søndag 28. mars 2010

Påske i Spania

For noen dager! Her er det fullt kjør hele tiden. I går var vi på litt shopping i Zaragoza, og Massimo Dutti var et selvfølgelig stoppested (klesbutikk). Ganske greit å ha med seg pappa da ja! Senere dro vi hjem til der jeg bor, slik at familien min kunne få hilse på Jesús og Tina. Det var suksess! Utrolig koslig med litt gaveåpning, omvisning i huset osv. Etter dette dro Olav (lillebror) og jeg for å kjøpe litt klær til han på et kjøpesenter ettersom det ikke var noen butikker i sentrum som passet til han. Fin storesøster-lillebrortid! Så utrolig, utrolig koslig å ha dem på besøk.

Etter vår lille shoppingrunde skyndte vi oss hjem igjen og vi rakk akkurat å hive i oss litt pizza før Lina og jeg skulle møte noen venner fra klassen min. Jeg tror Lina syntes det var gøy å se hvordan ekte spanjoler er ute i helgene. Vi dro også å sa hei til Ana (vertsmor nr.1) og avtalte at vi skulle møte henne, Adrián (sønn) og Louisa (bestemor) i dag. Jeg var ikke hjemme igjen før klokken var halv 6 i dag morges, og klokken 9 måtte jeg opp igjen fordi jeg skulle spise frokost på hotellet med familien der de bor. I dag har vi vært å sett på påskeopptogene som er veldig typisk Spania.

Det er vanlig med lange opptog med hettekledde mennesker (minner utrolig mye om Ku Klux Klan igrunn, og Ana sa at de KKK hadde tatt ideen fra den spanske påskeskikken). Siden det er palmesøndag i dag, og dette er dagen da Jesús gikk inn i Jerusalem var det en stor vogn med en Jesus-statue som satt på et esel. Denne vognen ble dratt midt inne i rekkene med de hettekledde menneskene. Mange av dem spilte på trommer og det var et ekstremt støynivå. Men veldig morro å ha sett det. Dissse opptogene skal være for å be om tilgivelse for at menneskene en gang korsfestet Jesús og dømte han til døden, og hettene har de fordi de liksom skammer seg for det de har gjort og skjuler seg derfor andre. Jeg må innrømme at jeg ikke har forstått dette helt og fullt, og det er mulig jeg har misforstått noe her, så om det er noe dere leser som dere vet er feil så er dere veldig velkomne til å skrive det i kommentarfeltet.

Det er forskjellige farger på draktene for hver dag, så disse hvite er vel en av dagene regner jeg med. Synd at de blir forbundet med noe helt annet.

5 kommentarer:

  1. Så koselig! Det er synd at ting som egentlig er godt ment skal bli forbundet med noe dårlig bare fordi det var noen slemme mennesker som bestemte seg for å bruke det feil. Akkurat som solsymbolet(nazi-tegnet) som har blitt brukt i mange tusen år som et symbol på solen eller andre positive ting. Men vil nå bli forbundet med nazisme og folkemord i lang tid bare på grunn av en person.. hehe:)

    litt mye fakta nå, men uansett! Jeg følger med på bloggen din, veldig morsomt å lese om hvordan du har det i spania:D

    SvarSlett
  2. Kjempekoslig med familie på besøk! Jeg er helt enig. Men det solsymbolet er vel egentlig speilvendt i nazisymbolet? Uansett, det er jo få som vet forskjellen så det blir jo forbundet med helt andre ting. Veldig synd.

    Så koslig at du leser bloggen! Fortsett å kommentere :) Mye morsommere å skrive da. Og har du noen spørsmål så er det bare å stille :D

    SvarSlett
  3. Savner Massimo Dutti !

    SvarSlett
  4. Ja det med Massimo Dutti var fra tante Kari :-)

    SvarSlett
  5. Haha Jeg akjønte at det var deg tante Kari :)

    SvarSlett