torsdag 10. desember 2009

Hvordan er det å bo i Spania?

Jeg fikk en liten forespørsel av Hilde om jeg kunne skrive litt om hvordan jul er i Spania og om hvordan jeg har det og om jeg er glad for at jeg reiste til Spania for å gå 2 VGS her. Så da skal jeg forsøke å svare så godt jeg kan på det.

Advarsel: Langt innlegg

Jeg begynner med jul. Nå har jo ikke jeg feiret jul i Spania enda, så jeg kan ikke si alt med sikkerhet, men jeg skriver om de inntrykkene jeg har fått til nå. Og om det skulle vise seg å være veldig anderledes, så kan jeg skrive et innlegg til om jul senere. På meg så virker det ikke som om julen er så stor høytid for spanjolene. De færreste har f.eks. julekalender, og vertsmoren min hadde aldri hørt om det før. Da måtte jeg jo såklart forklare og vise henne hva en julekalender var. Egentlig så har jeg inntrykk at jul er noe helt spessielt i Norge. Det er veldig viktig for nordmenn å feire sammen med familie og venner, kjøpe gaver som betyr noe, lage julekalendere til hverandre o.l. Min tyske vertssøster pleier å dra til alpene å stå på ski hver jul. Det er ikke noe min familie ville gjort i Norge. Vi ville f.eks aldri dratt til Trysil for å feire jula i skibakken.

Det er begynt med pynting i gater med litt smågrelle lys og julepynt, men det er ikke så veldig mye. Min spanske "tante" sa hun satte opp juletreet (av plast) i midten av november, for "fetteren" min syntes det var så morro. Det hadde aldri skjedd hos meg i Norge i hvertfall. I Norge setter vi opp juletreet lille julaften og natt til julaften pleide alltid mamma og pappa pynte det slik at det var litt sånn ÅHH wow! når søsteren min, broren min og jeg sto opp til "3 nøtter til Askepott", "reisen til julestjernen" og julestrømper med godteri.

Jeg tror vel egentlig heller ikke at Spanjolene har noe veldig tradisjonell julemat  slik som nordmenn har ribbe, pinnekjøtt eller kalkun. De spiser nok kanskje et ekstra godt måltid. I Spania så er nyttårsaften og 6.Januar mye større enn selve julaften. Den 6.Januar er det Hellige 3 kongers dag. Jeg må innrømme at jeg ikke helt vet hva som skal skje da, men det er i hvertfall gaver på den dagen også.

Så skal jeg fortelle litt om hvordan jeg har det. Jeg må si at jeg har gruet meg endel til jul. Spessielt rundt 18- tida den 24. og middagstid 2.juledag. Hjemme så spiser vi jo alltid kjempegod julemiddag, og 2.juledag er hele familien samlet hjemme hos oss på middag. Da er det jo litt trist å sitte alene i Spania uten å feire noe som helst. Men nå er planene endret litt. Jeg skal nemlig være med Cathrine (min tidligere romkamerat i Madrid under forkurset) og Mariell + deres spanske familier til Pyreneene og stå på ski i jula en ukes tid. Vi drar den 20. og kommer hjem igjen den 27.Desember. Jeg gleder meg veldig! Og da blir ikke jula så trist likevel. Jula blir riktignok feiret i skibakken og på et hotellrom, men jeg skal feire med to norske venninner. Det gjør en stooor forksjell! Men jeg går jo ikke glipp av den spanske jula fordet. Familien til Cathrine, som jeg også bodde med i Madrid, feirer alltid jul på denne måten.

Når det kommer til om jeg har angret på at jeg har reist til Spania så er svaret nei. Jeg har ikke anget i det hele tatt. Selvfølgelig er det dager jeg skulle ønske jeg kunne vært hjemme, på hytta, gått norsk skole osv. men jeg har aldri virkelig ønsket å dra hjem. Og nå begynner spansken å komme seg litt også, så nå blir det bare lettere og lettere. Det er ikke til å skyve under teppet at disse første månedene i Spania har vært tøffe, med språkvansker, til tider ensomhet og kanskje litt dårlig selvtillitt. Og jeg tror ikke at dette er noe hvem som helst kan begi seg ut på. Men det er jo så mange oppturer også! Jeg har jo hatt det utrolig mye morsomt mens jeg har vært her. Og jeg kan ikke si at jeg angrer. Jeg vet at det er noen som heller skulle ønske de dro til USA, men det er i hvertfall jeg glad for at jeg ikke gjorde. Det hadde nok vært kjempegøy å bodd i USA et år, men der hadde jeg ikke lært et nytt språk. Etter å ha bodd i Spania i 3 1/2 måned skjønner jeg omtrent alt hva spanjolene sier, og snakker greit nok selv. Det kan ikke de som bor i USA. Så til syvende og sist er jeg veldig glad for at jeg bor i Spania i år. Uansett om jeg får året godkjent som 2.VGS eller ikke.



6 kommentarer:

  1. Håper du får kose deg i bakkene i jule da :D
    Gleder meg til du kommer hjem!
    Marte <3

    SvarSlett
  2. Så bra du blir med til Pyreneene, Runa !!! Dette gleder jeg meg til !!! Hihi ! Bra innlegg, jeg er enig i det meste, spesielt det med Julaften i 17 - 18 tiden og utover kvelden + 1. og 2. juledag.... Og egentlig litt nyttårsaften også.. Menmen.. nytt år - nye muligheter, vi får tenke på det sånn. Gleder meg til vi sees igjen, det er jo ikke noe lenge til ! Ca 1 uke bare jo !

    SvarSlett
  3. Marte: Jeg skal kose meg masse! Du må ha det kjempefint i jula du også :D Jeg gleder meg selv til å komme hjem, selv om jeg ikke vil hjem nå, så blir det deilig å komme hjem i Juni. Da må vi finne på noe artig :) Klem <3

    Mariell: Det blir kjempekos! Jeg gleder meg sånn! Det er de dagene der hele familien er samlet, og jeg vet de har det kjempekos som er værst. Da er jeg liksom den eneste som ikke får være med. Men nå skal det gå greit tror jeg. Nytt år nye muligheter ja. Vi må tenke på det sånn :) Nos vemos en una semana Mariell <3

    SvarSlett
  4. Runa, Runa, Runa :D
    Jeg kjenner meg igjen i mye av det du sier, selv om jeg befinner meg på andre siden av atlanterhavet :) Men her er jul....AMERIKANSK! Alt er kjempestort og overpyntet :) Men koselig, det er det! :)
    Det blit nok litt rart i jula ja:/

    SvarSlett
  5. Helig aa lese, Runa! Du opplever mye og misunner at du faar se sno i julen :) Hehe
    Har samme folelse at selvom noen daarlige dager lengter man hjem, saa har jeg ikke virkelig vaert villig til aa dra hjem!
    Kos deg masse i Julen, og nyt skolefri sier bare jeg:) Klem <3

    SvarSlett
  6. Mathilde: Ja, jeg kan tenke meg at jul i USA er litt anderledes enn hva det er i Norge. Haha, men de feirer nå i det minste. Her er jul litt som Halloween er for nordmenn. En etterligning av USA. Men jeg tror det blir bra <3

    Hilde: Så koslig at du synes det:) Du må kose deg masse i ferien du også!klem <3

    SvarSlett