mandag 7. september 2009

Spansk mat og kallenavn

Leksene er så vanskelige! På spansk har de tre forskjellige tider, der vi i Norge bare har én. Det gjør det litt vanskeligere å bestemme hvilken tid en skal gjøre. Men jeg skal klare dette her altså! Håper bare på at slike ting kommer mer av seg selv etter hvert. Nå må jeg virkelig tenke for å finne ut hvilken tid jeg skal bruke. Og ca halvparten av gangene velger jeg feil :p

I dag har vi bare vært på skolen og gjort gramatikk. Tror dette var den absolutt kjedeligste dagen! Den siste timen gikk helt ekstremt sakte! Satt og telte sekunder jo! Men ble ferdig da. Det er umulig å legge seg tidelig her. Vi er hjemme rundt 6, og da skal vi spise. Så begynner vi med lekser, men så blir er jo alltid avbrutt med ett eller annet. Så leksene tar sin tid. Det er så fantastisk kjedelige lekser! Derfor jeg sitter å skriver blogg nå, for sitter egentlig med lekser :p

Etter at vi hadde hatt gramatikk i dag, hadde vi 2 timer om Flamenco. Lærte egentlig ikke så veldig mye mer. Eller, jeg lærte jo litt, men kunne endel fra før. Ble sittende å telle minutter der og gitt.

Da vi kom hjem hadde familien fått besøk av en tysk student som bodde her for 2 år siden. Det virker som de har ganske god kontakt enda. Hun er veldig hyggelig:) Gøy å snakke med henne, for hun fortalte endel forskjellige ting om spanjoler og skolen hun gikk på og fagene hun hadde hatt.

Og nå sitter vi da altså med lekser. Men siden jeg ikke har driv til å gjøre det akkurat nå, tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om maten her nede:) I vår familie spiser vi veldig sunt, og det er deilig. For jeg har ikke fått trent noen ting her! Jeg har svømt litt, men ellers har det ikke vært tid til noe annet. Regner med at når jeg kommer inn i rutinene i Zaragoza, så får jeg trent endel mer. Tenker jeg skal kjøpe et månedskort på et treningssenter eller noe. Men ja, maten.. Vi spiser endel pasta, poteter og kylling. Og de lager kjempegod mat! Vi spiser alltid frukt til dessert, og har nesten ikke smakt godteri her nede. (Har spist endel is da, det må jeg innrømme) Jeg tror aldri jeg har drukket så mye vann som jeg gjør her nå. Kan gjerne drikke 2 liter vann iløpet av de 4 timene på skolen :p haha Vi har spist Gazpacho (kald suppe), torilla de patata ( potetomelett), brød og salat (!) med olje og salt, egg med tunfiskpaté inni, paella og mye annet! Jeg har likt alt sammen :D Og til frokost spiser vi forskjellige frokostblandinger, ristet brød, med ost eller skinke og kjeks. Liker maten her skikkelig godt :)

Må forresten fortelle at læreren har kallenavn på alle nå :p Jeg blir kalt for Runa de Miel. For Luna de miel betyr bryllupsreise, eller direkte oversatt: Luna-måne ,de miel-fra honning - det vil si det samme som honneymoon:p Også byttet han bare ut Luna med Runa. Lea blir kalt Leandra, noe som tilsvarer magda eller Olga i Norge, Skikkelig gammelt navn altså :p

Men nå må jeg legge meg, for det er sent her! Huff, er alt for lenge oppe.. natta!

3 kommentarer:

  1. Når de går ut og spiser så seint, blir det ikke litt lite søvn på barna da? Eller sover de midt på dagen (siesta)? klem mamma

    SvarSlett
  2. Jeg skjønner at det er vanskelig ass!! Men tenk sånn ca rundt juletider, da kan du spansk for fææn!! :D

    Hils læreren din fra meg og si Hola Nachokeso :D

    Jeg elsker deg <3

    SvarSlett
  3. De spiser ikke sent ut når det er skole tror jeg. Barna er på vei tilbake til skolen nå, men alle er ikke begynt før i midten av september. Noen sover nok midt på dagen. I hvertfall så er et tomt ved bassenget i 3-4 tiden. De sover kanskje litt da, men tror nok de hovedsakelig spiser da.

    Jeg gleder meg til etter jul ja! Da skal alt visstnok gå mye lettere. Spansken og alt. Da har man venner, og klarer seg bedre på skolen osv. Og da går alt mye fortere til en kommer hjem også. Skal hilse til læreren min;) hehe

    Jeg elsker deg Jesper <3

    SvarSlett