mandag 28. september 2009

Siste matteboka! Og Pilares

Nå har jeg masse å fortelle! Ikke så veldig mye store saker, men alikevel så er det endel forskjellig som skal formidles i dette innlegget:p

Jeg har fått kjøpt den siste boka til skolen!!!! Endelig! Har prøvd i over to uker på å få tak i den siste matteboka. Til slutt (som jeg skrev) gikk jeg på egenhånd og fikk den bestilt i en bokhandel like ved her. Null problem sa de, og boka skulle komme innen to dager. Hvorfor var det ingen som sa det til meg med en gang?? Da hadde jeg hatt den for 2 uker sider. Men uansett, jeg har den nå. Så da er jeg klar for å knekke Gauss-nøtta.. "Ikke stå og stange nei, ingen nøtter knekker meg, ingen tvil" Noen som kjenner igjen sangen? Pappa kanskje? Det er akersangen, reklamen som vant gullfisken for noen år siden. Svarer godt til året jeg strever med nå.

Ana fortalte meg om Pilares i går. Og om fiestas generelt i Spania. Pilares er visst ganske kjent i hele Spania for å være en ganske så stor festival som varer i mange dager. Det er på en måte deres høstferie. Jeg spurte Ana om de hadde høstferie i Spania, men det hadde de ikke. Hun lurte på hvorfor i all verden vi hadde det. Så da måtte jeg forklare det at før i tida pleide barn og hjelpe bøndene med potetsankingen på denne tida, og fikk da en ukes fri fra skolen. Derfor har vi høstferie. Litt vanskelig å forklare, men hun forsto hva jeg mente :) Uansett.. Pilares er en festival for å feire at Jomfru Maria åpenbarte seg for en en apostel og ba han bygge en kirke (i Zaragoza). Så vidt jeg har skjønt da, men det er godt mulig jeg ikke forsto heeelt hva Ana forklarte meg. Den ofisielle datoen er 12.Oktober, men hele uka før blir brukt til "oppvarming" til selve dagen. Da er det sang, spill og dans i 7 dager til ende. En verken jobber eller går på skole disse dagene. Gleder meg veldig, for dette er virkelig DEN store feiringen alle snakker om her. Ana sa til og med at folk pleide å klippe seg, ta manikyr og ordne seg skikkelig før Pilares. Dette kommer til å bli gøy! :D

Anniken, som bodde hos Ana forrige skoleår, kommer på besøk hit på lørdag, så vidt jeg forsto. Kusinen hennes skal også være med og de skal sove på rommet ved siden av det vi sover på. Det kommer til å bli trangt og kamp om badet sikkert, men jeg gleder meg veldig! Noen å snakke norsk med:) Og Anniken vet sikkert om mange fine steder i Zaragoza som jeg enda ikke har funnet.

På mandager begynner klassen min en time senere på skolen, så jeg kunne sove lenge i dag:) Og da vi hadde vært på skolen i tre timer, fikk jeg vite at læreren vi skulle ha de to siste timene måtte i et møte, så vi fikk gå to timer tidligere også. Sinnsykt digg! Var ikke veldig motivert til skole i dag, så det passet utrolig godt. Holdt på å sovne i filosofía, men skjønte faktisk litt mer av hva Loco snakket om i dag. Skolen begynner å komme seg litt. Nå kjenner jeg mange folk, vet hvor jeg skal henge i friminuttene og vet hvilke lærere som tålererer snakk i timen osv. Begynner å føle meg litt mer hjemme i huset og kan slenge meg ned forran TVen her uten at det føles rart. Begynner å komme inn i dette nå! :D

Men... Det er et lite men her såklart. Jeg savner alle hjemme! Og en som er i England <3 Skulle virkelig ønske jeg kunne hatt høstferie nå og vært en en uke på hytta i ro og fred:) med lange turer i skogen eller ut i robåten på vannet. Her er det ikke akkurat ro og fred. Bor midt i byen, og det nærmeste natur jeg kommer er parken:p

Hilsen Runa

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar