mandag 14. september 2009

1. skoledag i Spania!

Jeg beklager virkelig for at jeg ikke kan legge ut noen bilder enda, men faar ikke nett paa min pc for paa onsdag. Da skal jeg legge ut bilder;)

Advarsel: Meget langt innlegg!

Forste skoledag ja:p Vi dro fra huset med Begoña (hun jeg egentlig skulle bodd hos) kl. 8. Vi var paa skolen ca kvart over, saa det er ikke langt aa gaa. Var skikkelig spent da vi gikk inn porten! Vi gikk rett inn paa rektors kontor og maatte vente en stund til han hadde tid. mange ting som skjer forste skoledag. Han forklarte endel om de forskjellige fagene og hva vi hadde valgt osv. Jeg har Economía (okonomi), Lengua (Spansk spraak), Matematicas, Historia, fondamentos (som er et slags datafag tror jeg), Filosofia, Inglés(engelsk) og Geografía. I dag hadde vi Fundamentos, lengua, filosofía og economía.

Rektor tok en liten runde rundt paa skolen med oss for aa vise oss litt rundt. Vi motte paa noen av mine nye klassekamerater, saa han ba dem ta meg med til timen. De er veldig hyggelige alle sammen, selv om jeg ikke skjonner alt de sier. De snakker syyykt fort! Henger ikke helt med der enda. I hvertfall. En jente som heter Olalla (Uttales Olaja) har liksom blitt min "fadder". Hun snakker litt engelsk og forklarer meg naar jeg ikke skjonner hva som skjer. Vi to ble staaende aa snakke litt for timen begynte, og naar folk begynte aa komme stilte hun seg opp ved dora slik at jeg skulle bli introdusert til alle i klassen naar de kom:p med kyss og alt ting til alle! haha flaut. Men det gikk fint:) Laereren kom ikke til timen, for hun var blit syk, saa jeg fikk litt tid til aa bli kjent med de andre.

I 2.time hadde vi filosofía. Laereren er litt som Kjell Marki:p Han snakket med hver og en av elevene i klassen om hvilke boker de hadde lest i sommer. Ogsaa snakket han om en bok som het El mundo de Sofía. Dette var visst en bok vi skulle lese ilopet av aaret. Da han kom til mitt navn paa lista maatte jeg forklare at jeg var utvekslingsstudent og at jeg er fra Norge. Da ble han glad! :p forst da skjonte jeg at El mundo de Sofía er Sofies verden! Dere vet den boka Jostein Gaarder har skrevet. Og den har jo jeg allerede lest! Han bare: Men Jostein Gaarder er jo norsk! Ogsaa snakket han om Vigelandsparken, Oslo og hvor vakkert han syntes det var i Norge. Han hadde visst vaert i Hamar:p Veldig koslig han altsaa.

3.time hadde vi Lengua. Her kommer jeg nok til aa slite mest tror jeg. For dette er et fag som selv spanjolene sliter med. Det er analysering av dikt og setninger osv. Jeg skjonte i hvertfall heller lite av hva som foregikk rundt meg, men jeg trengte ikke gjore noe. Laereren sa at det var alt for vanskelig for meg paa dette tidspunktet og at jeg heller skulle se paa hva de andre drev med. Saa da gjorde jeg det;)

4.hadde vi Fundamentos. Dette faget vet jeg ikke hva gaar ut paa engang:p Har aldri hort om det. Men tror det er et slags datafag. Vi laerte hvertfall hvordan man skulle lage et nytt dokument i word, og hvordan man skulle lage en fin overskrift. Sykt lattis! Vi brukte hele timen til aa finne en fin font, skrive navnet vaart nederst paa siden, og lagre den i en mappe paa pcen. saa ja, vi faar se hva jeg faar ut av dette faget:p

5.time var det econimía. Her snakket laereren hele timen, saa fikk ikke med meg saa mye. De snakker saa utrolig fort! Kommer nok til aa henge bedre med etter hvert. Og Anniken: Alle sier at jeg forstaar mye mer enn det du gjorde da du kom:p Da kan jeg ikke skjonne hvordan du greide deg i starten, for jeg skjonner nesten ingenting! haha

Etter denne timen var vi ferdig. Har to pauser ilopet av dagen paa 20 minutter. Ogsaa er det 5 min mellom hver time. Skolen er virkelig et mysterium. Maa henge meg paa andre for aa finne frem til de forskjellige klasserommene:p Ellers har jeg det veldig bra her i den nye familien. Moren til Ana er paa sykehuset i dag og skal opereres for noe jeg ikke har faatt med meg hva er. Saa Ana skal vaere der med henne frem til onsdag. Derfor er Hannah og jeg alene naa. Men slapp av, Bego (begoña) er innom naa og da for aa lage mat til oss:p Adrian og Hector (Sonnen til Ana og faren hans) kommer i kveld om jeg har forstatt rett (noe som slettes ikke er sikkert).

Skal kjope boker med Bego etterpaa. Trenger en hel haug! Maa kjope sekk ogsaa tror jeg, for dette kommer til aa bli tungt:p Alt i alt var ikke forste skoledag saa skummel som jeg trodde den skulle bli. Ble kjent med mange, og alle passer paa at jeg kommer meg til riktig sted osv. Vi er forresten bare 16 stykker i klassen. Og rundr 16-17 stykker i den andre klassen. Og det er alle paa hele trinnet:p Rundt 500 elever i alt paa skolen. Da er det elever fra 12 aar- 18 aar. Og vi er de eldste. Dette skal bli bra tror jeg! :D Men blir sikkert endel jobb naar skoleaaret kommer ordentlig igang. Gleder meg villt til jeg snakker flytende! Det blir saa utrolig deilig aa skjonne hva folk sier til meg:p

5 kommentarer:

  1. Bra det gikk fint første skoledag. Du får ihvertfall hjelp av både Ana og Bego, og det er supert. Eg gikk forresten i klasse med Olalla i fjord, så regner emd du går med alle de andre eg kjenner også. Eg kunne utrolig lite spansk i begynnelsen, så tviler ikke på at de sa det om meg.. hehe. Det er bare å stå på videre så går det nok fint. Ka heter lærerne dine? Har du David i filisofia? Og Carmen i lengua?
    Cesar er kompisen til Ana, med mindre de er sammen no.. hehe. De var sammen i ti år for noen år siden ;)

    SvarSlett
  2. Hørtes jo veldig bra ut :D Kommer sikkert til å ga veldig bra for deg på skolen, det er jeg sikker på!

    SvarSlett
  3. Det høres kjempebra ut Runa <3
    Du får det sikkert kjempefint:) Og spansken kommer før du vet ordet av det :)

    Jeg elsker deg <3

    SvarSlett
  4. Det høres jo bra ut, Runa!
    Men hvordan gikk det med Hannha, begynte hun også på skolen i dag?
    Hvis hun er dårligere til å snakke enn deg og yngre så må det jo bli veldig tøfft for henne, stakars.
    Kos mamma

    SvarSlett
  5. Anniken: jeg er litt usikker paa det der med Cesar og Ana altsaa, for det er ikke noe ligge i armkroken eller kosing, men saa de kyssa en gang. Men saa er jo spanjolene litt mer paa den der kyssinga, selv om man ikke er sammen osv da, saa naa er jeg veldig usikker:p haha Ja, tror jeg gaar i klassen med de samme som deg;) Olalla, erika, Evelyn, Maria, Fran, Raol osv
    Husker ikke helt hva laererene heter enda:p men tror vi har en ny laerer i filosofía, for han gikk saa noye gjennom navnelista. :)

    Cathrine: aaah, jeg er ikke helt sikker paa det:p Ikke naa i hvertfall;) Skjonner stort sett ikke hva laereren sier, ettersom det gaar helt sykt fort. Men det er jo bare forste uka da, saa det er kanskje ikke saa farlig? hehe

    Jesper: Haaper det:p Men jeg vet noe sikkert ordet av det, for gjor ikke annet enn aa slaa opp verb og ord.. haha bad joke;) Jeg elsker deg <3

    mamma: Men hun har det jo ogsaa to aar lettere paa skolen da;) De har ogsaa gym paa skolen, og det har ikke vi. Men tror hun greier seg helt ok. Hun forstaar ikke saa mye i timene, men de er veldig snille og hjelper henne:)

    SvarSlett