søndag 25. september 2011

24.september

I dag har vært en lang dag, men jeg har vært veldig opplagt likevel. Mye mer opplagt enn i går. Den siste uka har jeg nesten ikke vært i bevegelse i det hele tatt. Nesten bare på fridagene våre, hvor vi har gått 15 min til bussen. Her på barnehjemmet går vi jo ikke så veldig mye, siden alt er nærme. Derfor har jeg funnet ut at jeg kanskje burde prøve å holde meg i litt mer bevegelse. Helt i utkanten av områdene til barnehjemmet finnes det en liten basketballbane. Omringet av maisåker på den ene siden og piggtrådgjerder med glasskår på toppen på den andre siden trente jeg en time i dag morges. Føltes litt som et fengsel, det skal innrømmes, men samtidig slipper jeg at folk ser meg svette rundt på den lille banen. Hehe

Planen var da altså å stå opp kl.7 hver morgen, istedenfor kl.8, og da trene den ekstra timen jeg er oppe hver morgen. Å stå opp kl.7 er jo ikke så veldig tidlig uansett.

Ellers i dag har vi vasket og ordnet resten inne på biblioteket, og det ble faktisk ganske så fint der til slutt. Jeg har også sittet en del som leksehjelp for alle jentene fra 5.klasse og opp til siste året av videregående. Er vel omtrent 20 jenter tror jeg. I mellomtiden hadde Maria, Synnøve og Auntie Hellen de yngste jentene.Må virkelig vri hjernen på noen av matteoppgavene de trenger hjelp med, men jeg har sett det aller meste av matten de har her, enten det var i Spania eller i Norge, så jeg kan stort sett hjelpe dem. Da en jente kom bort til meg og lurte på hva som var mest ulovlig å gjøre for en muslim, måtte jeg derimot si at det var jeg ikke helt sikker på. Hun fikk lete i tekstboka og finne ut om svaret sto der. Er jo ikke et vandrende leksikon heller, og skal jo ikke gjøre leksene for dem. hehe Jeg synes de er veldig flinke. Nonnene, Hellen, og oss tre norske snakket med alle jentene og fant ut av lekselesingsvanene deres, og fant ut at det er en del som ikke gjør så veldig mye lekser i det hele tatt. Derfor ble det bestemt av nonnene at alle jentene fra 5.klasse og opp skal lese lekser 2 timer hver dag etter skolen, hvor en av oss norske (som regel meg) kommer til å være leksehjelp/”vakt” mens de holder på. Så når de bare gjør lekser og ikke trenger hjelp, sitter jeg å leser bok selv. Men de trenger jo en del hjelp da, så blir vel mest å hjelpe dem.

I morgen har vi fri igjen, og da håper jeg virkelig vi kommer oss på internett. Klør i fingrene etter å legge ut alle innleggene, bildene osv. Har jo så mye morsomt å fortelle dere, men som dere ikke får lest fordi jeg ikke har internett.


Dette er Auntie Hellen. Veldig hyggelig :)

Dette er sjaaforen til barnehjemmet. Calvin

2 kommentarer:

  1. Hvorfor bare du som leksehjelp? Eller nesten bare du?
    Og hvordan er kleskoden der egentlig, ser du går i ermeløse topper og kjole, vi måtte alltid ha t-skjorte.
    Er kjempemorsomt med bilder da, håper det blir flere. kan du ikke ta bilde av huset du bor i og rundt om på barnehjemmet for å vise oss? Funker kameraet mitt bra? :)

    Klem fra Lina

    SvarSlett
  2. Hei!
    Det er mest fordi det kun er jeg som ikke har førskpoleutdannelse. Så deres spesialområde er jo små barn, så det er jo best å bruke dem der de er flinkest. I tillegg er det kortest siden jeg gikk på videregående, og jeg har hatt den vanskeligste matten. De synes det er veldig vanskelig å hjelpe til med matten her, så derfor er det stort sett jeg som har leksehjelpen. Jentene her trenger mye hjelp med matte, og når jeg er flinkest til å hjelpe dem med det er det greiest at jeg har leksehjelpen også.

    Kleskoden her er nok litt mer grei enn vi først trodde. Men vi har alltid skjørt/kjoler/bukser som går til over knærne, og vi har aldri utringning. Men vi går litt i topper og kjoler uten skuldre, det gjør vi. Men det ser ikke ut som nonnene bryr seg noe om det. Vi ser ikke nonnene så veldig mye uansett. Og jentene her går jo i topper og kjoler som oss, så vi bestemte oss for å kle oss slik som dem. ;)

    Skal prøve å få tatt noen bilder av hvordan det ser ut rundt her til nestegang. Har liksom ikke tenkt på at det er interessant for dere å se. hehe

    SvarSlett