søndag 23. oktober 2011

23.oktober

Har ikke skrevet noen innlegg før nå egentlig, fordi det er ikke så mye utenom det vanlige som skjer her akkurat nå. Vi snakket litt om å skrive en ”Du-vet-du-har-bodd-lenge-i-zambia-når: liste. Om dere skjønner hva jeg mener. Så mulig vi setter sammen en sånn iløpet av kvelden. I dag har vi ikke hatt noen form for undervisning eller leksehjelp. Og vi vet egentlig ikke helt hvorfor. Bare at vi ikke skulle ha det. I tillegg fikk vi tilfeldigvis vite at jentene skal ha ferie i en uke fra nesteuke av. Thanks for the information.

Anyways.. Det er virkelig begynt å bli varmt her nå. Så når det er meldt 32-33 grader er vi skikkelig fornøyde. Endelig en dag hvor det er litt kjøligere. Hehe vi har blitt ganske vandt til det varme været, men når det er godt over 40 grader, da blir det litt mye av det gode. Har måttet begynne å stå opp kl.6 nå isteden for kl.7. Det blir alt for varmt ute til å trene, men kl.6 er det akkurat passe. Så ja, jeg er blitt skikkelig morgenfugl her. De andre sover jo til 8-9, så har en del timer for meg selv på morgenen. Men det er igrunn ganske behagelig å være ute så tidlig å trene. Helt stille og rolig.

Her er jeg i dag morges. Kl.06.30. Må jo begynne å komme meg inn i militærform snart. Ser jo forsåvidt ut som jeg er på en leir allerede, om dere ser i bakgrunnen.

Vi har forresten spist 30 egg på 5 dager her. Hehe kjøpte et kjempebrett med egg på tirsdag, og nå er det ingen igjen. Så det blir 2 egg i gjennomsnitt på hver av oss om dagen. Men så skal det sises at vi har spist både pannekaker og laget tre brett med sjokolademuffins, så mange av eggene har gått med til det. Lagde også Tortilla de patata her om dagen. Ble veldig godt synes jeg.

Tenkte kanskje jeg kunne fortelle litt om hvordan det går med leksehjelpen osv her nå. Er jo bare tre uker igjen, så vi prøver å få noe ordentlig ut av den siste tiden her. Jeg tror nok det hjelper de store jentene veldig at jeg har leksehjelpen med dem. Selv om jeg ikke nødvendigvis hjelper alle med lekser så er det noen der til å passe på så det er arbeidsro for alle osv. De fleste jentene gjør lekser fra fem til seks og fra åtte til ni. Altså to timer hver dag. Men vi norske skal liksom være ferdige for dagen kl.seks, så den siste timen fra åtte til ni er de for seg selv å gjør lekser. Merker at det er en litt annen konsentrasjon der den timen enn den timen jeg har med dem. Kan vise dere et eksempel fra forrige uke:

Jeg har vært inne med sign in – sign out boka (der de skal skrive når de kommer og når de går), og så går jeg tilbake til huset vårt igjen for å spise resten av middagen. Etter omtrent 5 minutter hører jeg masse skriking og roping osv fra hallen. Så jeg kikker ut av døra for å se hva som skjer. Da står en jente i vannsprederen og kaster små, eplelignende frukter på en annen jente som står i døra til hallen. En annen jente står på bordet og synger mens en fjerde løper rundt med en annens bok. Fullstendig kaos med andre ord. Jeg roper til hun i vannsprederen at hun skal komme seg ut derfra og slutte og kaste eplefrukter, mens hun som står på bordet skal sette seg ned og hun som løper rundt med boka skal gi den tilbake. De roer seg ned igjen og jeg går inn i hallen og snakker med alle sammen. Jeg forteller dem at de er nødt til å ta hensyn til hverandre og at det faktisk er noen som kanskje vil og trenger å studere. Mange av dem har jo eksamen om bare noen få uker, så de to timene om dagen er jo gull verdt. Det virker som de forstår hva jeg mener, og resten av timen kan jeg ikke høre noen skrike eller rope inne i hallen. Så ja, jeg tror nok det hjelper dem en del at vi er der med dem, om enn bare for å passe på at det er arbeidsro. Det er jo også en del som trenger hjelp til spesielt matte og engelsk også, så jeg hjelper dem så godt jeg kan med det. I tillegg skal man se over leksene til alle og skrive under på at de har fått sjekket leksene.

Så ja, det er vel omtrent en vanlig ettermiddag/kveld her på barnehjemmet. Alle jentene er kjempehyggelige altså, det er bare noen som har litt vanskeligere for å sitte i ro enn andre. Nøyaktig det samme som på norske ungdomsskoler antar jeg.

I dag skal vi til et annet kjøpesenter. Manda Hill. Vi har vært der noen ganger før, og nå tenkte vi at vi skulle dra dit for en liten avveksling fra Arcades. Manda Hill er en del større, og de har flere butikker der, så det er litt mer å se på. Håper kanskje jeg får snakket litt på skype med noen hjemme også, om internettet er raskt nok der til det. Over og ut!


Helt til sist tenkte jeg å ta med et bilde av de flotte skoene mine. På vei til bussen klarte jeg selvfølgelig å ryke den tågreia, så plutselig hadde jeg kun én sko. Gikk inn i kreativ-modus og knyttet den ødelagte stroppen fast over foten, slik dere ser på bildet. Det var ikke så lett å gå, men det var bedre enn å gå barbeit oppi alt glasskåret og søppelet som ligger langs veiene her.

3 kommentarer:

  1. Hei Runa, Kan du ta bilder av jentene? Hvor er nonnene oppi alt dette? Vi kommer til å få hete sjokk når vi kommer ned til 40 gr.+ fra +10- -5 gr. her. Vi tok inn alle uteputer og blomster nå i helga. Nå har vi ganske mye klær som skal med til Zambia. Vi mangler bare kofferter.

    SvarSlett
  2. Hei Runa!
    Nettopp lest siste blogg. Du kommer kaklende hjem, hvis du fortsetter slik eggspising. Enig med mamma - mer bilder av skolejentene og nonnene dine. Du har vel kanskje allerede tatt mange bilder. Det er så morsomt å lese bloggene. Eli sa akkurat det samme, jeg snakket med henne på telefonen i går. I dag er Olav her hos meg, det er OD-dag. Han jobber for meg. Han har gjort en fin jobb i uteboden, tatt ned ubrukelig hylle og erstattet den med oppheng til diverse redskap. Han er flink skjønner du. Nå skal han hjelpe meg med PC-problemer. Slektforsking går utmerket, det er gøy. Men jeg blir så ivrig at mine sosiale antenner blir svært smalsporet. Olav gleder seg til Africatur, 2 uker igjen sier han. Lørdag kommer Linn og Fredrik yil kjøttkakemiddag.
    Ha det godt, Runa. Klem fra farmor

    SvarSlett
  3. Mamma: Jeg skal legge ut litt fler bilder av jentene i neste innlegg ;) Ja, det blir jo kjempeforskjell! Bra dere har med klær! Tror det er veldig populært med bøker, filmer og leker også. Som hoppetau, hoppestrikk, kritt, og sånne leker som vi lekte mye med når vi var små, men som norske barn i dag ikke ser ut til å bruke så mye lenger.

    Farmor:
    Hei farmor! hehe ja, vi har hatt eggfrie dager den siste uka nå (for vi hadde ikke fler igjen). hehe Synnøve legger ut masse bilder av både jentene og nonnene nå, om du leser deres blogg også. I tillegg skal jeg legge ut en del, men det blir nok mye de samme bildene, siden jeg fikk bildene av dem. Morsomt at dere leser bloggene synes jeg :)
    Olav er flink til å jobbe ja! Det vet jeg jo! Når han vil i alle fall. Gleder meg veldig til han, mamma og pappa kommer om en to ukers tid. Håper du kommer noe videre med slektsforskningen da! Stor klem fra Runa

    SvarSlett