torsdag 29. september 2011

26.september

Nok en dag er forbi, og nok en Harry Potter film har vi sett. Nå har vi nettopp sett ferdig nr.6. Vi håper vi skal finne en piratkopi av siste del av 7ern, slik at vi kan se alle filmene. Vi får se.

Første halvdel av dagen i dag gikk igrunn rimelig sakte. Jeg sto opp kl.8, isteden for kl.7 fordi jeg hadde helt sinnsykt hodepine i går kveld. Måtte faktsik gå å legge meg halv 8, fordi jeg ikke klarte være våken lenger. Paracet hjalp heller ikke, så fant ut at jeg bare måtte sove det over. Derfor tenkte jeg at det kanskje ikke var så lurt å trene i dag morges. Så da ble det i overkant av 12 timers søvn på meg, noe som tok knekken på hodepinen. Våknet veldig frisk og opplagt i dag tidlig!

Kl.9 skulle vi ha et møte med mødrene her på barnehjemmet, auntie Hellen og hun ene nonnen. Så vi satt klare fem på ni, bare for å være på den sikre siden. Den første moren dukket vel opp ti over ni, og nonna kom ikke før vi allerede var en halvtime ut i møtet. Så mye for å komme til riktig tid. Africantime er nok noe vi kommer til å se mye her.. Merker det på jentene også, ikke én kom tidsnok til leksehjelpen i stad. En jente kom faktisk 3 kvarter for sent! Uten noen spesiell unnskyldning engang. Hun bare hadde ikke vært der. Så som dere sikkert skjønner blir vi norske rimelig irriterte. Vi har jo vært der helt fra start. Og det blir jo veldig mye ekstra jobb når de ikke kommer i tide. Vi må jo sitte lenger, rette mer osv. Men jeg antar at livet her er sånn. Ingenting skjer når det egentlig skal skje.

Alle jentene var på skolen i hele dag. Vi skulle ikke ha noen timer før kl.14.30. Så frem til da hadde vi egentlig ikke så mye å gjøre, bortsett fra møtet da. Så det ble en del lesing og planlegging av timene vi skulle ha senere på dagen. Heldigvis blir det bare så mye venting 3 dager i uka. Torsdagen har vi jo fri og fredager har de halv dag på skolen. Er igrunn glad for det. Blir fort litt kjedelig om vi skal vente til halv 3 hver dag før vi egentlig gjør noe som helst. I morgen har jeg avtalt med Lisa at jeg skal hjelpe henne med det skoleprosjektet hennes da, så da har jeg noe å gjøre på morgenen. Hun begynner ikke før 10 på skolen. Så da blir det først trening kl.7, så frokost kl.8 og deretter å hjelpe Lisa med prosjektet hennes fra 9-10.

Under leksehjelpen i stad var det mange jenter som trengte hjelp med matte. Det ser ut som det er det største problemet her. Vet ikke helt om de forstår det når jeg forklarer, men de sier nå at de forstår. Var en jente som lurte på om jeg kunne rette historieleksene hennes. Jeg kastet nesten bare et blikk på det før jeg fant ut at jeg ikke kunne hjelpe henne. Når det var snakk om Zambesiske stammer på begynnelsen av 1900-tallet, da meldte jeg pass. Jeg fortalte henne at hun garantert visste 1000 ganger mer om dette emnet enn jeg kan. Jeg kan vel heller fint lite om Zambias historie. Husker jo at jeg har lest en del om det, men veldig lite som har festet seg så godt at jeg kan rette essayet hennes om emnet. Heldigvis kunne jeg hjelpe henne med både matte og engelsk etterpå, så jeg var ikke helt ubrukelig som lærer.

Men nå er det allerede gange sent (00.15) og jeg skal opp kl.7 i morgen, så det er vel på tide å legge seg. Vi snakkes!

Måtte bli uten bilder denne gangen. Har ikke tid til å vente på at bildene skal laste opp på internettkafeen her. For har snart ikke mer strøm igjen på pcen :p

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar