fredag 5. mars 2010

Hva burde man kunne før man flytter til Spania?

I dag har jeg gjort fint lite, noe som har vært utrolig deilig igrunn. Dro meg opp av senga rundt klokken 10, og tuslet av gårde til bassenget og svømte en times tid. Og det er vel igrunn det eneste nyttige jeg har gjort i dag. Kom hjem, spiste verdens beste paella, og så sov jeg 2 timer siesta. Haha så jeg har ikke fått så mye mer ut av dagen enn det. I det minste er jeg opplagt.

Jeg tenkte jeg skulle gjøre noe smart noe for dere som skal til Spania til nesteår. Fristen for å søke utveksling for skoleåret 2010/2011 er jo gått ut nå så vidt jeg vet. Det jeg tenkte jeg skulle gjøre er å lage en liten liste over saker som kan være lurt å pugge/øve/lese på før dere drar til Spania. Jeg vet jo nå hva jeg med fordel burde ha kunnet før jeg kom. Så her kommer lista. Det er ikke noe rekkefølge på det. Så det som står øverst er ikke nødvendigvis det viktigste.

- Tidsbegreper. Som klokkeslett, måneder, dager, årstider osv.
- Betydningen av ditt eget navn. Merkelig nok er dette noe veldig mange spanjoler spør om.
- Verb. Ja, du kommer ikke unna. Før eller siden må du jo lære deg dem uansett, så hvorfor ikke starte før   du reiser?
- Hvordan religion vi har i Norge. Høres merkelig ut, men det å svare kristendom holder ikke i Spania. Vi er nemlig kristne protestanter i Norge.
- Hvordan styresett vi har. Her foreslår jeg å søke opp Norge på Wikipedia og bare lese litt der før du drar. Dette er noe du burde kunne ut og inn. Altså hvordan valget foregår, hva slags rolle kongen har, hvor mange partier osv.
- Geografi og demografi. Hvor stort Norge er i areal, folketall, arbeidsledighetsprosent, barnedødlighet. Ja, det høres merkelig ut dette også, men det sier mye om hvordan Norge er. Dette har jeg også fått en del spørsmål om.
- Spansk geografi. Et minimum burde være å kunne plassere de største byene på kartet, og vite sånn omtrent hvor de forskjellige fylkene ligger.
- Den norske og spanske kongefamilien. Noen stikkord man kan søke opp på google er Mette-Marit og Haakon og Eva Sannum som var sammen med Prins Felipe for noen år siden. Spessielt det at Mette-Marit var så "ikke-kongelig" og hadde et barn fra før da hun giftet seg med kronprinsen er spanjolene veldig opptatt av. Prins Filipe måtte jo avslute forholdet med Eva Sannum fordi hun ikke var spansk, så da kan dere jo se hvor viktig slike saker er i Spania.
- Norske matretter. Hva er typisk norsk mat. Dette har jeg blitt spurt om av ekstremt mange ganger. Mat er jo som kjent ganske viktig i Spania. De spiser hele tiden.

hehe som dere ser så er nesten det viktigste dere kan lese på saker om Norge. Spansken vil dere jo lære fort nok når dere kommer til Spania uansett. Men det er faktisk ganske flaut når noen spør om Eva Sannum og jeg ikke har peiling på hvem det er, eller når spanjolene kan svare på hvor mange barn det norske kronprinsparet har og ikke jeg. Så det er bare å sette igang å lese på norsk historie, geografi og styreform.
Forresten så har jeg et lite tips å komme med for dere som kanskje vil gjøre ordforrådet litt større før dere drar. Jeg hang opp gule post-it lapper i hele huset med navn på forskjellige ting (som kjøleskap, skuff, skap, stol, teppe osv) bare for å lære alle "husordene". Ganske grei måte å lære på igrunn. For du ser lappene hele tiden og da vil det sitte etter hvert.

2 kommentarer:

  1. Dette var et bra innlegg, Runa! Jeg er helt enig!! Og ja, der lærte jeg noe nytt jeg også.. for det spørsmålet ang. Religion har jeg fått en milliard ganger og jeg har aldri greid å svare på det. Haha, så da vet jeg hva jeg skal svare neste gang. Og ja generelt alle spørsmålene du nevner og hva det er greit å kunne er jeg blitt spurt om x antall ganger, det er jo litt tidi at alle spansjoler er interessert i det samme enten det er Zaragoza eller Valencia eller en annen by. haha.

    SvarSlett
  2. Haha ja, jeg var faktisk ikke klar over det med protestanter selv heller. Da noen spurte meg om det var det en annen som svarte. Han bare: Soís protestantes, no? Haha, eh, sí somos protestantes. Så ja, jeg lærte faktisk det i Spania jeg også. I Norge sier vi jo alltid bare kristne. Ja, litt merkelig at de alltid spør om det samme. Jeg har fått spørsmål en gang om vi hadde broer i Norge. Haha de spør om så mye rart =)

    SvarSlett