mandag 24. august 2009

Første dag på språkskolen

I dag var første dagen på skolen. cathrine og jeg dro hjemmefra litt over sju og var på plass ved skolen kvart over 8. Vi finner frem her overraskende bra:) I klassen vår går det to andre jenter +oss norske. Vi fikk ikke lov til å snakke norsk i timen da, for de vil at alle skal forstå hva som blir sagt. Og det skjønner jeg jo. Lærerne snakker nesten bare spansk, men er det noe vi ikke forstår så prøver de å forklare det på engelsk. Stort sett skjønner vi hva de sier. Men det betyr ikke at vi skjønner Madrilñosene (folk fra Madrid) :p Lærerne snakker saktere og bruker enkle ord så vi skal forstå. PÅ t-banen og tv snapper jeg bare opp ett og annet ord, men det kommer vel etterhvert. Håper jeg ;)

Det er temmelig intensive timer her. Vi holdt på i 3-4 timer i strekk før vi hadde første og eneste pause på en halvtime. Og da hadde vi gramatikk hele tiden. Måtte løse oppgaver og slikt. Vi fikk også noen gramatikklekser som faktisk var ganske vanskelige, men Cathrine og jeg løste dem etter en stund:)

etter kurset dro vi hjem. Da vi kom hjem var det klart for første middag. De spiser middag to ganger her nesten. Fro lunsjen (som er omtrent på samme tid da vi spiser middag) er varm. I dag hadde vi pasta og kjøttkaker. Etter lunsj dro Cathrine og jeg ned til El Corte Inglés for å kjøpe noen småting vi trengte. Egentlig er det veldig mye jeg trenger. For det er mye varmere her enn jeg trodde, og jeg har bare 2 shorts og 2 kjoler. Det blir litt knapt på 3 uker i Madrid. Så jeg tenkte å kjøpe en kjole og en shorts til + kanskje noen enkle topper. Så vet dere det ;)

I morgen skal vi ha spansk gramatikk de første 4 timene og i den siste skal vi ha Spanish Customs. Det siste gleder jeg meg til i hvertfall :)

Det var varmt i klasserommet! Vifta kom godt med :)

Guro til venstre og Cathrine til Høyre

Mirka (tror jeg) og Lea

Lea, Mariell og den tyske jenta Victoria

1 kommentar:

  1. Paula og jeg har sittet med leksene i over en time.. haha... ting tar lang tid !! men fordelen for meg er at hun er en levende ordbok, så jeg slipper å slå opp hvert eneste ord :-p
    Sees i morgen !!

    SvarSlett