søndag 16. oktober 2011

14.oktober

Blogginnlegg – 14.okt.


Fy søren så digg det er her! Nå har jeg masse å fortelle om. Skal begynne med de andre dagene først, siden jeg ikke har orket å skrive på noen dager.

På onsdag dro vi til immigrasjonskontoret for å fornye visumene våre, for tenk, nå har vi allerede vært her en hel måned. Tiden fyker jo av sted! Nå er det en måned igjen til mamma, pappa og Olav kommer på besøk, og 6 uker til jeg kommer hjem igjen. Jeg hadde på mystifystisk vis fått feil visum, så jeg måtte egentlig betale 2000 kroner for å få nytt visum, men det ordnet seg. De to andre hadde fått turistvisum, mens jeg hadde fått buisnes visum. Egentlig skal vel alle ha buisnes visum siden vi jobber på barnehjem, men vi sa at vi kun var på ferie så vi slapp å betale så mye ekstra. Etter å ha vært innom tre forskjellige kontorer, fikk jeg byttet til turistvisum også, så da var den saken biff.

Senere dro vi til busstasjonen og kjøpte bussbilletter. Maken til sted! Med en gang vi kom inn på plassen der, ble bilen overfalt av folk som ropte at vi skulle reise med deres busselskap. De får visst en liten prosent av billettprisen om det er de som kommer med kunden, så vi ble jo dratt i alle retninger. Heldigvis hadde vi med oss barnehjemmets sjåfør, så han fikk alle unna og viste oss hvilket busselskap som var bra.

Tidlig torsdag morgen sto vi opp, og kl. Halv 6 dundret det på døra. Da hadde sjåføren som skulle kjøre oss til busstasjonen kommet. Men han hadde misforstått, for vi skulle egentlig ikke dra før kvart over 6. Synnøve og Maria hadde ikke engang stått opp, så vi sa at han fikk vente, fordi bussen gikk ikke før kl.7. Så da klokka ble litt over 6 var vi klare. Men hvor var sjåføren?? Vi (spesielt Maria) begynte å bli rimelig stressa, siden vi måtte jo rekke bussen. Til slutt fant vi han utenfor barnehjemmet. Han trodde at vi skulle kjøre til bussene kl.7, og ikke at selve bussen gikk kl.7. Heldigvis fant vi han jo i tide, så vi rakk bussene.

Bussturen var lang! I overkant av 7 timer. Bussen var derimot veldig behagelig, og vi hadde til og med aircondition. Veiene er ikke så veldig gode, så de ble litt humpete enkelte steder, men alt i alt var det en fin tur. Da vi kom frem i totiden dro vi rett til Hostellet vi skulle bo på. Og her er det fint! Rommene er små og badet enda mindre, men vi er jo ikke her for å være på rommet. Bassenget er kjempefint, og området rundt er en skikkelig oase! Vi lå ved bassengkanten så lenge det var sol, kun avbrutt av å gå inn til baren/resepsjonen for å kjøpe en øll. Også er det masse hyggelige folk her. Et skikkelig backpacker sted, men det er også mange vanlige, godt voksne folk. Like rundt hjørnet for der vi bor er det en kjempeflott restaurant/bar. I det vi kom inn så det veldig lite ut, men så ble vi vist rundt til baksiden der alle borene sto. Kjempekoselig, med skikkelig afrikansk musikk og utrolig god mat. Der ble vi til kl. Var rundt 10, og så tuslet vi tilbake til hostellet. Vi var jo så trøtte, fordi vi hadde stått opp så tidlig, så det ble en veldig tidlig kveld.

I dag har vi fått plass på bussen som går til Victoria falls, så kl.10 bærer det av sted. Blir spennende! Har alltid hatt så lyst til å se Vic-falls så det blir kjempebra. Det lille vi har sett av Livingston har vært utrolig stilig. Skikkelig kolonistil og mange gamle flotte hus. Kan godt forestille meg hvor flott det har vært her for 100 år siden, da det var ordentlig koloni, ingen biler osv. Personlig synes jeg Livingston er mye flottere enn Lusaka. Lusaka virker mye mer konstruert og ny. (på samme måte som Canberra og Brasilia kan jeg tenke meg, selv om jeg aldri har vært der. ) Gleder meg til å se mer av denne byen! Og skal jo tilbake hit om en måned med familien også, så det blir bra. Ellers er planene i dag å dra til baren på Royal Livingston Hotel, fordi pappa fikk den anbefalt av en kamerat som har vært her før. Så det blir spennende. Men nå er det frokost tror jeg, så dere får høre mer siden! Over og ut!

En smule solbrent her ja. Bildet er tatt etter at vi gikk på Vic-falls, og da hadde jeg bommet litt med solkremen. hehe Rimelig deilig med basseng! Har vært over 40 grader her de siste dagene. 44 i går, og sikkert enda varmere i dag. Føles sånn i alle fall.

3 kommentarer:

  1. Var det noe å se på bussturen til Livingston? Ser ut som du begynner å bli brun Runa!

    SvarSlett
  2. Det ser ikke ut til at kommentarene kommer inn! Skriver Synøve og Maria blogger?

    SvarSlett
  3. Kommentarene kommer inn! :D Det var gøy å se en stund, men det er 7 timer, så vi satt ikke og nistirret ut vinduet hele veien. Massevis av kuer, høner osv. Noen steder måtte vi stoppe for å skremme bort kuene osv. Men vi så ingen virkelig ville dyr. Men i Livingstone, nærme vannet er det masse! Har blitt litt brun i alle fall. 40 grader har gjort sitt.

    SvarSlett