mandag 12. oktober 2009

Hva vet spanjolene om Norge?

Er veldig glad for at jeg valgte og reise til Spania dette året og lære meg spansk. Jeg lærer jo ikke bare språket, men menneskene, kulturen, andre måter og løse ting på osv. Vi i Norge har det gjerne med å tro at vi er verdens midtpunkt og at alle vet alt om oss, siden vi vet så masse om dem. Men for spanjolene er Norge bare et lite land heeeelt nord i Europa, med masse penger, isbjørner, fjorder og midnattssol. Ana hadde sett bilde av en bunadene vi bruker, og hun hadde fått det for seg at disse går vi i ofte. Hun sa også at disse draktene var vel sånn som vikingene gikk i. Jeg måtte da innrømme at det visste jeg ikke mye om, men at draktene er tradisjonelle drakter som er gammel tradisjon i Norge. Om de er helt fra vikingetiden tviler jeg heller sterkt på:p Dette vet vel farmor alt om tenker jeg!

Det er et fåtall som kan noe som helst om Norge, men det er da noen som vet at Oslo er hovedstad. Og for tiden så har klassen min 3 timer pr uke hvor vi lærer om Norge. I hver eneste filosofitime blir det snakk om Norge på et eller annet tidspunkt, noe jeg jo selvfølelig synes er veldig morsomt. Spanjolene synes vi har merkelige skikker. Vi drikker alle hjemmebrent (i følge læreren) og vi fester inne (!). Og det går ikke ann å kjøpe alkohol på andre steder enn i spesialbutikker (polet). Det er også absolutt 18 års aldersgrense på å kjøpe. Til tross for dette, så vil du hver eneste helg finne fulle ungdommer over alt hvor du går etter klokken 10, noe de forresten syntes var enda mer morsomt. Her går de jo ikke ut før klokken er nermere 11, og da er de kanskje litt brisne når klokka er 1-2. Da ligger mange norske ungdommer og sover allerede. Men natten er alltid ung i Spania ;)

Brunost bare rynker de på nesa av, og lefser var gode, men kanskje litt for søte. Men de er veldig glad i selve folket nordmenn, det er de:) Får alltid høre at vi er så blide hele tiden, og alltid er klar for fest og morro. Vi er sjelden deppa, og vi tar utfordringer på strak arm (snakker om å lese dikt forran mange mennesker, reise til et nytt land uten og kunne språket, si akkurat det vi mener til en hver tid, osv) men det skulle vel bare mangle. Vi stammer da tross alt fra vikingene. Det er noe jeg hører støtt. Vikinger blir alltid snakket om når de hører jeg er fra Norge og jeg heter Runa. Kunne ikke skjønne det i begynnelsen, men etter at jeg lærte at Runa er det spanske ordet for Runer, altså vikingeskriften, skjønte jeg det bedre.

Så der har dere litt av hva spanjoler synes og vet om Norge. Ikke all verdens, men Norge er i hvertfall ikke en by i Sverige.. Mission accomplished:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar