tirsdag 29. september 2009

Gauss-metoden er nesten skjønt..

I dag har jeg nesten klart å løse en matrise med Gauss-metoden. Jeg har den nesten nå altså. Fikk løst den som du forklarte i går pappa, sånn med trappetrinn osv. men da jeg skulle regne ut X,Y og Z kom jeg ikke lenger. Trenger litt hjelp med den siste der tror jeg ;)


Skoledagene bare sklir over i hverandre nå. Tiden begynne å gå veldig for. Er jo allerede på min 3. uke i Zaragoza, noe som betyr min 6. uke i Spania. Så her går det virkelig unna. Gleder meg til helga igjen jeg. Er så stress med skolen, og føler på meg at vi kommer til å få noen prøver snarrt, ettersom vi ikke har hatt noen enda. Vi skal sikkert ha noen denne uka, bare at jeg ikke har fått det med meg:p

Har litt lite å gjøre her om dagen. Det går i skole, lekser og treningssenter. Kan bli litt kjedelig i lengden. Hjemme i Norge var jeg jo med venner og Jesper i uka, gikk ut med Singha, besøkte farmor, spilte piano osv.. Sånne ting kan jeg ikke gjøre her, så det blir endel loking på pcen og lesing av lekser. Ikke at det siste der gjør noe da. Men det er en grunn til at bloggen blir oppdatert ofte for å si det sånn:p
I går satt jeg foresten nesten hele kvelden på pcen og snakket med pappa på skype. Han forklarte meg trinn for trinn hvordan Gauss-metoden fungerte, så nå forstår jeg hva jeg skal gjøre i hvertfall:)

Tenkte jeg skulle prøve å komme meg litt tidligere enn vanlig på skolen i morgen, så kan jeg ta noen bilder av klasserommet ovs. For her er det lite å ta bilde av. Eller, kanskje jeg kan spørre om jeg kan ta noen bilder av familien og legge ut på bloggen? Dere får være tolmodige :)

Må forresten fortelle om noe som bekymrer meg litt. Melken her har helt sinnsyk lang holdbarhet. lang holdbarhet som i holdbarhet til 30/11... De kjøper melken i store 10-pakker og lar den stå utenfor kjøleskapet helt til de bruker den. Når de har åpnet en ny, setter de den i kjøleskapet. Så om du er uheldig og må åpne en melk så får du varm melk.. Den melka jeg drakk i dag er holdbar til 30/11, og den kartongen sto her da jeg kom til Zaragoza. Hva gjør de med melken for å få den SÅ holdbar?? forgifter den? haha Om jeg blir alvårlig matfirgiftet her, så er det derfor.

Også var det en ting til. Ana sa hun hadde snakket med en mann her som trener et jentehåndballag i Zaragoza. Mulig jeg kan trene med dem når jeg kan begynne å spille igjen. Ana sa også at håndball ikke er en veldig stor sport i Spania. Hm. Jeg som trodde det var kjempepopulært. Tenker håndball er like populært her, som basketball er populært i Norge. Det blir spillt, men det er ikke den største sporten liksom.

det var alt jeg hadde på hjerte for denne gang. I kveld skal jeg bare gjøre lekser og sitte på pcen. Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre?

Hilsen Runa

5 kommentarer:

  1. ææh ! du er heldig, runa ! mattelæreren min vet engang ikke at jeg ikke snakker spansk.. har ikke sagt det til han... så jeg skjønner absolutt ingenting ...

    SvarSlett
  2. Haha åja :p Du får si det til han da :) Mattelæreren min har gitt meg opp. Han gidder ikke spørre om jeg skjønte det, for han vet jeg ikke gjør det.. Men jeg skal vise han at jeg kan stå i matte til sommeren ;) hehe

    SvarSlett
  3. Æsj, Gauss!:S Hadde om den før jeg byttet til 1Bach.... Vanskelig!;) Jeg skjønner heller ikke det med melken.. Kan neppe være veldig bra? ^^, Ellers ser det ut til at du har det fint!:D Klem!

    SvarSlett
  4. Haha, på Tobago hadde sånn ekkel melk og man (jeg) klarte bare å drikke den hvis jeg hadde masse sjokoaldepulver i. Så jeg drakk ikke melk. Æsj.

    Forresten utrolig imponerende at du klarer deg så bra med spansken og har matte på spansk, jeg gruer meg til å matte på engelsk! :P

    SvarSlett
  5. Marit: Har skjønt det nå! utrolig nok. Litt vanskelig å regne det riktig, for gjør en bare litt feil, blir alt feil:p men skjønner greia liksom.. melka er jeg litt skeptisk til ja:p Jeg har det veldig bra, men kjeder meg litt om dagen.

    Astrid: Drikker bare melka til frokostblanding. Er ikke sånn at jeg tar meg et glass liksom, men det gjorde jeg vel egentlig ikke i Norge heller:p Jeg klarer meg ikke veldig bra med spansken.. haha de skjønner hva jeg mener, men jeg snakker utrolig dårlig! Får hjelp av pappa på skype med det jeg ikke skjønner i timen, så det hjelper det også:)

    SvarSlett