onsdag 14. oktober 2009

Mitt (u)sosiale liv

Hilde (som er i India dette året, se link på venstre side til bloggen hennes) spurte om jeg kanskje kunne skrive litt om hvordan det har gått og bli kjent med folk her, og mitt sosiale liv osv. Så da skriver jeg litt om det. Så der ser dere, det lønner seg å spørre, for jeg skriver mer enn gjerne om alt dere lurer på ;)

Hilde sa det hørtes ut som jeg hadde et bra sosialt liv. Jeg kan ikke si at jeg føler det sånn, men når jeg leser på bloggen min ser jeg jo at inntrykket blir slik. Har vært mye ute denne uka, både med norske og spanske venner. Men de siste 3 dagene har jeg ikke gjort stort. Deilig og bare slappe av også, men det blir fort kjedelig å sitte inne hele dagen. I dag for eksempel. Jeg sov til halv tolv, spiste frokost, og så hadde jeg ingenting å gjøre. Orker ikke sitte inne hele dagen, så jeg tok meg en tur ut på kjede-shopping. Eller eller egentlig gikk jeg bare og kikket i butikker, for jeg verken trenger noen ting eller var i humør til å prøve klær. Etter en stund gikk jeg lei, for har sett alle klærne før. Derfor kjøpte jeg meg et blad og satte meg til i sola på en benk og leste, kikket på bilder osv.

Men tilbake til mitt sosiale liv her nede. Det har ikke vært helt enkelt og bli kjent med folk her, for språket er virkelig en hindring der. Jeg er liksom ikke blitt bestevenner med noen jeg ikke kan snakke noe særlig med. Men jeg er da blitt bedt i to bursdager, på shopping og har vært med de på trinnet under Pilares, så jeg får jo være med. I de vanlige ukene kan hverdagene fort bli mye av det samme. Enten så er ikke spanjoler mye sammen i uka, eller så er jeg rett og slett ikke invitert til det de driver med. Tror egentlig det er det første, for har inntrykk av at de studerer mye. En vanlig dag for meg er enten og gå hjem fra skolen og gjøre lekser hele kvelden, eller så stikker jeg på treningssenteret i 7-tida. Det er i helgene det sosiale skjer.

Det er jo morsomt å være ute med de spanske jentene, men som jeg har sagt før så er de kanskje litt barnslige. Jeg vet ikke helt. De har sånne agendaer hvor de limer inn bilder av kjekke kjendiser, de tar masse trutemunnbilder og legger dem ut på Tuenti (spanias verson av facebook), de løper rundt og fniser og ler, og gutter og jenter er ikke noe særlig sammen på skolen. Dette er sånn jeg kunne holde på i 8.-9. klasse kanskje. Bortsett fra det der med å klippe ut bilder av kjendiser, det har jeg nok aldri gjort:p Men selvfølgelig, alle er jo ikke sånn. Har jo de jeg liker bedre enn andre, men det er vanskelig å finne ut hvordan folk er, for jeg skjønner jo ikke alt hva dem sier osv. Men jeg prøver så godt jeg kan, og det kommer seg sikkert om noen uker/måneder :)
Fikk skikkelig valuta for pengene her. Betalte 35 kroner og fikk en murstein av et blad. Det viste seg å være 3 i 1. Så da har jeg lesestoff for resten av uka!


Gud som jeg fjaser.. Her er i hvertfall et lite bilde fra inni et prøverom. Skulle egentlig prøve en kjole, men så gadd jeg ikke styre med å kle av og på bare for en kjole jeg egentlig ikke hadde tenkt å kjøpe. Så da tok jeg bilde i steden. Mulig jeg ser litt høyrere og tynnere ut her enn jeg egentlig er, men det er fordi jeg skulle klippe det litt i paint, og da ble det bare sånn. Skjerfet og veska er forresten nye :) Kjøpte det i går med Susanne.

11 kommentarer:

  1. Hvordan er det med temperaturen i zgz nå ? Begynner det å bli kaldt ? Går du mye med jakke og slikt ? Her i vlc er det kokvarmt! :-p

    SvarSlett
  2. Hei Runa, kanskje på tide at jeg gir lyd fra meg jeg også. Jeg er en ivrig leser av bloggen din bare så du vet det, og synes du skriver morsomt og det er spennende å høre om livet i Spania. Har i en uke vært alene-mor og da mener jeg alene mor, fordi: Mathilde er jo i USA og Emilie er med skolen til Polen/Tyskland. Da er det spesielt hyggelig å lese bloggene til de jeg kjenner. Jeg er synes du er en skikkelig tøffing som dro til Spania. Du kommer garantert til å utvikle språket under hele oppholdet, etterhvert vil det bare flyte avgårde :) Jeg heier på deg! :) Gleder meg til flere innlegg!

    SvarSlett
  3. Jeg har ikke så mye sosial liv jeg heller at det gjør noe! hehe xD

    Håper alt går veldigsupermassebra med deg :D Kort ferie dere hadde da, næææt, jeg hadde 1 dag liksom.. heldig :)

    Miss u!

    SvarSlett
  4. Mariell: det er rundt 20 grader her, så det er egentlig helt perfekt. Kan tusle ut uten jakke uten at det gjør noe, men jeg kan også gå i jakke og jeans uten at det blir for varmt heller. Tipper at om en måneds tid må jeg begynne å kle på meg litt mer ;) deilig med varme da!

    Lillian: Hei! Så koslig å høre at du følger med på bloggen:) Alenemor ja, det er du kanskje ikke helt vant til. Tenker det er litt mer stille hjemme hos oss også, nå som Lina og jeg ikke bor hjemme lenger. Emilie får sikkert en kjempeflott tur til Polen. Det har ikke vært sånn veldig tøft slik som jeg trodde. Jeg er bare her liksom. Tar en dag av gangen og utfordringer blir løst som de kommer. Vet jo at språket har blitt bedre, men jeg synes det tar alt for lang tid. hehe.. Igjen, veldig hyggelig at du følger med på bloggen :)

    Cathrine: Det er bra vi er to om det :) Jeg har det helt greit jeg. Ingen ting å klage på i hvertfall. Bortsett fra at jeg må på skolen i morgen da:p Deilig med noen dager fri ja! Håper du har det bra! Savner deg <3

    SvarSlett
  5. Det er ikke så sosialt livet her hjemme heller! En dag går jo så fort at en rekker knapt det mest nødvendige! Vi hadde vår første frostnatt i natt. Så nå er vinteren rett rundt hjørnet. Alle blomstene ble satt inn i går, så vi rakk det akkurat. klem mamma

    SvarSlett
  6. Er ikke alltid like lett å skaffe seg venner når du ikke skjønner alt de sier, men det kommer nok snart skal du se! Spanjolene studerer for det meste i ukedagene som du sier.. så det er ikke alltid det skjer så mye før helgen. Stå på videre :)

    SvarSlett
  7. Jeg følger min mors fotspor og legger igjen en aldri så liten kommentar :) jeg føler med deg!!! Jeg føler at det tar waaaay to long å få ordentlige venner! Jeg har selvfølgelig noen, men ingen goode venner som jeg kan snakke mef :/ jeg kan snakke en del med Emma though:) og forresten; hvordan får du sånn " hits" application?? Du kan svare meg ved å legge igjen en kommentar på bloggen min :):)

    SvarSlett
  8. Mamma: Nei, dagene går jo så fort. Flaks dere rakk det da :)

    Astrid: Tusen takk!

    Anniken: Det er bra de studerer da, og ikke er så mye sammen, for da hadde jeg vært skikkelig utenfor :p Det kommer sikkert etter hvert håper jeg :)

    Mathilde: Svarer her også jeg ;) Ja, det tar skikkelig tid. Men det gjør det jo uansett hvilket språk man snakker. Hadde jeg flyttet til et nytt sted i Norge, så forventer jeg ikke å få bestevenner med en gang. hehe Den hits greia var det Jesper som hjalp meg med. Mener å huske at du kan søke på hits-html og legge den inn slik. <3

    SvarSlett
  9. Neimen her flommer det over av kmentarer, kanskje ditt forige inlegg gjorde stort intrykk :D Jasså så jeg er ikke alene om å vaere litt usosial, hjelper faktisk litt å vite :) Takk for at du tok deg tid til å skrive om det og jeg er imponert over instillingen din! Positiv som bare det. Folka her er også ganske barnslige, men det har vel noe med alderen å gjore. Ikke at jeg er så utrolig voksen, så jeg prover å laere å ikke bry meg så mye om det! Bedre å akseptere enn å irritere seg over det.
    Lykke til videre <3

    SvarSlett
  10. Jeg tror det er et resultat av forrige innlegg ja ;) Om 5 dager er det det samme igjen, og inegn gidder kommentere. hehe

    Du virker da ganske så positiv selv, ut ifra det du skriver på bloggen din:) Ja, helt enig! Bedre og akseptere enn å irritere. Det vil gjøre året veldig mye lettere.

    Tusen takk det samme <3

    SvarSlett