lørdag 13. mars 2010

Valencia på en dag

Da var første dagen i Valencia gått (men natten er enda ung). Vi har vært skikkelige turister i dag og stått opp tidlig for å få sett hele Valencia på en dag. Jeg har jo bare i dag, så da må vi jo bruke den godt. I går var vi forresten så vidt ute og møtte vennene til Mariell, som vi også skal møte om en times tid. De er kjempehyggelige! Men altså, vi sto opp tidlig for å få med oss Valencia. Mariell bor jo her, så hun hadde jo sett alt før, men det er jo greit igrunn, for da vet jo hun hvor vi skal gå og hva som er verdt å se. Jeg kjøpte et metrokort og lekte litt innfødt Valencianer, så vi har bevegd oss rundt i hele dag med metro og buss.

Ellers klarte jo Mariell å sette fast kofferten min i inngangen til metroen, der man må gjennom en slags skyvedør. "Åj! Det var kanskje ikke så smart!?" Haha Jeg lo så mye at jeg ikke klarte hjelpe til, men så kom det noen menn bak oss som var så snille å bryte opp dørene så hun fikk løs kofferten.

Her er vi i La ciudad de las artes y ciencias. Kjempestilig, og minnet egentlig litt om operahuset i Sydney.

Her er vi i en hage i en innbygd gård i en kirke. Ikke misforstå. Det var ikke en kirkegård med gravstøtter, bare en vanlig, veldig flott hage.



Plaza de la Virgen

Her står Mariell og jeg forran en kjempe-fallas. De koster ekstremt mye å lage og man bruker hele året på det. De går sammen i store lag, også er det om og gjøre å bygge den største og flotteste. Hvert å blir det kåret ut en vinner av alle fallasene, og den blir spart og satt i Fallas-museet. Alle de andre blir brent. Men dette er en del av feiringen, og høydepunktet er når man skal tenne på alle "taper-fallasene". Figurene har en trestamme inni, og alt som er formet utenpå er av isopor. Så det dere ser på bildet er isopor og maling rett og slett. Ganske så imponerende!


Vi fikk jo litt tid til shopping også. Og da kommer jo spørsmålet: Hvor mye tror dere jeg har betalt for alt dette?  Legg igjen en kommentar da dere og si hvor mye dere tror jeg har betalt for det!


Søte Mariell inne (ute) i kirken.

Og selvfølgelig ble det litt tid til slutt for å gå på Starbucks. Det var jo nesten høydepunktet mitt på dagen. Har ikke drukket skikkelig latte siden jeg var i Barcelona før jul, så det har vært litt savn etter det ja. Jobber jo på café i Norge, så kaffe, det er noe jeg er litt snobbete på. Haha

Sånn her sitter vi nå da. Med pcer, blogg, tøfler og bare koser oss. Bakgrunnsbildet på pcen min er jo selvfølgelig Jesper <3 Men nå må jeg løpe. Vi skal ut og møte vennene til Mariell nå og feire første dag av Las Fallas, selv om det egentlig ikke begynner før på mandag. Det er jo helg, så da utnytter de den og feirer ekstra mye dette året. Greit for meg da, så får jeg prøvd ut Las Fallas selv. Las Fallas er en kjempekjent festival her i Spania, og mange drar til Valencia akkurat den uka bare for å feire. Dere kan jo søke det opp på wikipedia om dere vil lese mer om det. Jeg har i hvertfall ikke tid til å skrive mer nå!

6 kommentarer:

  1. Wow, naa misunner jeg det bare! Vakkert sted :)

    SvarSlett
  2. Ja, kjempevakkert i Valencia! :D

    SvarSlett
  3. Ja det så fint ut der. Du må ha ca. 100 vesker nå tror jeg! Bra du rakk toget hjem!

    SvarSlett
  4. Tippet 70euro på Mariell sin blogg, så tipper det her og :P

    SvarSlett
  5. Mamma: Jeg har ikke 100 vesker, og i alle fall ikke når den kostet så lite og var så fin :)

    Anniken: Skal fortelle hvor mye det kostet. Alt sammenlagt betalte jeg ca 350 kroner for det :D Herlig!

    SvarSlett
  6. Damn! Det var lite! Har mistet helt begrepet på ka ting koster der.. haha :P Halvparten av det eg tippet.. jaja. Kos deg ;)

    SvarSlett