torsdag 27. august 2009

Gramatikk, ambasade og Stieg Larsson

I dag har vi hatt en laaang dag! Vi kom på skolen halv ti og satte i gang med dagens Gramatikk. Uregelmessige verb og en hel del annet jeg ikke forstår noen ting av. Det virker ikke helt som læreren skjønner at dette ikke er så lett for de som ikke kan det allerede, for han kjører gjennom det så fort at jeg ikke henger med hele tiden. Har sittet en time nå og lest meg opp på noe jeg ikke forsår døyten av i timen, men tror jeg har det nå da. Vi skulle også ha om spanske regioner i dag, men da var jeg så trøtt at jeg nesten ikke greid eholde øynene åpne. Det skjer så mye hele tiden, og ettersom alt foregår på spansk bruker jeg ganske mye mer energi for å forstå alt som hender rundt meg hele tiden. Men det blir sikkert bedre etter hvert som jeg blir flinkere.

Alle vi norske jentene, utenom Mariell, prøvde å finne den norske ambassaden i dag. Det viste seg å være ganske vanskelig. Cathrine sa det kunne være lurt å si ifra til ambasaden at vi bor i Spania, i tilfelle noe skulle skje. Da kan jo de varlse dere hjemme og hjelpe oss her i Spania. Vi satser ikke heeelt på at Aspect klarer dette alene, så det er derfor vi tenkte å kontakte ambasaden. Vi er ikke helt sikre på hvordan dette fungerer, det er jo mulig de faktisk vet det allerede, men tenkte det var lurt å sjekke. Men uansett, vi fant jo ikke ambassaden. Tenker vi ringer i morgen og hører hva vi burde gjøre.

Javier (vertsfar) har ordnet mobiler til Cathrine og meg:) Vi får dem i morgen. De er såkalte prepage teleforen. Pre - før pago- betal. altså: førbetal-telefoner. eller som vi sier: mobiler med kontantkort. Det er egentlig veldig greit. For da betaler jeg bare rundt 400 kroner for en veldig fin mobil fra sony ericcson. Generelt er alle mobiler utrolig billige her i Spania. Det liker vi! :)

Det er litt rart å tenke på at jeg faktisk bor i Spania nå. Jeg sitter i en slags feriemodus her tror jeg. Det har nok ikke gått helt opp for meg at jeg skal begynne på skolen om noen få uker. Og det innebærer jo ordentlige timer med full-speed spansk. + fremføringer og oppgaver som er mye vanskeligere enn gramatikken. Lurer på hvordan det skal gå:S I øyeblikket misunner jeg veldig de som reiser til USA og England. De kan jo snakke uten problemer med vertsfamilien sin. Og de burde jo ikke ha de største problemene på skolen heller, bortsett fra det å ikke ha noen venner i begynnelsen og sånn da såklart. Men jeg tenker som så: Når jeg snakker flytende spansk (om 4 1/2 måned) er vi alle like langt, bare det at jeg snakker et språk til :) Så det blir 4 måneder med hardt arbeid, men da får jeg også et nytt språk. Gleder meg veldig til det :D

Må bare nevne en ting til. På metroen (som vi bruker ca 2 timer om dagen) sitter alle å leser. Omtrent halvparten av disse som leser, sitter med en Stieg Larson-bok i hånda. Altså, Millenium-serien. Thats SO last year lizzzzom :P hehe det er litt gøy at de bøkene har blitt oversatt til spansk og at ALLE leser dem her.


her er noen bilder fra de siste dagene;) un Beso, Runa

Dette er utenfor slottet. Vi fikk bare vært utenfor da, men tror vi skal inn senere under forkurset. Vi får se :)


Vet ikke helt hva denne kirken heter, men den lå vegg i vegg med slotten:)


Dette er Plaza mayor. den var stor, som noen av dere kanskje skjønte ut fra navnet:p


I dette lille rommet tilbringer vi 6 timer daglig, uten aircondition. Det har vært opp til 40 grader, mens vi har vært her i Spania.



Her er alle jentene - Mirka, som tar bildet. Vi var på vei til Sol (uttales såll). Det er sentrum av Madrid. Her er alle butikker.

2 kommentarer:

  1. Hei Runa, det morsomt å lese bloggen din. Høres ut som dere har det fint...og varmt. Sitter akkurat nå og venter på at Mathilde skal logge seg på facebook, for Officepakka på den nye pcen hennes har "gått ut på dato" og jeg må hjelpe med å få aktivisert den igjen, så hun kan få blogget litt fra NY,...men det kan ta tid, for kl er jo bare 5 på etterm. der borte, og da er det sikkert shopping som står på programmet :) Det kan mao bli en lang natt..... hilsen Lillian

    SvarSlett
  2. Ja, vi har det veldig bra, men også ganske så varmt. Men det går greit;) Høres ut som du må vente en stund på Mathilde ja. Tenker at shopping står høyere enn oppdatering av officepakka:p Hun kommer til å få det fint hos familien sin tror jeg. Den virekt jo kjempehyggelig! Hilsen Runa

    SvarSlett