søndag 13. desember 2009

Og jeg som trodde Norge var rikt..

..Men der tok jeg feil. De fleste spanjoler blir jo ganske så imponert når de får vite at stort sett alle VGS-elever i Norge har sin egen laptop, omtrent alle bor i hus, har egen bil, hvor mye månedslønn som er vanlig blandt ungdom osv. Ikke at jeg går rundt og skryter av dette, men dere skjønner. I går, da jeg var ute med Filipe, fikk jeg høre om hvordan det er å være rik i Brasil.

Alle som var i Barcelona forrige helg skjønte jo at han kanskje hadde litt mer penger enn oss andre. Han gikk kun i merkeklær som Prada-sko, Calvin Klein jakker, Ralph Lauren pikéter osv. Og i går så spurte jeg han om han kunne fortelle litt om hvordan det var å bo i Brasil, så da satte han i gang. Han begynte med at europeere alltid enten tenker fattigdom, store gatefester og karneval eller kriminalitet. Og dette mente han var et ganske feil bilde av Brasil. I Brasil har nemlig Filipe privatsjåfør som kjører han dit han vil. Han har husholderske og vaskehjelper som rydder rom, lager mat når han vil og masserer han (!) når han skulle ønske det. Og når han og vennene vil til stranden, så leier de likesågodt et helikopter. Eller så bruker de bare privathelikopteret til en av vennene. Dette hadde ikke han da, for han var visst en av de "fattigste" blandt vennene siden foreldrene hans var skilt, og moren ikke jobbet som noe spessielt. Det var visst stefaren som hadde pengene i den familien. Så spurte jeg om hva den ekte faren hans jobbet med, siden han skal komme på besøk til Filipe i jula. Han jobbet som noe som tilsvarer landbruksminister i Norge. Så han kjente presidenten i Brasil personlig. Så fortalte han at han en stund faktisk hadde hatt bodyguard også. Fordi han hadde blitt truet med pistol og ble ranet. Og ranerene sa de visste hvem han var og hvor han bodde. Men det hadde visst bare blitt med den ene gangen. Jeg satt bare å måpte jeg.

Så spurte jo han om hvordan det var å bo i Norge. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle fortelle jeg, men jeg begynte med å fortelle at vi har konge og slott, noe han syntes var skikkelig kult. Akkurat som i eventyr. Og så fortalte jeg at omtrent alle bor i egne hus med somregel 2 eller 3 etasjer. Også fortalte jeg at jeg kunne gå i 1 minutt fra huset mitt og så befant jeg meg midt i skogen. Og at om vinteren var det gjerne en halvmeter med snø og -10 grader. At vi lager snømenn, har snøballkriger fra snøborger som vi kan bygge ute i hagen, og at vi drar ut på ski og griller pølser på bål. Så Norge har definitivt noe spessielt å komme med også. Han syntes det hele hørtes ut som et eventyrland. Noe jeg godt kan forstå. Vi er ikke 5 millioner mennesker en gang i hele landet. I São Paulo, byen han bor i, er det 40 millioner innbyggere, Og i hele Brasil er det nesten 200 millioner innbyggere. Men han sa han egentlig trodde det var veldig mange fler, fordi det er så mange "papirløse" mennesker. Altså folk som er født i slum og ikke er registrert i noe folkeregister.

Men ja, fy søren, jeg satt bare med åpen munn og hørte på når han fortalte. Det er noe av det sykeste jeg har hørt.

Dette er Filipe. Det er fra Barcelona da noen bestemte seg for å skape litt julestemning.







6 kommentarer:

  1. hmmm, jeg fant nettopp ut at jeg skal gifte meg med Filipe!!:D Han er jo grei og sånt han :) Og livsstilen skal jeg ikke klage på.. :P
    Men det er bra du har filmer! Jeg har med meg noen fra Norge, og så har jeg med meg Tre nøtter til Askepott ;)

    SvarSlett
  2. Har du med deg tre nøtter til Askepott?! Den MÅ vi se på julaften vet du :D

    Jeg kan sette igang et organisert ekteskap jeg. Så kan dere gifte dere. Haha

    SvarSlett
  3. Skulle nettopp til å si det samme. Marry me!!

    SvarSlett
  4. Jeg har også med tre nøtter til askepott. fikk den av personen som har kommentert rett over meg her. Men Cathrine kan ta den med, for jeg har ikke cover på den. Men jeg tar med Amalies jul !! Hihi.

    Og ja, Filipe ja.. han er jo en historie for seg selv som du nå har greid å fortelle :-p hahahhaha... Men f.eks ML, brasilianeren som jeg bor med.. hun skryter også over at de har egne folk som steller med dem og lager mat og vasker hus og masserer osv og at hun har privatsjåfør eller taxi eller noe sånnt.. men for henne ble det jo for dyrt å gå på el corte inglés og kjøpe gymtøy... og for å si det sånn så fikk jeg nike-tights og adidas-sko for rundt 70€ ... Ikke dyrt litt engang.. Så tror nok at Filipe er litt mer "ekte" rik enn min brasilianer.. jeg tror hun bare leker rik.. for klesstilen til Filipe er betraktelig bedre enn ML sin... hahaha..

    SvarSlett
  5. ELisabeth: Jeg kan sette opp en audition, så kan han velge. Haha

    Anniken: I know!

    Mariell: Ja, ta med Amalies jul. Det blir kos. Har akkurat fått lasta ned New Moon, Pride and Prejudice og Twilight. Så vi har nok av filmer.
    Jeg tror Filipe er ekte rik ja. MEN, penger er vel ikke alt? :)

    SvarSlett