onsdag 26. august 2009

Nå som jeg har tid, så skal jeg fortelle dere litt om spanjolene, eller Madrileñosene som de heter her i madrid. De er nemlig ikke spanjoler:p + litt om spania generelt ;)Tror jeg skriver det som en liste, for det blir litt lettere for meg.

1. Spanske jenter kan glo på deg leeeenge, og når du smiler til dem, snur de seg vekk med en sint mine i ansiktet. Sånn i utgangspunktet hater de deg, men om du kjenner noen som kjenner dem, og blir introdusert, er de kjempehyggelige:)

2. Guttene er ikke så slitsomme som alle skal ha det til. Tror det har noe med at det er så utrolig mange i Madrid, så du skiller deg på en måte ikke så veldig mye ut. Har omtrent ikke fått noe mer oppmerksomhet enn det jeg har hjemme, noe som er utrolig behagelig:)

3. Spanjoler kan faktisk kle seg! :O Husker vi snakket så mye før vi dro om at spanjoler bare går i joggebukse osv. Her går de i høye heler all the time! Og fine kjoler som jeg kan bruke til fest, går de i butikken med:p

4. Maten her er billig! Vi har kjøpt mat stort sett hver dag, og vi legger sjelden ut mer enn 20 kroner for et måltid. Og det er ute på restaurant eller café. Er vi i matbutikken og kjøper kjeks eller vann og sånt, koster det kanskje 10 kroner. Og i går, da jeg skulle kjøpe et blad, (kjøpte elle) betalte jeg 1.90 euro. Det er ca 17 kroner! I Norge måtte jeg kanskje ha betalt rund 60-70 kroner for et blad. klær er også billigere enn i Norge, men det er ikke så veldig mye.

5. Spanjoler spiser frukt etter middag hver eneste dag. Det gjør i det minste vår familie :p

6. som sagt, de spise olje og salt på ALT!

7. Spanjoler snakker superfort. Og det er ikke bare fordi jeg ikke kan språket helt enda. De snakker faktisk fort. Vi hørte på en tekst i klassen, samtidig som vi leste, og jeg klarte nesten ikke lese like fort som de snakket. Da gikk det fort :p

8. strømmen og vannet er de veldig kniene på her. Alt lys skal skures av, om du ikke bruker det. jeg mener, om du ikke sitter å leser en bok og trenger lyset, så er det av :p

9. omtrent alle spanjoler bor veldig trangt. Det er visst ikke uvanlig at man bor hjemme til man er over 30 år :p Ettersom leiligheter er veldig dyre, må man neste bo to stykker sammen for at det skal gå. Og da har man bare råd til en liten leilighet. Vår tror jeg faktisk er en av de større, og den er ikke så veldig stor. I Norge har vi luksus når det gjelder hus ass! Egentlig det meste. Bortsett fra det at det er mye dyrere i Norge enn her da.

10. Spanjoler er naturlig tynne. De er ikke så store og kraftige som oss nordmenn. Synes også det virker som om nesten alle spanske damer har sinnsykt lange bein! Det kan ha noe med at de bruker så høye sko og er så brune, men jeg tror de har lenger bein enn normale nordmenn :p hehe Så vet dere det.

2 kommentarer:

  1. Det virker som om at du har et helt annet intrykk av spanjolene enn hva jeg har, men så er det forskjell på spanjolene fra "Peninsula" og "Las Islas Canarias". Buen Viaje!

    SvarSlett
  2. aaja, Hva slagsinntrykk har du av spanjolene da? Men ja, det er nok stor forskjell fra hvor ener i landet. Nede i Andalucia er det plystring og sjekking hele tiden, men her er det roligere foeles det som.

    Tusen takk:)

    SvarSlett