lørdag 27. februar 2010

La guerra civil Española

Har ikke fått oppdatert på et par dager nå. Ikke fordi jeg ikke har hatt tid, men fordi jeg har vært helt oppslukt av en utrolig god bok. Hjemreisen av Victoria Hislop. Jeg tror jeg har nevnt den før. Jeg fikk den av farmor i forrige uke, og nå er den altså utlest. Jeg var ikke klar over alt det fæle som skjedde i Spania under borgerkrigen. Jeg visste ikke at styret til Franco var så ekstremt. Den boka har virkelig gitt meg en ny respekt for Spania som jeg ikke hadde før. Jeg mener, alle spanjoler over 45 år har minner fra Francos tid. Alt ble plutselig så mye nærmere da. Hver gang jeg ser folk rundt 50 år på gaten nå tenker jeg på alt det vonde som kan ha skjedd med dem og deres familie. Foreldre i fengsel eller fangeleirer, eller kanskje foreldre som kjempet med Franco? Spania var jo delt i to på den tiden, naboer, venner, og til og med familie snudde seg mot hverandre å sloss. Jeg må virkelig anbefale den boken.

På torsdag hadde jeg prøve i lengua (språk). Den gikk ikke veldig bra akkurat, ettersom vi fikk et 8 strofers langt vers skrevet på gammelspansk som vi skulle analysere. Det eneste jeg fikk skrevet om diktet var at det var på 8 strofer x 4 linjer pr strofe, at det hadde kryssrim og noen henvisninger til bibelen. Så full score på den får jeg nok ikke. Heldigvis var det noen spørsmål om 98-generasjonen og lyrikere som levde på samme tid som Antonio Machado (en av spanias mest kjente lyrikere). Jeg fikk svart sånn passe greit på det meste. Men jeg får nok ikke noen ståkarakter tror jeg. Vi får se.

I helga har jeg planer om å pugge til jeg stuper. Vi har så mange prøver neste uke at jeg vet inesten ikke hva jeg skal gjøre. 2 prøver i fundamentos (grunnleggende styring og oppretting av bedrift), engelsk, matte (tror jeg) og geografi. Så mer enn nok å gjøre de neste dagene. Om det er noe jeg lærer meg mens jeg bor i Spania så er det studieteknikk. Kommer jo godt med siden. Håper det holder seg når jeg begynner i 3.klasse. 1.klasse var preget av mye lesing siste natten og skippertak to dager før store innleveringer.

Jeg skal sette meg ned og skrive et litt lengere innlegg om det halve året jeg har bodd i Spania nå. Oppsummere litt for dere som kanskje har funnet bloggen og kommet inn litt "sent", så får dere med dere hva som har skjedd de siste månedene og gjennom forberedelsene på turen dere også. Jeg vil nok kanskje heller anbefale og bla litt frem og tilbake i bloggen og lese litt. Da blir det mer detaljer og morsomme historier fra hverdagene på skolen og hva som skjer i helger.

Jeg har forresten en litt morsom sak og fortelle som skjedde i går på skolen. I det ene friminnuttet sto omtrent alle guttene fra trinnet og spilte fotball på den lille plassen nedenfor klasserommet vårt (vi har klassrom i 2.etasje). Inne sto jeg og så på ved det ene vinduet og María sto på andre siden av klasserommet og så på derfra. Begge vinduene er åpne. Plutselig skriker Maria skikkelig høyt ut et banneord til guttene som jeg ikke skal oversette på bloggen, før hun dukker ned under vinduet. Alle guttene kikker opp, og gjett hvem som står i det åpne vinduet. Haha jo, jeg. Maria lo så hun grein og jeg var rødere enn en tomat. De hadde jo selvfølgelig trodd det var meg som ropte. Haha

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar