mandag 8. februar 2010

Slapp dag

Tusen takk for kommentarer dere! Jeg blir så glad hver gang jeg går inn på bloggen og ser at noen har skrevet en liten kommentar. Hyggelig at noen kommenterer på det man bruker lang tid på å skrive synes jeg. Oppdaterer jo for dere. Og ikke misforstå. Jeg skriver ikke med ironi nå. Tusen takk for kommentarene jeg har fått :)

På mandager begynner jeg som sagt tidligere en time senere på skolen, noe som vil si at jeg kun har en time historie før vi har første pause. En ting som er ganske vanlig i klassen er da og droppe denne timen, for så å kunne sove en time lengere. Jeg har aldri gjort dette før, men en gang må jo være den første. I dag var jeg så trøtt at jeg sov over hele historietimen og kom ikke på skolen før til filosofi halv 11. Veldig deilig igrunn. satt og duppet av i timene gjennom hele skoledagen, og da jeg kom hjem sov jeg 3 (!) timer siesta. Våknet halv 7 og fikk helt sjokk over at jeg har sovet så lenge. Jeg er og blir et sovemenneske. Jeg ELSKER og sove! Jeg kan sove hvor som helst og når som helst.

Jeg har begynt å få litt nerver for at jeg ikke skal snakke bra nok spansk når jeg kommer hjem til Norge, så nå har jeg begynt å lese mer gramatikk og pugge mer gloser igjen. Har liksom sluttet litt med det etter jul, siden jeg kan alt såpass godt at jeg forstår alt og klarer uttrykke meg godt nok til at folk skjønner hva jeg mener. Men det betyr jo ikke at jeg snakker perfekt. Og det er jo fortsatt tider jeg ikke mestrer å bruke, selv om jeg skjønner dem. Denne uka har jeg bestemt meg for å fokusere på verbtiden Imperativ, som er formen man bruker når man skal befale noe. Ja, de har en egen tid for det i Spania. Som for eksempel "lukk vinduet, vær så snill", "Kom hit!" osv. I tillegg til imperativ skal jeg også lese mer på Futuro (fremtid). En tid jeg ikke har brukt noe særlig tid på å lære fra før, fordi jeg har greid meg med den enkle "Jeg skal"- tiden. I morgen skal jeg på kino, vi skal dra klokken 11, når skal vi dra. Men når sant skal sies så trenger jeg å kunne si "vi drar klokken 11" "de kommer hjem om to uker" også. Så ja, det er dette jeg driver med om dagen, om jeg ikke sover da.

5 kommentarer:

  1. Runa, du Runa.. tror jeg også må begynne å lese litt på verbtidene. Har du kjøpt deg grammatikkbok eller bare leser du sånn på.. ja jeg vet ikke. hva leser du på for å lære deg det? noen tips ?

    SvarSlett
  2. ååh jeg har om imperativ på skolen nå, i høflig form entall/flertall

    jeg har hatt spansk siden august og har lært(mye selvlæring for meg da) tidene; har gjort, skal gjøre(nær fremtid) presens... that's it... Jeg kjenner igjen fremtidsverbene,, men jeg vil ikke begynne å pugge før klassen kommer dit fordi jeg vil ikke være sykt brifene hvis jeg plutselig bruker den tiden.... Jeg føler liksom at alt går så treegt her, vil lære mer hele tiden, er ferdig med spanskboken, og klassen har 12 kap igjen... what to do hehe.. høres ekstremt nerd ut, men jeg virkelig elsker språket!
    Du er så heldig Runa som bruker det hele tiden! :(

    SvarSlett
  3. Mariell: Jeg låner bøker av Hannah. Men egentlig bare leser jeg reglene og prøver å huske dem. Altså god gammeldags pugging. Tror ensten ikke det er noen annen vei.

    EvaJean: Jeg skjønner. Men om du har lyst til å lære mer, da synes jeg ikke du skal være redd for at du skal bli for flink. Meld deg på et ekstra spanskkurs utenfor skolen, se spanske filmer, eller bytt språk så du hører det på spansk. Hvorfor dro du ikke til Spania egentlig? Du sa jo at du hadde planer om det, men at du ikke dro likevel.

    SvarSlett
  4. ja, men jeg visste ikke at spansk var det jeg ville lære før sommerferien var over:( meen har tenkt på å ta et ekstra spanskkurs eller privatlærer, sikkert mange studenter her som har det som morsmål som vil undervise for å tjene noe!

    :)
    også skriver jeg aalt på spansk untatt når jeg er nødt til å skrive på et annet språk som norsken fransken og engelsken!

    SvarSlett
  5. Aha, ja du vil jo lære mye mer om du tar et ekstra kurs. Og om du skriver mye på spansk, ja da blir du jo flink :)

    SvarSlett