tirsdag 16. februar 2010

Nok en geografiprøve uten karakter

Reaksjonene på den nye hårfargen på skolen i dag ble overraskende bra. De er jo spanjoler da, så at jeg ble enda litt blondere syntes de bare var kjempekult! Da jeg kom inn i klassen var det flere som sa. "Åh! Har du stripet håret! Så utroooolig fint! Du ble skikkelig stilig". Og da jeg sa at jeg syntes det ble litt vel lyst sa de bare: "FOR lyst? Det kan jo ikke bli FOR lyst." Haha Så der har dere spanjolene.

Jeg fikk tilbake geografiprøven i dag. Den jeg syntes hadde gått ganske så bra. Læreren delte ut prøvene og da hun kom til meg sa hun bare "Runa, uten karakter, som vanlig". Jeg fikk nesten litt sjokk, for jeg visste jo at jeg hadde svart riktig på mange av spørsmålene. Jeg vet jo hva drivhuseffekten er, hvordan ozonlaget fungerer, og hva som er de største miljøproblemene i verden. Og da jeg spurte henne hvorfor jeg ikke hadde fått noen karakter sa hun at jeg hadde en del språklige feil i det jeg hadde skrevet, men at hun kunne jo se at jeg kunne veldig mye av stoffet. JA?! Så hvorfor får jeg ingen karakter da??!!! Selvfølgelig kunne jeg ikke si det, for her snakker de jo til lærerene med De-form og behandler dem som noen guder. Bare to stykker som besto på denne prøven også, og det var forøvrig de to samme som besto den forrige og. Evelyn, som sitter ved siden av meg fikk 1.5 på prøven, og hun snakker jo spansk. Men helt ærlig syns jeg det er for dårlig at hun ikke skal sette en karakter i det hele tatt bare fordi jeg har språkelig feil. Selvfølgelig har jeg det, men det har jo ingen ting å si på om jeg kan prøvestoffet eller ikke.

Fikk tilbake en Comentario de Texto også (kommentar av tekst) som vi har i Lengua (språk). Og læreren sa at hun syntes spansken min var blitt veldig forbedret, og at det jeg hadde skrevet som kommentar til teksten var riktig. På to håndskrevne A4sider hadde jeg rundt 15 skrivefeil, hvor en del av dem kun var apostroffeil. Så det er jeg veldig fornøyd med. Geografilæreren kan bare gå å legge seg. Evelyn sa jeg bare skulle ta det med ro (siden hun så jeg ble ganske frustrert over null karakter på enda en geografiprøve), ettersom læreren i språk sa jeg var blitt mye flinkere og begynte å få til arbeidet. Så det så.

7 kommentarer:

  1. Helt enig, Runa! Stå på videre, du, så ordner det seg til slutt :-)

    SvarSlett
  2. Satser på det :p Hehe, men helt ærlig så er ikke geografi det faget jeg stresser mest med. Hadde det i 1.klasse, så om jeg stryker, og de norske lærerene ikke lar meg fortsette i 3.klasse fordi jeg strøk i geografi (spansk attpåtil), ja det er tull. :)

    SvarSlett
  3. Geografi har jo egentlig ikke noe å si i det hele tatt. Regner med vi alle bestod i Norge i fjor, haha! jaja, spanjoler og blondiner :D

    SvarSlett
  4. Hei Runa
    Liker ikke den holdningen som geografi læreren viser her. Hvis spørsmålene er besvart riktig dog med noen skrivefeil, ville tilsvarende prøve utført av en Spanjol i Norge fått en karakter ut ifra selve faget(dvs geografi. Hvis spansk skole krever en nær perfekt spansk for å oppnå en karakter er dette i så fall svært viktig for om Spania er rette landet å dra på utveksling til (ref. risiko for å gå ett år om igjen i Norge og rettigheter til stipend). Det hadde vært interessant om andre utvekslingselever i Spania har erfart noe av det samme. Runa; vi tar denne saken videre utenom denne bloggen da dette blir litt personlig.

    Klem fra pappa

    SvarSlett
  5. Cathrine: Jeg regner ikke med at de kommer til å stryke meg fordi jeg ikke består geografi. For det er jo bare tullete. Og ja, jeg besto geografi i fjor. Skulle tatt seg ut om jeg strøk der ja. Vi hadde verdens mest laid back geografilærer, så jeg tror nesten hele klassen fikk 5. Veldig greit igrunn :)

    Pappa: Nei, jeg liker ikke holdningen jeg heller. Men det er igrunn ikke så mye jeg kan gjøre noe med. Lærere er som guder her, og de skal ikke motsies. Greia var jo at på denne prøven hadde jeg mye riktig, og det er jeg helt sikker på. De andre prøvene har det ikke gått så bra, så der er det jo forståelig. Men uansett, jeg har jo hatt noe riktig på alle prøvene, og mener selv jeg burde fått litt poeng i hvertfall. I det minste på den siste prøven vi hadde nå. Men ja, vi kan vel ta dette utenfor bloggen.

    Klem Runa

    SvarSlett
  6. Hei:)
    Jeg lurer litt på å dra som utvekslingstudent til spania i 2011-2012, men det er et par ting jeg lurer på.

    Hvet du om det er lett eller vanskelig og få året godkjent og hva krava for å få det godkjent?

    Synes du det har vært vanskelig å være der alene og i en ny familie i og med at kulturen er så forskjellig osv, og hva har vært verst?

    Kunne du mye spansk fra før av?

    Kjempe fin blogg forresten :)

    SvarSlett
  7. Hei Solveig! Tusen takk =) Jeg skriver et eget innlegg som svar på spørsmålene dine tror jeg.

    Hilsen Runa

    SvarSlett