mandag 17. mai 2010

Gratulerer med dagen!

Jæddæ. Jeg kan fortelle dere at det ikke er særlig morsomt å sitte med en umulig historieprøve i Spania på 17.Mai alene, uten en eneste nordmann, omkring flaggheisings- og nasjonalsangtid.

Jeg sto opp klokken 7 i dag, til tross for at vi ikke begynner på skolen før klokken 09.30. Da fikk jeg masse tid til å lage meg en kopp kakao og se litt på livesendingen fra 17.Mai hjemme i Norge på nrk nett-tv. Hadde med meg pcen rundt mens jeg ordnet meg til å dra på skolen, lagde matpakke og alt. Utrolig koslig igrunn. Og på vei til skolen spilte jeg av nasjonalsangen og sang for meg selv når jeg gikk. Litt stusselig, men det var da noe. Og da jeg kom hjem dro jeg på kafé, igjen alene, og feiret litt med en is. Jeg er en 17.Mai elsker og det tror jeg alltid at jeg har vært. Dermed var det med litt tungt hjerte jeg måtte skru av 17.Mai-sendingen på NRK for å gå på skolen å ha prøve. Attpåtil om Spanias borgerkrig. Ordentlig koslige saker det der. Heldigvis var ikke prøven så vanskelig. Det jeg derimot fikk vite senere var at jeg bare hadde fått deler av prøven. Ettersom jeg ikke klarte å rive meg vekk fra NRK nett-tv kom jeg 5 min for sent til prøven. På de 5 minuttene hadde læreren diktert et av spørsmålene på prøven som ikke sto på prøvearket. Dette fant hun det derimot ikke for godt å fortelle meg. 5 andre, som også kom litt sent fikk det heller ikke med seg. Ja, jeg skjønner jo at jeg kom sent, men hallo, det er litt teit å ikke fortelle folk om sånt. Jeg er nesten 100% sikker på at en lærer i Norge ville fortalt om det. Man kommer jo ikke 5 minutter for sent med vilje heller. Enkelte lærere ser ut til å tro det her. Det er så old-school i Spania. Snakket med Adriana i dag (niesen til Jesús på 5 år) og hun pleide å måtte stå 5 min i skammekroken, altså ansiktet inn mot veggen, og hendene på ryggen, fordi hun snakket i timen. Er det noen som praktiserer det lenger i Norge egentlig?

Forresten, hunden min, Singha, blir 5 år i dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar