mandag 10. mai 2010

Hacerse el Sueco

Noe sier meg at det ikke var så mange som gadd lese det lange innlegget jeg skrev sist. Så her kommer noe litt mer fordøyelig, og i tillegg sykt morsomt.

Under Lengua-prøven (prøve i spansk språk på lik måte som vi har prøve i norsk hjemme) ble jeg fort ferdig og hadde hele 40 minutter på å gjøre hva jeg ville. Jeg ble sittende og pugge litt gloser fra ordboka jeg har med meg overalt hvor jeg går. Etter 9 måneder i Spania er det fortsatt mange ord jeg ikke kan. Plutselig kommer jeg til et spansk uttrykk som må være noe av det morsomte jeg har sett. Og uttrykket er som følger:

Hacerse el sueco

For dere spansktalende vil dette bli ufattelig morsomt allerede nå, men jeg skal forklare for dere som ikke snakker spansk også. Hacerse el sueco er beskrevet i ordboka som "en person som later som den ikke skjønner noen ting". Men direkte oversatt betyr hacerse un sueco:

Gjøre seg til svensken /
 gjøre en svensk en

På lik måte som vi i Norge sier: Ta en spansk en, har spanjolene denne om svenskene. Jeg trodde det bare er nordmenn som tuller med at svensker er dumme, men neida, det gjør faktisk spanjolene også. Mulig det da egentlig er litt sannhet i ordene? haha

5 kommentarer:

  1. Ha ha ha, Runa. Den har jeg ikke hørt at har blitt brukt her før. Men her i Valencia sier de også at noe er "gresk" om de ikke forstår noe eller om det er vanskelig, sånn som vi sier i Norge. Dårlig forklart, skjønte du? ha ha.

    SvarSlett
  2. I Madrid bruker de "suena sueco" som "det høres helt gresk ut.. :P så ja, svensker er og blir noen merkelige vesen! Neijda.. :)

    SvarSlett
  3. Mariell: Jeg har aldri hørt at den blir brukt før jeg heller. Men Jesús visste godt hva det betydde og forklarte nøye hvordan man brukte det. Så det finnes absolutt! :D

    Cathrine: De sier det samme her også :p Haha Svenskene har tydeligvis satt sine spor. Kanskje ikke helt til det positive, men like fullt, sine spor. hehe

    SvarSlett
  4. Lina Lillejordet11. mai 2010 kl. 22:17

    Hahaha, FOR BRA! :D

    SvarSlett