fredag 21. mai 2010

Svar på spørsmål

Jeg fikk et spørsmål som jeg tenkte å svare på i et innlegg. Jeg skal forklare hele systemet med prøver og alt vi driver med på skolen i Spania for tiden. Det er kanskje litt vanskelig å forstå når man ikke er her. Jeg gjør et forsøk i alle fall.

Skoleåret i Spania er delt opp i tre deler. Altså trimester som betyr 3 deler. I Norge har vi semeter - delt opp i 2 deler. På slutten av hvert trimester har vi avsluttende prøver - eller tentamener om du vil. Stryker man på disse så stryker man trimesteret. For å kunne bestå et fag må man ha bestått alle 3 trimesterene. Men selv om man stryker til 1.trimester så betyr ikke det at da kommer man til å stryke i faget til sommeren. Man har nemlig flere kjangser. Etter 1.trimester var det prøver for de som hadde strøket. Det samme for 2.trimester. For de som strøk på disse prøvene også (les - meg) så er det enda en kjangse på slutten av året. Som altså er nå. Så nå tar jeg opp alle tre trimesterene på en og samme prøve. En prøve i hele pensum er ikke så altfor lett å lese på, men prøvene ser ut til å være ganske så lette. Lærerene vil jo helst ikke stryke noen. Men selvfølgelig, jeg vet jeg kommer til å stryke i noen fag, for noe skjønner jeg rett og slett ikke noen ting av.

Hva som skjer med fagene jeg har i Norge:
Ettersom jeg bor i Spania får jeg jo ikke studert verken norsk eller norsk historie i år. Men siden det er et fag vi også har i 3.klasse gjør det ingen ting. Problemet blir jo da bare om jeg kommer opp til eksamen og må kunne pensumet for 2.klasse også. Men, den tid den sorg. Jeg tror ikke det burde blir noe problem å lese hele 2.klassepensum i historie på 2 uker egentlig. Om man virkelig setter seg ned, så trenger man ikke så mye tid.

Når det kommer til alle de andre fagene så vet jeg ikke enda. I utgangspunktet må man bestå alle fag, ha rundt 30 timer i uka og ha matte. Jeg kommer ikke til å bestå alle fag så vi får se hva som skjer. Men jeg vet det er mange som fortsatt kommer inn selv om de ikke består alt. Spessielt om man er i et land der de ikke snakker engelsk. Som Spania, Frankrike, Tyskland osv. Om man skal komme inn i 3.klasse igjen dersom man stryker er det veldig viktig at man ikke har mye fravær. Har man det ser det jo ut som man ikke har prøvd en gang. Om jeg ikke kommer inn i 3.klasse på grunnlag av den matten jeg har her, som jeg kommer til å stryke, da går jeg opp til privatisteksamen i november/desember. Så jeg får begynt i 3.klasse. Problemet blir bare at om jeg da skulle stryke på privatisteksamen blir de nødt til å trekke meg ut av 3. og flytte meg ned til 2. Men halo, hvor lett er det ikke å få en 2´er i Norge. Etter å ha bodd i Spania et år så har jeg innsett at skolen i Norge er ufattelig lett. Her er flesteparten redde for å stryke faget, i Norge er man nervøs for om man får en 4 eller 5.

Håper det var svar på spørsmålet. Om det er noen som lurer på noe så vet dere at det bare er å spørre. Eller sende en mail om dere heller vil det. Jeg svarer på alt!

2 kommentarer:

  1. Du er digg! <3 Hilsen hemmelig beundrer.
    Aka Jboi <3

    SvarSlett
  2. Haha Takk det samme J-boy <3 Hilsen Runa

    SvarSlett