søndag 18. september 2011

Heisann!
Tredje innlegget. Her går det fort for seg. Ettersom jeg skriver alle innlegg hjemme har jeg jo ganske god tid på å skrive dem osv. Også laster jeg dem bare opp på bloggen når jeg har internettmulighet. Så dere får nesten bare finne dere i å lese mange innlegg en dag, og ingen de 4 neste. Hehe, sånn er det når man bor på barnehjem i Zambia.

I dag har vi fått omvisning rundt på barnehjemmet her. Vi har til og med fått vist hvordan man bruker vaskemaskinen, så vi slipper altså å vaske klær for hånd, slik planen egentlig var. Jentene på barnehjemmet gjør stort sett det. De er skikkelig flinke også. Jeg tror ikke jeg hadde fått like rene klær som dem om jeg skulle vakset mine klær for hånd. Grunnen til at ikke alle får vaske alle klær i vaskemaskin er ganske enkel. De har ikke vaskemaskiner nok til å kunne vaske alle klærne. Men alt av sengetøy osv, og finklær osv blir vasket i vaskemaskinen da. Igrunn er det mest nødvendig å skylle kærne for støv, for det er nok av det her. Blåser en del og er ganske tørt, slik at klærne blir relativt gule av støv etter en dags bruk.

Jeg hadde med meg en stor koffert med 23 kilo klær til barna. Dette var klær fra eget klesskap, men mest klær fra familie og venner. Har også fått kofferten av tante Kari og onkel Øivind, slik at en av jentene får den når de en gang skal flytte ut. Selv hadde jeg med 10 kilo. Så jeg har ikke så veldig mye med meg igrunn, men har funnet ut at jeg heller ikke trener så voldsomt mye her. Det er ikke akkurat så veldig fokus på at hva man har på seg her. De klærne jeg bruker er klær som mange har gitt og som jeg selv skal gi bort når jeg drar hjem igjen. Må jo ha noe på meg mens jeg er her, men jeg legger stort sett alt igjen når jeg reiser tilbake. Grunnen til at jeg enda ikkehar nevnt noen ting om klærne alle har gitt, er at jeg ikke har gitt dem enda. Nonnene var veldig viktige på at vi skulle slappe av og bli kjent med området nå de første dagene, så det har ikke vært noen tid å gi noen ting på. Uansett så er det ikke vi som deler ut klærne. V i vet jo ingenting om hva hver enkelt trenger osv. Så det blir delt rettferdig ut av nonnene antar jeg.

Guuud! Nå ble vi skremt her. Løp akkurat en salamander/gekko/annet lignenede dyr tvers over gulvet her. Dem er det faktisk en del av. Har sett noen andre også, bare ikke inne i huset. Første dagen fant vi også en edderkopp inne på det ene soverommet, og i sluket på mitt soverom ligger det en død, gigaedderkopp. Herlich... Kakkerlakker har også vært observert. I tillegg har vi også sånne lange ”pølser” av stoff og sand som vi legger forran ytterdøra og soveromsdørene slik at ikke slanger skal komme inn under glippa mellom døra og dørstokken. Så dyr er det nok av her. Har ikke sett noen slanger enda da. Men vi har blitt advart mot å gå i gresset etter at det blir mørkt, fordi vi da kan tråkke på dem.
Kjokkenet vaares. Her staar Synnove og jeg og vasker opp! yey!

En av jentene paa barnehjemmet.

Flere innlegg kommer neste gang jeg har internettforbindelse. Torsdag eller fredag sikkert.

8 kommentarer:

  1. Så fint at du trives!

    SvarSlett
  2. Det var jeg som skrev første komentar.

    SvarSlett
  3. Åh, det høres skikkelig spennende ut! Du er heldig som får oppleve noe sånt altså. De dyrene og insektene høres ekle ut da. Hehe. Lykke til videre! <3 klem :)

    SvarSlett
  4. Høres skikkelig spennende ut!! Er litt misunnelig! :)

    SvarSlett
  5. Hei Runa
    Da er du godt igang med både blogg og Afrika tur. Veldig fine og morsomme innlegg.
    Klem fra Pappa

    SvarSlett
  6. Så artig at du har reist til Zambia!
    Hvor lenge blir du? :)

    SvarSlett
  7. Dette er spennende, Runa!!! Lover å følge deg her på bloggen, gleder meg til nye innlegg!! Stå på videre. Stor klem fra Bergen!

    SvarSlett
  8. Hei alle! Saa hyggelig med saa mange kommentarer :) Jeg skal vaere her til slutten av november Ingvild. Flere innlegg kommer hver gang jeg har tilgang til internett. Noe som ikke er saa ofte. Men lover aa oppdatere saa mye som mulig.

    Kjempehyggelig at dere folger med! Stor klem fra Runa

    SvarSlett