søndag 16. oktober 2011

15.oktober

For en dag vi hadde i går! En jeg sent kommer til å glemme, det kan jeg i alle fall si sikkert. Vi begynte dagen med frokost i felles oppholdsrommet og så sa vi ifra i resepsjonen at vi ville være med på turen ut til Victoria falls, som gikk kl.10. Litt over ti bar det av gårde. Og det var ingen vanlig buss vi reiste i, nei, vi kjørte av gårde på lasteplanet til en Jeep. Altså sånn med seter på lasteplanet. Skikkelig safaribil. På veien bort til Vic-falls så vi både apekatter og en giraff, så det er nok av ville dyr her. Og de er rett utenfor sentrum, så det er veldig spennende å kjøre rundt her.

Victoria fallene er noe som bare må oppleves. Bildene vi har yter virkelig ikke retferdighet til hvor utrolig det var. Og jeg kan bare forestille meg hvor fantastisk det må være i februar/mars når det virkelig er mye vann der. For nå var det ikke halvparten engang av hva det er når det virkelig er regntid. Men det positive med at det var lite vann, var at vi da faktisk kunne gå over hele fossen. Det var nok noe litt utenom vanlig turisme da. Hehe vi skulle egentlig bare se litt mer på den andre siden, og plutselig står det en Zambier der og lurer på om vi vil at han skal vise oss veien til kanten av fossen. Tja.. Hvorfor ikke? Så da begynner vi vandringen på motsatt side av der broen er, og den opptråkkede turiststien. Flere steder måtte vi gå på rekke og holde hender når vi skulle over alle småelvene. Fordi det var ganske sterk strøm og glatte steiner mange steder. Etter hvert som vi begynte å nærme oss så vi jo hvor utrolig det faktisk var at vi sto der vi sto. Da vi kom frem til kanten gikk vi langt bortover, og bare en til to meter til venstre for oss rant alt vannet utfor kanten. Det er vel godt 100 meter rett ned, så det var som å gå på verdens ende. Har mange bilder så jeg skal prøve å forklare hvordan det var, men sannheten er at det egentlig ikke kan forklares, for det var HELT utrolig!

Etter vår utrolige tur til Vic-falls tok vi taxi tilbake til hotellet igjen. Der lå vi ved bassengkanten hele resten av dagen. Klarte å bli rimelig solbrent i nakken, siden vi gikk i flere timer langs kanten av Vic-falls, men det er ikke så ikke i dag som det var i går. Men jeg har enda ikke fortalt alt fra vår utrolige gårsdag. Neida, for i 7tiden gikk vi til en restaurant her i nærheten. Og gjett hva jeg spiste! Krokodillekjøtt! Det var skikkelig godt. Smakte igrunn litt som kylling, bare et hint seigere liksom. Etter en svært god middag skulle vi ta taxi til Royal Livingston Hotel, fordi vi har fått høre at baren der er så stilig. Vi fikk ikke tak i noen taxi, siden det var fredag kveld, så da kjørte eieren av restauranten oss likesågodt i steden. Skikkelig service!

Royal Livingston Hotel var virkelig noe for seg selv. Vi følte vel at vi kanskje ikke passet helt inn der, ettersom vi verken hadde kaki-shorts eller er millionærer. Tydelig at dette var et fint hotell. Men bare var helt utrolig. Skikkelig engelsk kolonistil. Så det var jo veldig gøy å bare ha sett det, selv om vi kun ble for å ta en drink. Prisene var dessuten rimelig stive, og vi følte at å betale hele 50 kroner for en cosmopolitan var litt i overkant mye. Hehe vi er virkelig blitt vandt med zambia-priser. Normalt vil en drink koste rundt 20-25 kroner, øl og cider koster 8-10 kroner. Så da vi måtte betale 50 kroner for en drink fant vi ut at vi skulle dra videre etter å ha sittet der en liten stund.

Resten av kvelden brukte vi på å dra fra bar til bar med taxi (siden man ikke skal gå rundt ute om natten her), men vi fant vel egentlig ikke noen steder vi likte. Så til slutt endte vi opp på en skikkelig lokal, liten bar, midt ute i ingensteder. Men der hadde de musikk vi likte og det var mulig å prate sammen, så der ble vi en liten stund. Fikk til og med påspandert en runde av eieren av baren, så det var jo kjempehyggelig. Jeg synes igrunn folk er veldig hyggelige her. Det var flere innpåslitne folk i Spania enn det er her, så det er ganske deilig. Eneste som ikke er så kult er at det å være hvit liksom er ensbetydende med å være rik, så vi må alltid være obs på at vi betale sånn ca. Hva de lokale gjør, for ellers bruker de enhver anledning til å øke prisene til gjerne det dobbelte eller mer. Slik som vi måtte på bussen en gang. Vi pleier å være veldig kresne på taxi i Lusaka, for det er spesielt taxisjåførene som kan finne på å si at turen til Arcades kjøpesenter koster 100 000 kwacha (ca.100 kroner), når det maks er verdt 40 000. Men jeg synes vi har begynt å skjønne prisnivået, og vi vet jo sånn ca hvor mye en busstur skal koste, en øl, et måltid osv. Så nå vet vi i alle fall når vi blir rundtlurt.

Så ja, gårsdagen var noe litt utenom det vanlige. I dag har vi omtrent bare ligget ved bassengkanten og tatt livet med ro. Noe som har vært kjempedeilig! Det er noen andre backpackere her på hotellet som skulle på en slags konsert i kveld, så vi skal nok henge oss på dem senere tror vi. De spurte om vi ville være med, så da gjør vi sikkert det. Han ene fortalte at han hadde gått hjem til hotellet i går natt. En strekning på rundt 500 meter. Dette har vi spesielt blitt frarådet fra, men han tenkte at siden han er gutt, og det kun var 500 meter så gadd han ikke bruke penger på taxi. Han sa at han ble forsøkt ranet av en mann som hoppet på han bakfra, men at han ikke var særlig sterk, så han hadde klart å dytte han unna og skremme han vekk. Så her skal man aldri gå alene, og man skal ikke begeve seg utenfor barene eller dra fra et område til et annet uten å ta taxi. Men det gjør vi jo ikke heller, og vi har ikke følt oss truet på noen måte her. Nå er vi veldig forsiktige og tar ingen kjangser heller da.

Vi har forresten bestemt oss for å dra tilbake til barnehjemmet tidlig mandags morgen, isteden for søndag. Om vi drar på søndag så ville vi dratt rundt 10 på morgenen, og brukt hele dagen på å komme hjem. Men siden vi drar tidlig mandag morgen i stedet, får vi en hel ekstra dag her. Og det går ikke ut over leksehjelpen på barnehjemmet heller, siden vi er fremme i Lusaka før 14.30. Så det er bare vinnvinn for oss!

Så her ser dere at vi faktisk går helt langs kanten. Den vanlige turistgreia er på motsatt side, så det var omtrent ingen på den siden vi gikk til slutt. På bildet der dere ser at vannet er hvit, det er der det renner utfor og omtrent 100 meter rett ned. Så ganske skummelt, men utrolig kult å ha fått oppleve noe sånt! Det tar ca. 1000 år å laste opp ett bilde på bloggen her nå, siden internettet er så treigt, så jeg skal heller legge ut fler bilder når jeg finner et raskere nett i Lusaka.

Her sitter vi helt på kanten ved den ene fossen. Når det er mye vann i fossen, så er det vann som renner over kanten bortover hele. Det hadde jo vært kult å sett den med så mye vann, men samtidig så ville vi da ikke hatt muligheten til å sitte der vi satt.

Her er et lite basseng rett på kanten. Hadde vi hatt med badetøy, kunne vi badet der. Hoppet ned fra der vi sto. Guiden sa det var 10 meter dypt, fordi det er her vannet kommer ned når det er regntid. Så da har det gravd seg nedover i fjellet. Hadde vært tøft å bade der. Henge armene utfor kanten og kikket 100 meter rett ned fossen. Kanskje vi kan gjøre det når mamma, pappa og Olav kommer?