onsdag 17. mars 2010

Hvorfor spør spanjolene ALLTID meg?

Dette er noe jeg virkelig har lurt på. Allerede da vi var i Madrid spurte folk oss om hviklen metro de skulle gå på for å komme hit, og hvor veien var til dit. Og nå når jeg bor i Zaragoza blir jeg rett som det er stoppet og spurt om ganske så mye rart. Stort sett spør folk meg om veien til forskjellige steder, men det er også mange som spør om bussruter, holdeplasser osv. Altså, bare hyggelig å kunne være til hjelp, men saken er jo at jeg sjelden kan hjelpe. Det er jo ganske så innlysende at jeg ikke er spanjol, så jeg skjønner nesten ikke hvorfor de gidder spørre engang.

I går da jeg var på vei hjem fra håndballtrening gikk jeg forbi en café der mannen som jobbet der holdt på å stenge. Han var i ferd med å dra ned gitteret forran døra da jeg kom gående fordi. Da spør han sånn helt ut av det blå om jeg visste hvordan det gikk med Sevilla. Med Sevilla? Spør jeg. Ja? sier han. Hva med Sevilla? Jeg tror han gav med det blikket som betyr at jeg må være noe av det dummeste som vandrer på denne jord. Selvfølgelig var det hvordan en fotballkamp mellom Sevilla og et annet lag han lurte på. Jeg måtte jo svare at det visste jeg nok ikke.

Det som er morsomst er jo når folk spør meg på bussen om hvor de skal gå av for å komme seg hit og dit. Jeg har virkelig ikke peiling. Jeg kan hovedgatene, gaten jeg bor i (og gatene jeg har bodd i) + gaten skolen min ligger i. Så mine stedkunnskaper i Zaragoza er vel heller begrensede. Merkelige spanjoler som alltid spør meg som er den som mest sannsynlig ikke kan svaret. Haha

Ellers har jeg ikke gjort noe særlig annet å være på skolen i dag. Hannah er jo i Valencia nå så litt stille i huset også. Jesús og jeg spiste comer ute på terassen i dag, for det er blitt så bra vær igjen. Veldig deilig. Etter comer spiste vi en is også, så skeiet skikkelig ut. Vi ble sittene å snakke til klokka var 17, så da hadde vi sittet der ute i to timer nesten. Men vi har veldig interessante samtaler, så det er bare morsomt. Skal prøve å få tatt noen bilder i morgen. Så kan dere se hvordan alt ser ut her.

4 kommentarer:

  1. Kanskje spanjolene spør for å teste om du kan snakke spansk? Eller at de synes det er spennende å snakke med en utlending og da må de jo ha noe å si?

    SvarSlett
  2. Haha mulig. At de egentlig bare vil ta kontakt for å høre om jeg faktisk kan snakke spansk ;) Ikke vet jeg. Neste gang skal jeg spørre hvorfor personen spurte akkurat meg. haha neida.. Eller kanskje jeg bare ser veldig snill ut?

    SvarSlett
  3. Fordi spanjoler maaaaser, haha :)Jeg blir helt gal når alle skal snakke og spørre om ting helt ut av det blå sånn..

    Jo, Lea var på dagstur med klassen, så hadde hun litt fritid og så møttes vi litt :)

    Klemmer <3

    SvarSlett
  4. Haha jeg også ;)

    Ah, var det derfor! Jeg vil også. Vi skal på klassetur til Barcelona, men der kjenner jeg jo ingen. Men blir jo gøy uansett da.

    Mange klemmer <3

    SvarSlett