lørdag 20. februar 2010

Gode og dårlige nyheter

NÅ har jeg MASSE og fortelle. Begynner med bra ting og fortelle, også kommer de dårligere litt lenger ned her.

Tante Kari og onkel Øivind kom i går og vi har vært Zaragoza rundt på et døgn. Eller, vi har kanskje ikke sett absolutt alt som er å se, men vi fikk da sett Pilar, hovedgatene, litt historie, El parque grande og spist comer der hvor jeg bor. Etter skolen i går tok jeg turen bort på hotellet der de bodde for å vise dem veien til der jeg bor. De hadde med seg noen gaver fra Norge, som passet meg veldig godt! Boka "hjemkomsten" av Victoria Hislop fikk jeg av farmor (har allerede begynt å lese). Den har en handling om den spanske borgerkrigen, Spania i dag, og ja, jeg har ikke kommet så langt enda. Fikk også et norskt Henne-blad, og "Kariland-cookies" (det heter jo egentlig Maryland-cookies, men dette er laget etter tante Kari-spesialoppskrift). Halvparten er allerede spist opp, men må vel spare noen til siden også.

Etter comer gikk vi tilbake til hotellet før jeg plutselig fikk en nødtelefon fra områderepresentanten om et krisemøte, så jeg måtte bare løpe av gårde. Heldigvis tok det ikke så lang tid, så var tilbake etter litt over en times tid. Kommer tilbake til møtet med områderepresentanten senere.

Vi tuslet av sted ned mot sentrum og endte til slutt opp på en kinarestaurant og ble der resten av kvelden. God mat, og masse og snakke om. I dag sto jeg opp grytidlig (til å være meg så er halv åtte i helga grytidlig), pakket kofferten som tante K og onkel Ø hadde vært så snille å ta med til meg, slik at jeg kunne få sendt noe av vinterklærne hjem til Norge, også gikk jeg til hotellt og spiste forkost med dem der. Etter frokost dro vi til El Parque Grande (Den Store Parken) og gikk litt rundt og så. Jeg har ikke sett den i dagslys før, og jeg likte den veldig godt, selv om jeg godt kan forestille meg at den er enda finere på sommeren. På vei tilbake stakk vi innom en liten café og spiste spanske småkaker, kaffe og kakao. Det ble en utrolig flott dag i Zaragoza. Har ikke sett så bra vær på lenge, så de hadde jo flaks med været når de kom. Tusen takk for kjempekoslig besøk!

Her sitter vi å spiser comer. Suppe og kylling etterpå. Der er forresten et bilde av vertsmor også

I el Parque Grande. Ikke spør hva vi peker på, for jeg vet ikke egentlig hva det er. Utsikten? Fin tur i alle fall.

Så til litt mer dystre nyheter. Jeg har lurt litt på om jeg burde fortelle noen ting om dette på bloggen, men har
kommet frem til at jeg skal fortelle dere hva som skjer her. Jeg har lest mange blogger om folk på utveksling, og det skjer jo ofte at man bytter familie, men jeg synes ofte at det blir hysjet litt ned slik at de som tenker på å reise ikke egentlig får vite hva som skjer når man bytter familie. Og det synes jeg blir litt feil. Man må jo vite at det er flere aspekter ved utveksling, og det er ikke bare lykke og bra med alle familier. Jeg har jo allerede byttet familie en gang (for knapt en måned siden), men nå skal jeg da altså bytte en gang til.

Hannah har fått frastjålet lommeboka si i alt tre ganger og rundt 3000 kroner mens vi har bodd her. Altså, noen har vært i huset og stjålet det. Vi vet jo ikke hvem det er, for vi har jo ingen beviser for noen ting (annet at lommebøker og penger er forsvunnet gang på gang), og vi snakket med områderepresentanten i går. Det ble bestemt at vi møter med områderepresentanten og vertsmor på mandag, også bytter vi familie samtidig. Det er jo ikke slik at vi beskylder noen og sier "DU har stjålet, og DU er skyldig", men det vil nok være lettest og lurest å bytte familie umiddelbart etter at vi kommer med et slikt utsagn. Områderepresentanten ville ikke at vi skulle bo her lenger heller ettersom det virkelig er en seriøs sak når personlige eiendeler og penger blir frastjålet mens det er i huset. Men for øyeblikket vet jeg NADA om ny familie, hvor de bor hen, hva den består av osv. Vi vet bare at vi mest sannsynlig får fortsette og bo sammen og at vi fortsetter på samme skole ettersom vi snart er ferdig med andre trimester. Dere vil høre fra meg så snart jeg vet mer! Men jeg ser lyst på det. Dette blir den fjerde spanske familien jeg bor hos iløpet av et år, så jeg får virkelig prøvd ut forskjellige spanske måter å leve livet på. Og det kan det jo komme mange gode erfaringer av!


9 kommentarer:

  1. Så koslig med besøk da Runa :)

    Men uff så kjipt at det forsvinner ting. Du får virkelig sett det spanske livet fra mange sider nå! Så på en måte er det jo positivt også.

    SvarSlett
  2. Kjempekoslig!

    Ja, det har vært ganske kjipt, men på den annen side får vi prøvd mye forskjellig også :)

    SvarSlett
  3. Sykt kjipt med stjeling, men du får jo nesten samme opplegg som oss med bytting av familier hver tredje måned, hehe! Håper den nye familien blir smud vaffal! :D

    SvarSlett
  4. Haha ja jeg satt faktisk og tenkte på det i går. Jeg sa jo før alle dro til en av dere som reiser med Rotary at det måtte da være litt kjipt og bytte familie hele tiden. Men så ender det opp med at jeg også bytter familie. hehe Men det ordener seg, det gjør det alltid ;)

    SvarSlett
  5. Anniken og Susanne21. februar 2010 kl. 16:11

    Synd at det har vært så mye tull der nede! Håper det går fint, og at den nye familien blir bedre. :)

    SvarSlett
  6. Ja det synes jeg også, men det ordnet seg sikkert. Håper det blir den siste familien nå, og at jeg slipper å bytte mer. =)

    SvarSlett
  7. Takk for et kjempehyggelig besøk hos deg Runa!
    Det blir vel sannsynligvis vår eneste "hjemme-hos" middag hos en spanjol.

    Og med hensyn til ny vertsfamilie så er vi sikre på at dette ordner seg til det beste.

    Mvh NklØ og TntK

    SvarSlett
  8. Oj :S
    du har ikke vært helt heldig, nei :/
    håper det blir bra hos den neste familien da!
    klem fra Marte <3

    SvarSlett
  9. NklØ og TntK: Tusen takk for kjempehyggelig besøk! Jeg storkoste meg virkelig. Ja, deg blir vel kanskje det. En opplevelse rikere ;)

    Marte: Det har ordnet seg veldig bra med nye familie :D

    Stor klem fra Runa

    SvarSlett