søndag 6. september 2009

Segovia og avslapping

Ble liten tid til å skrive noen ting fra på fredagen, og i går var jeg rett og slett bare for sliten da jeg kom hjem til å skru på pcen.
En ting jeg har lært denne helga er at 10 cm høye sko en hel kveld i sentrum av Madrid, skaper en meget unaturlig knekk på foten. Så det gjør vi ikke igjen:p De skoene får bli "inne-fest, sitte-sko" haha..
Cathrine og jeg skulle i hvertfall møte de andre jentene på et metrostopp på fredagen, og vi måtte bytte metro flere ganger. Vi kjørte en gammel metro, så stoppene ble ikke ropt opp slik som på de nye. Derfor var vi ikke helt sikre på hvor vi var. Metroen stoppet, men vi trodde vi skulle av på neste. Så vi ble sittende. Etter at vi hadde stått der i 20 sekunder kanskje, ser jeg at det faktisk er dette stoppet vi skulle av på. Men da var det bare 1 sekund til dørene kom til å gå igjen. Derfor sier jeg til Cathrine: Sitt heeeeelt rolig og lat som ingenting. Vi er på riktig stopp nå, men for ikke å drite oss helt ut, går vi av på neste og bytter der isteden:p Det hadde blitt FOR dumt å kaste seg av metroen i siste liten med megahøye sko, og pent kledd når de fleste spanjoler enda var på vei hjem fra jobben :p haha

Da vi omsider møtte de andre jentene, dro vi til en restaurant for å prøve ut Tapas. Det var kjempegodt! Kjøpte seks småretter, og alle delte og plukket det de ville ha. Tidlig neste morgen skulle vi møte ved en bussterminal i Madrid, for nå skulle vi til en by som heter Segovia.

Det var en skikkelig flott by! Også var det deilig og kjølig, eller, ikke kjølig, men litt kaldere, hele dagen. Byen er kjent for akvedukten (eller hvordan det skrives) som går gjennom hele byen. Det skal være en av de best bevarte akveduktene i hele verden. Skikkelig svær! Senere var vi inne i slottet/borgen der kongen av Madrid bodde. Eller, ikke kongen av Madrid da, men Spania var delt opp i mange små land for mange hundre år siden. Og en av kongene bodde da i dette slottet. Det så akkurat ut som Walt Disney slottet syntes jeg.

Da vi kom hjem fra Segovia var det ganske så sent. Var ikke hjemme før 9 tror jeg. Da møtte vi de andre norske jentene, og de sov hos oss den natta. Vi var 5 jenter her:) Veldig koslig! Vertsforeldrene våre var på besøk hos noen venner, og de sa det gikk helt fint at de sov over.
I dag har vi egentlig bare sovet lenge og slappet av:) Har vært deilig å ikke gjøre noen ting. Måtte gjøre litt lekser da, men det er ferdig med det nå. Har sovet masse og føler meg faktisk littegranne uthvilt.
Guro slapper av oppi fontenen:p

Dette var slottet til kongen av Madrid-området


Akvedukten. Den var enorm!



Meg og Lea poserer forran akvedukten
Alle studentene på kurset forran slottet. Det var faktisk vollgrav også der:p skikkelig slott altså!

4 kommentarer:

  1. Får alltid så lyst til å dra til Spania når jeg leser her! :)

    SvarSlett
  2. Så koslig at du sier det Ida:) Veldig spennende og lese om livet deres i England også! Hadde vært gøy med et år der også:D

    SvarSlett
  3. Jeg må si den kjolen du har på var überlekker:P

    Knuseklem fra Lina<3

    SvarSlett
  4. hehe ja ikke sant! Jeg byttet den med min søster mot en joggebukse så vidt jeg kan huske;)

    Knuseklem fra lillesøster <3

    SvarSlett