torsdag 18. mars 2010

spansk klesstil

Okei, det første bildet her er så godt som standard skoleuniform for alle helt opp til 2.bachillarato (der jeg går). Guttene på trinnet mitt bruker også mye disse joggebuksene, men jentene er "kommet over det stadiet" som de sier. Greia med buksa, som forøvrig finnes i ekstremt mange farger og modeller er at den MÅ ha glidelås bak på beina, og denne glidelåsen MÅ være helt åpen, uansett om det regner, snør eller er superflott vær. Da ser man liksom hele basiden av ankelen og helt til midtveis på leggen, og joggebuksa får en fin, og ikke så rent lite trendy sleng som er så inn i tiden nå om dagen. haha.. Alle, både mine venner og alle andre har sekker som denne. Eller, samme mobell bare forskjellige merker/farger osv. Når sant skal sies har jeg også en slik sekk, bare i en litt mer moderat farge. Men jeg går ganske langt til skolen hver dag, så jeg må nesten ha sekk.

En hver spanjol med respekt for seg selv eier et par slike bukser. De er heeelt stramme nede ved anklene og skrittet er sånn halvveis ganske langt nede. Men det er ikke "sæggebukse" heller. For den sitter normalt høyt oppe i livet. Dere ser jo hvordan den er. Jeg må bare si at jeg synes disse buksene er helt grusomt stygge. Det blir en merkelig ubalanse når de er helt tight inntil leggen, men ganske balongaktive lenger oppe. Pæreform - here we come!
De skoene er veldig typisk. Jeg ser mange som tusler rundt i disse skoene med fuskepels på utsiden. Husker de var veldig inn i Norge da jeg gikk i 8.klasse eller noe. Begynner å bli en stund siden. haha

Spansk sminke på sitt beste! Det her er faktisk ikke så ille. Det jeg prøver å fremheve her er eyelineren mange bruker. Den skal aller helst være helt svart, og minst en cm tykk. Kan gjerne brukes over hele øyelokket. Ellers er det også vanlig med veldig mørk øyenskygge når man skal ut. Slik som hun til høyre på bildet. Men det her kler jo spanjolene bedre enn hva de vil kle en normal lyshudet, blond nordkvinne også. Til vanlig på skolen bruker ikke spanjolene sminke i det hele tatt. Så kontrastene blir jo ganske store. Jeg, som har helt lyst hår og dermed helt lyse øyenvipper bruker sminke på skolen. Og det er ikke noe rart det heller. Det er ingen som har kommentert det. Jeg tror egentlig at hovedgrunnen til at spanjolene ikke bruker sminke til vanlig er fordi sminke er generelt ganske dyrt. Men dette vet jeg ikke sikkert, for jeg har aldri spurt.


Ikke unormalt med ganske så spreke farger heller. Jeg har sett de fleste av regnbuens farger mens jeg har vært ute her i Spania. Jeg til venstre der.

Men for all del, dette er det aller værste jeg har funnet av spansk stil. Det finnes jo også mange som har veldig kul stil. Men dette jeg har lagt ut nå er det jeg ofte ser de folka i klassen og på skolen kommer med til vanlig. Jeg tenkte ikke over det i Norge egentlig, men vi kler oss veldig fint og "pija" (snobbete ifølge spanjolene) i Norge. Jeg gikk jo gjerne på skolen i både kjoler og skjørt uten at det var noe overpyntet eller rart. Jeg kan jo komme i en kjole her også, men det er ikke vanlig slik som i Norge. Jeg husker jeg var litt nervøs for hva jeg kunne gå med på skolen i Spania før jeg reiste. Men dere som skal ut til nesteår, dere kan bare ta det med ro. Nordmenn blir jo sett på som skikkelige moteløver her. For å ta et eksempel. Jeg kom i svarte balerinasko, svarte jeans, et stort strikkeskjerf og skinnjakke på skolen en dag, og jentene i klassen kommenterte hvor "pija" stilen min var. Altså snobbete. Her var det ment positivt, men det kan også menes negativt å kalle noen "pija". For en snobb liksom. I steden for å kle meg opp for å gå på skolen i Spania, har jeg heller endt opp med å kle meg litt ned i forhold til hvordan jeg pleide å gå i Norge. Men jeg mener ikke å rakke ned på spansk stil. Jeg skjønner jo at de har mindre penger (ingen jobber, så de er helt avhengige av hva foreldrene gir dem), og at de rett og slett bare har en anderledes stil enn det vi har i Norge. Ville jo nesten vært rart om de ikke hadde det. Hva synes dere om den spanske stilen?

7 kommentarer:

  1. Jeg har sånne bukser. Gjett hvor jeg kjøpte dem? Spania. Personlig liker jeg dem godt :)

    SvarSlett
  2. haha, helt sant!!
    gymklær for alle pengene. og fleece-gensere.
    altså, hvorfor ikke bruke gymbag og gå med vanlige sko?
    flaut da, men jeg har en sånn stygg trang-ankel bukse..bruker den nesten ikke, jeg vet ikke hva jeg tenkte når jeg kjøpte den egentlig.

    og ja, her bruker de heller ikke sminke på skolen. en annen ting er alle piercingene jentene har...

    SvarSlett
  3. Haha jeg er klar over at det faktisk er nordmenn som også har slike bukser. Ikke meningen å fornærme noen, men det er bare min mening med de buksene da. =)

    Sant som du sier Beate, fleecegensere og ansiktspiercinger burde jeg også tatt med. Omtrent alle har jo enten en piercing i leppa, tunga eller øyenbrynet. Om ikke alt sammen.

    SvarSlett
  4. Hehe, synes du burde få deg sånne sko Runa! :D
    Klem fra Marte <3

    SvarSlett
  5. haha Ja ikke sant Marte! Jeg tror jeg skal spørre de i klassen hvor de har kjøpt dem hen :D

    SvarSlett
  6. Haha, best for deg ! :D
    Marte <3

    SvarSlett