fredag 11. desember 2009

Yes, we can!

Jeg har en litt stor og viktig sak å komme med. Jeg vil nå herved si at jeg snakker spansk. Ikke flytende og perfekt, men ganske bra. Jeg blander tider, husker ikke ord osv. Men jeg kan fint holde samtaler igang, og jeg skjønner casi todo (nesten alt) av hva spanjolene sier. I dag var nemlig Hannah, jeg og to jenter fra klassene våre på kino. Vi så Luna Nueva eller New Moon som vi ville sagt på godt norsk. De spanske stemmene er litt rare. Selvfølgelig er filmen dubbet. Men jeg skjønte stort sett alt som ble sagt. På et punkt i filmen så var det visst noe som ble sagt på italiensk. Det fikk ikke jeg med meg. Haha, jeg trodde det bare var noe jeg ikke forsto.

Etter at vi hadde sett filmen dro vi på kafé og satt og snakket i over 3 timer tror jeg. Og alt var jo på spansk.Etterpå snakket Hannah og jeg sammen og vi kom til den konklusjon at vi nå faktisk snakker Español. Yes, we can! Eller på spansk: Sí, podemos! Jeg sier ikke at jeg snakker veldig bra, og jeg har garantert mye feil når jeg prater, men de skjønner jo alt hva jeg mener, og jeg har stort sett ingen problemer med å forstå dem heller. Men nå er jeg sliten! Først kino i 2 timer, så snakke spansk selv i 3 timer i strekk. Det tar på skal jeg si dere. Jeg blir så sliten når jeg må tenke på spansk over lengere tid. Til slutt er jeg helt empanada. Det er ordet de bruker når man blir "borte". Sånn når man stirrer ut i lufta på samme sted lenge uten å egentlig se på spessielt. Da er du Empanada. Nå skal jeg sove!

Må bare beklage at det har vært litt lite bilder de siste dagene. Jeg glemte kameraet mitt i dag, så ingen bilder, men i morgen så kommer det noen.


5 kommentarer:

  1. Det er bra Runa, du er flink! Og da er det bare finpussing det siste halve året. Tenk på hvor mye greiere det vil gå nå når du forstår hva de sier. Håper slalomutstyret kommer fram i tide! God nattaklem fra mamma.

    SvarSlett
  2. Hehehehehhe !!! Nå ble jeg litt glad :-) for når andre er glade, da blir jeg også glad ! hihi !! Enig med din mamma - du er flink og nå er det bare finpussing som gjenstår :-)
    Jeg for min del tror jeg skal melde meg på et spansk-grammatikk kurs etter jul om det er mulighet for det. Hehe
    Stor klem !!

    SvarSlett
  3. Mamma: Ja, det blir bare lettere og lettere. Etter jul tenker jeg at karakterene skal bli litt bedre også. Jeg kjenner folk, jeg kjenner lærerene og jeg snakker bedre spansk. Ja, jeg håper det kommer frem i tide, men det gjør det sikkert. Stor klem

    Mariell: Jeg tenkte på det samme. Det med å melde meg på et gramatikkurs, men jeg har jo Hannah. Hun har helt enormt med bøker med gramatikkoppgaver, ordbøker, spanske ord-spill osv, så jeg kan bare spørre henne og låne bøkene hennes. Og er det noe jeg ikke forstår i det hele tatt, da spør jeg engelsklæreren min om hun kan hjelpe meg :) Stor klem

    SvarSlett
  4. Ahh !! haha, ja, stemmer det !! Hun fra Belgia som bor her går på et sånnt spansk-kurs som vi gjorde i Madrid nå, hvor hun tar level A2 (samme som vi tok i Madrid, tror jeg?) men hun ville lære mer, så hun kjøpte seg en bok med level B1 og B2, men siden hun fortsatt er på level A2, så har jeg lånt den boken hennes, men akkurat nå for tiden så mangler jeg litt selvdisiplin, så det blir liksom ikke til at jeg gidder å begynne. kanskje et kurs kunne fått opp piffen litt. Pappa mente også at jeg burde finne på noe å gjøre på så ikke jeg ble sittende inne så mye, så han trodde kanskje det var bra for meg å eventuelt begynne på et slikt kurs et par kvelder slik at jeg ikke blir sittende inne så mye alene og tenke.. for da kommer jo hjemlengselen også. Så kanskje jeg slår to fluer i en smekk nå ? hahaha.. skal undersøke litt med priser og sånnt tror jeg, for det er sikkert ikke billig :-p Stå på! Stor klem!!

    SvarSlett
  5. Du (og faren din forsovet) er ganske lur. Merker at selvdisiplinen ikke er helt på topp her heller. I dag har jeg ikke gjort noen ting. Ikke noen verdens ting. Men jeg får se hva jeg finner ut av, og hva det blir til. Vi snakkes om en uke :D

    SvarSlett