangens, Cosinus og Sinus i 4 ESO (tilsvarene 10.klasse i Norge). Omtrent halvparten av norske skoleelever på Vgs vet ikke hva det vil si en gang. Det er nemlig bare de som valgte vanskelig matte på Vgs som lærer det. Nå har vi i matten begynt med derivasjon for viderekommende, og læreren gjennomgikk cos, sin og tan på 2 sekunder bare for "friske opp litt". Enten så er det vi som har det alt for chil i Norge, eller så er det skolen i Spania som er helt sinnsyk. Jeg tror det er en mellomting.


Dette bildet av gardinene mine er til ære for Cathrine som hadde et sterkt ønske om at jeg la ut et bilde av dem på bloggen. Så nå håper jeg du leser i dag =)

8 kommentarer:

  1. Hei Runa

    Høres ut som det drar seg litt til på skolen. Du synes sikkert det er "umulig" å greie alt dette, men husk at spanjolene også er vanlige dødlige. Det er nok flere alternativer for de også, slik som vi har det. Tror nok den norske skolen er nokså avslappet.
    Jobbing under press, som du opplever nå, blir det garantert mere av i videre studier, så dette er fin trening. Du overlever helt sikkert, ta en dag og en prøve av gangen.

    Vi gleder oss til å komme på besøk snart, og håper du har tid til oss?

    Mange klemmer fra Pappa

    SvarSlett
  2. Huffamag! Det hoeres j ohelt sinnsykt ut! Jeg foeler at jeg kommer til aa komme tilbake til Norge som en komplett idiot naar det kommer til en del fag :P Men jaja! Du laerer iallefall mye! Og Du laerer deg studietekninkker osv..jeg gjoer nesten alle leksene kvelden foer...yay me! Men naa er det ogsaa lettere aa faa bra karajkterer da :)

    SvarSlett
  3. jeg er helt enig! har planer om å skrive et langt innlegg om problemer i det spanske systemet, selv om det kanskje er litt frekt, men hallo. det fungerer ikke. på noen måter. det er sinnsykt. aldri sett på maken. jeg går i 1.bach, og vi har også 2 eller mer prøver i uken. det er deprimerende. stakkars folk.
    pappaen din sier forresten akkurat dte samme som min, hehe "så bra beate, fortsett å lese, dette er fin trening, du overlever alltids".

    SvarSlett
  4. Pappa: Ja, det er sikkert en god øvelse til senere studier, men jeg skulle jo gjerne ønsket at jeg fikk til noe her. Spanjolene er helt klart vanlig døde de også, de stryker jo som bare det.

    Selvfølgelig har jeg tid når dere kommer! Da skal alle skolesaker legges vekk for en uke. Og uansett er det jo påske, så da er det fri for spanjolene også. Gleder meg veldig! Mange klemmer fra Runa

    Mathilde: Det er ganske sinnsykt også :p Haha ja jeg tror jeg kommer til å henge litt etter i enkelte fag. Men så har jo vi lært utrolig mye som ingen andre har lært også da. <3

    Beate: Ja, gjør det. Litt frekt, men når så mange av spanjolene stryker selv, da er det jo noe galt. Mener jeg i hvertfall. Haha, Pappaer kan jo nesten ikke si så mye annet når de sitter i Norge og ikke kan hjelpe så mye som de egentlig har lyst til. Jeg synes det er koslig jeg =) Og jeg tror jo at det er sant også. Vi klarer det vi.

    SvarSlett
  5. hahahahahah :D L E K R E !!!
    Leser alltid bloggen din jeg, vettu ;) Savner Norsk skole.. haha, *enkelt*

    SvarSlett
  6. Ikke sant! MEN, ikke lekre nok til at jeg klarer sitte inne hele dagen å glo på dem ;) leser alltid bloggen din også! Jeg også <3 *savn*

    SvarSlett
  7. Ikke la skolearbeidet ta knekken på deg, Runa! Det går nok fint =)

    SvarSlett
  8. Det går greit. Jeg klarer meg alltid :) Det er bare så drit når vi får andre ting på prøven enn det lærerene sier. Men du vet jo hvordan det er. =)

    SvarSlett