søndag 30. august 2009

Byen Toledo og Real Madrid

hei,hei hei... Dere vet at det ikke er noe morsomt å skrive blogg og ta meg tid til å oppdatere, hvir dere ikke gidder skrive kommentarer?? Vet jo at det er masse folk innom og leser bloggen, for hitsene går jo opp.. Blir utrolig glad for all kontakt, fra både venner, familie og andre som måtte lese bloggen. Bare å komme med spørsmål om hva det skulle være;) Det er lettere å skrive om det er noe jeg vet dere har lyst til å høre om :)

Men jeg skal skrive et innlegg likevel, selv om ingen gidder kommentere. Skriver jo litt for min egen del også. Det blir nok veldig gøy å lese alt senere.

I dag har vi brukt dagen i en liten, men veldig flott by som heter Toledo. Og nei Mariell, det er ikke en liten by inni Madrid :p haha.. Toledo ligger ca. 30 min. fra Madrid, om du reiser med fast-train. Da vi satt på toget møtte vi en gutt/mann på 22 som kom fra USA. han var i Spania på besøk hos sin kusine som var like gammel som oss. Men denne kusinen hadde vært i Toledo før, så han reiste alene. Derfor tok han følge med oss resten av dagen. Tror han syntes det var greit at guiden vår kunne engelsk:p Så sånn var det.. Gamlebyen Toledo var ikke veldig stor, så vi kunne gå rundt hele dagen. Ganske slitsomt ettersom det var helt sinnsykt varmt. Men det var utrolig flott. Byen er mange hundre år gammel og har en utrolig lang og spennende historie.



Guro poserer sammen med de spreke skulpturene

Vi slapper av litt på en benk i museet


Leandra (det er det læreren kaller henne) og meg ved en veldig flott liten hage


Goooorååå ( det er det spanjoler kaller henne) på turistbussen :)

Toldeo :)
Etter at vi hadde vært i Toledo, dro vi rett til Santiago Bernabeu. Og ja, det var der Real Madrid spilte mot Deportivo i kveld. Ingen tilfeldighet at vi var der nei. Som nevnt tidligere, hadde vi bestilt billetter i forveien. Da vi kom inn på selve stadioen ble vi bare stående å se. Har aldri sett noe så stort i hele mitt liv! (ikke at det er så veldig langt da;) Da stadioen var fullsatt, var det 80 000 mennesker som ventet på at kampen skal begynne. Utrolig gøy å se alle de kjente fottballspillerne spille. Kan ikke beskrive hvordan det var å høre så mange mennesker heie frem Ronaldo og alle de andre. Stillingen endte forøvrig 3-2 til Madrid, noe som skapte liv i gatene etterpå. Må si at jeg ble meget imponert over hele annlegget. 80 000 mennesker brukte ca 7 minutter på å komme seg ut av stadioen. Og metroen var ikke overfyllt heller. Spanjolene kan virkelig dette her med fotball.



Noen skader må man regne med ;)

Det var mange mennesker ja!


Lea og meg før kampen begynner. Dette var første fotballkampen Lea har vært på. Hun kommer garantert til å bli skuffet neste gang! I hvertfall om hun skal se i Norge :p

Etter kampen dro alle rett hjem. Alle var slitene etter en lang dag i Toledo + kamp rett etterpå. Har aldri hatt så lyst på en dusj noen gang før, som da jeg kom inn døra i stad. Sitter her å prøver å få håret til å tørke litt, før jeg legger meg. Sitter å koser meg med Jokke og Valentinerne og bloggen. Veldig koslig:) Kan være litt lenge oppe i dag da skjønner dere. I morgen skal vi bare chille ved bassenget og gjøre litt lekser. Det blir deilig med littegranne ro oppe i alt som skal skje hele tiden. Har ikke hatt et eneste sekund formye til å slappe av.

Til sist må jeg bare få si at jeg har hatt en veldig lærerik dag og med mange nye opplevelser og inntrykk:) Gøy å ha vært med på litt. virkelig spansk kultur. Stor klem fra en meget utkjørt Runa <3

9 kommentarer:

  1. Hahaha, Runa. Jeg ble ganske imponert da jeg så at Toledo hadde både busser og veier. Jeg trodde det var en liten landsby som man bare kunne gå rundt i. Sånn indianer-aktig. Men kampen var digg !!! Det var årets opplvelse !!! Men nå må jeg løpe, skal på el rastro med lea og mirka ! vi sees !!

    SvarSlett
  2. Haha tuller du? Ja, kampen var utrolig gøy! Det var verdt pengene i hvertfall. Once in a lifetime :) Kos dere på rastro da :) For dere som lurer så er rastro det samme som marked. Det er bare oppe på søndager. Vi sees <3

    SvarSlett
  3. Hei!
    Jeg har veldig lyst til å reise på utveksling til spania til neste år, når jeg går på Vg2. Jeg har hatt spansk siden 8.klasse. Det har vel du også? Hvordan går det med språket? Har du fått en fin familie? Anbefaler du meg å reise med din organisasjon?
    Mvh
    Trine

    SvarSlett
  4. Jeg trenger jo ikke bli skuffet, jeg maa bare sorge for aa altid gaa paa like store fotballkamper:D Du er med paa den Runa min?:P

    Ps. Til Trine: Bare for aa drive litt reklame for meg selv (leaispania.wordpress.com) er det etter min mening kjempefint forelopig:) Men man maa jo vente litt og se hvordan det gaar utover selvfolgelig, til skolen har begynt, sproket er litt mer innlaert og til man vet om organisasjonen stotter opp like bra naar man forst er der..:)Men du kan jo kanskje folge med litt paa blogger ja, ogsaa synes jeg du burde go for it hvis du ikke finner noe som taler veldig imot!:)
    Beklager at jeg driver aa svarer for deg Runa, du kan kjefte paa meg i morgen...
    :D

    SvarSlett
  5. haha Lea, jeg skal ikke kjefte på deg;) Jeg kan jo bare si min mening.

    Jeg ville nok ikke reist med Aspect om det er mulig å finne en annen organisasjon som sender folk til Spania. De har rotet mye med omtrent alle utvekslingselevene som har reist med dem. Om du (Trine) leser litt i de gamle blogginnleggene mine finner du flere ting de ikke er så flinke til. feks. så har jeg enda ikke fått noen informasjon om den familien jeg egentlig skal bo hos. Nå er jeg på forkurs i Madrid, så har ikke møtt den egentlige familien enda. Eneste grunn til at jeg vet endel om familien er at jeg leste bloggen til jenta som bodde hos dem i fjor.

    Hadde jeg kunnet velge organisasjon om igjen, ville jeg valgt AFS. Det virker som de har mer kontroll på papirene sine ;)

    Språket er jo naturlig nok ikke inne helt enda. Regner med at jeg bruker ca 3-4 måneder før jeg kan holde en samtale igang uten problemer. Har hatt spansk siden 8. men det trenger ikke ha noe å si. Alt avhenger av hvor mye du har pugget og lært deg på forhånd tror jeg. En jente her på kurset har kun hatt 15 timer spansk på et kurs. Og hun er flinkere enn meg. Men da har hun jo også sittet å sett filmer med spansk tale osv.

    Jeg ville helt klart valgt å reise :) Tror du får utrolig masse ut av året ditt om du reiser!

    SvarSlett
  6. Er fotball en del av "opplegget" for å lære om Spania eller dro dere på egenhånd? Uansett - det må ha vært en opplevelse. Litt forskjell fra stadion på Nesodden - men det bygges da nå tribuner (!) der. Slett ikke værst som farmor ville ha sagt.

    SvarSlett
  7. Fotball var ikke endel av opplegget ;) Det var noen av jentene på kurset som hadde veldig lyst til å gå, og da tenkt evi andre at det ville jo være en spennende opplevelse, selv om vi kanskje ikke var så altfor interessert i fotball.

    Tribuner på Nesodden ja:) På kunstgresset, eller på gresset? Har savnet en tribune på kunstgresset når jeg ser kampene til Jesper :p hehe Leser farmor bloggen forresten? Eller vet du kanskje ikke det. <3

    SvarSlett
  8. Ikke KGB - dessverre for deg (og Jesper). Hvis ikke farmor leser bloggen skal jeg hjelpe henne i gang.

    SvarSlett
  9. Jaja, det kommer kanskje der også etterhvert;) Du kan jo lagre adressen til bloggen på skrivebordet hennes eller noe, så er det bare å klikke seg rett inn på den :)

    SvarSlett