torsdag 3. september 2009

Husarbeid + noen bilder

Nå har jeg da altså fått noen greier og skrive om ;) Mamma lurte på hvem som gjorde husarbeid og sånt hjemme her. Men jeg har liksom det inntrykket av at mange tror jeg er kommet til den familien jeg skal bo hos hele året. Det er jeg ikke. Akkurat nå befinner jeg meg i Madrid på forkurs, som varer i 3 uker. har vært her i snart 2 uker, så har en igjen. Så neste fredag reiser jeg til den egentlige vertsfamilien min:) Der skal jeg bo hele året. Vet ikke om jeg kommer til å legge ut noe bilde av denne familien, ettersom dette ikke er "min" familie. Lover at jeg skal legge ut bilde av den egentlige familien min;)

Her er jeg faktisk ikke helt sikker på hvem som gjør husarbeidet. For vi er på skolen hele dagen og er sjelden hjemme før 6. Og det er ryddig her hele tiden. Har på følelsen av at de har vaskehjelp faktisk, ettesom det noen ganger er heeeelt strøkent. Sånn alla når Dorota har vært hos oss mamma ;) Cathrine og jeg holder rommet ryddig hele tiden, og rer opp senga hver dag. Men det er nesten som å bo på hotell her:p For når vi står opp om morgenen står alt bestikk, skåler, og frokostblandinger på bordet klart til oss. Matpakker med store smørbrød ligger i kjøleskapet + juice i sånne små bokser. Dette er til skolen da.

Det er vel moren som gjør mest husarbeid tror jeg. Hun lager i hvertfall stort sett middag, men det er faren som vasker opp og ordner alt etter middagen. Victoria (moren) spurte om vi ikke hadde noen skittene klær her om dagen, og jeg hadde regnet med at hun skulle vise oss hvordan vi vasket klær osv. Men sånn var det ikke. Vi skulle bare legge alle skitne klær i en kurv også er de ferdig vasket morgenen etter:p

Hver dag vi kommer hjem fra skolen er det alltid sånn at de spør om vi er sultne. Om vi er sultne så er det ikke snakk om en brødskive eller et eple nei:p Victoria sier bare: 10 minutos. Og da er det stort måltid med kylling, potet og salat + brød og dessert. Litt merkelig. For er ikke vant til at alt skal bli gjort for meg. Det føles ikke naturlig i det hele tatt. Vi pleier jo å begynne å rydde av bordet etter middag osv, men da kommer Javier med en gang og sier at vi bare skal sette det ned igjen, for det skal han gjøre:p Men vi prøver hele tiden og hjelpe til:)

Så sånn var det;) Er det noen som har spørsmål, er det bare å stille:) a


Dette er fra byen Alcalá de Henares. Dette er en statue som sto i en park der. Litt random, men har ikke så mange fine bilder derfra.
Lea og Runa i en kirke. Ikke verdens beste bilde, men det er da noe:p

Anti-bakk. Runas beste venn her nede ;) Metroen er mitt andre hjem her i Spania, så det er litt deilig å ha antibakteriell med seg om vi skal spise ute etter å ha tatt metro en stund. 4 millioner som har sittet i samme sete som deg og holdt i samme håndtak :S hehe


Denne var veldig artig:p I Norge vet dere, så har vi sånn at vi kan tenne et lys i kirka når vi er der. Men her, er de litt mer utspekulerte:p Du kunne betake 10 cent også ville et elektrisk lys tennes. Akkurat som dere ser på bildet;) haha



Dette heter Gazpacho. Faktisk ganske godt. Det er en suppe som drikkes kald. De spiser det mest på sommeren, for da er det ikke så godt med varm drikke. Vi lagde det i Spanish Gastronomy timen i dag. Morsom lærer :)

4 kommentarer:

  1. Få med deg opskrifter og fremgangsmåte på så mye som mulig. Det er godt å ha med seg hjem når du skal diske opp med spansk mat til alle kjente! Kos mamma

    SvarSlett
  2. haha, ja jeg skal prøve å suge til meg så mye som mulig. Kommer til å fortsette med fransk loff + olivenolje og salt når jeg kommer hjem i hvertfall. For det er syyykt godt! :D Paella og tortilla er også veldig godt, men de har mye ferdigmat her. I hvertfall tortiallen er å få kjøpt ferdig i butikkene:p

    SvarSlett
  3. Det er deg og Vegard vet du, desinfiserer dere hele tiden..:P Jeg vet ikke om jeg er helt enig at det er fordi vi ikke har kommet langt nok i utviklingen at vi ikke har sånne lys, tenker mer at det kanskje er fordi at det sjeldent blir tent mer enn to-tre lys pr gudstjeneste og at elektisk lys blir mer trist enn lurt..
    Men den suppa er god! spiste masse av den i Spania i sommer, og forventer at du lager den til meg når du kommer hjem:)

    Nuzz og kozz og alt det der fra Amanda:)

    SvarSlett
  4. Haha ja, meg og vegard:p Jeg sa utspekulert da;) Ikke at de var kommet lenger i utviklinegn. De vet hvordan de skal tyne penger ut av folk liksom :p

    ja, suppa er skikkelig god:) Lover jeg skal lage den når jeg kommer hjem! Kan ha spansk aften, med mat og bilder og alt:D

    klemklem fra Runa :D <3

    SvarSlett