tirsdag 1. juni 2010

Madrid og karakterer

Hei dere! Siden sist har jeg gjort en hel del. I går var jeg i Madrid og hentet passet mitt. Dro med AVE-tog, så dro tur/retur på samme dagen. Jeg kan virkelig ikke få sagt hvor mye jeg digger AVE-togene. Det tok litt tid før jeg skjønte dette med AVE-tog, så for nesteårs studenter i Spania og mulige Spania-turister fra Norge skal jeg forklare AVE skikkelig.

for de som ikke gidder lese om AVE-tog kan bare skippe denne paragrafen
AVE er forkortelsen for Alta Velocidad Española, som betyr høy hastighet Spania. Men AVE betyr også en annen ting. For ordet ave i Spania betyr fugl. Og logoen til AVE-togene er, nemlig, en fugl. Så de spiller litt på to ting da liksom. Det som er den store greia med AVE-togene er at de går i opp til 330 km/t, noe som er helt ekstremt fort. Dere kan jo tenke dere at dere kjører på E6 i 100 km/t og synes at det går ganske så fort. Også forestiller du deg 300 km/t. Fort. Vi har ikke noe i nærheten engang som går langs bakken i Norge. Denne hastigheten gjør jo Spania ganske mye mindre. For i går reiste jeg til Madrid på 1 time og 20 minutter. Mot normalt 4 timer i vanlig tog/buss. Eneste minus er jo at det koster en del mer. Man må betale rundt 800 kroner tur/retur Zaragoza/Madrid, men man kan få det billigere om man bestiller lenge i forveien. Hannah har kjøpt AVE-Billetter til hun skal hjem i slutten av Juni og hun måtte betale rundt 300 kroner én vei. Altså 600 kroner tur/retur. Bare sånn for ordens skyld så koster vanlig tog Madrid/Zaragoza rundt 24 euro, ca 200 kroner. Så dette er altså et tog for de "viktige" i Spania. Tidlig mandags morgen var det kun dresskledde menn og meg der. Følte meg litt viktig. hehe

Så, da var AVE-togene forklart. I Madrid skulle jeg da altså hente passet mitt som jeg fikk bestilt der for noen uker siden da jeg var i Madrid sist. Mitt gamle ble jo stjålet da lommeboka ble stjålet. Det var veldig enkelt å hente passet, og jeg fant ambassaden mye hyggeligere nå enn første gang. Hun svenske jente som møtte meg forrige gang, kjente meg igjen med en gang jeg kom inn døra, så hun fant frem passet mitt uten at jeg hadde sagt noe som helst. Jeg trengte ikke en gang vise ID for å få det. Men selvfølgelig, hun så jo at jeg var meg. Etter å ha underskrevet noen papirer fikk jeg passet mitt og kunne gå. Det hele tok sånn ca 2 minutter.

Jeg gikk da og møtte Cathrine, som bor i Madrid. Vi kjøpte moreller, jordbær og isté før vi stakk innom Starbucks på veien til El Retiro, som er den største parken i Madrid. Der lå vi og solte oss i bikini hele dagen (det er vanlig å sole seg i bikini i parkene i Spania, bare sånn at det er sagt), spiste moreller og jordbær og bare koste oss. Senere dro vi til Puerta del Sol og så litt i butikker der før jeg måtte avgårde med toget tilbake til Zaragoza igjen. Kunne ikke hatt en bedre dag tror jeg!

I dag har jeg vært og hentet karakterene mine. Tenkte jeg skulle legge dem ut senere når jeg er ferdig med å gråte over dem. Hehe det er ikke akkurat de beste karakterene jeg har fått for å si det slik. Men jeg vet at jeg har gjort mitt beste, og mer enn det kan jeg jo ikke gjøre. Uansett har jeg lært meg spansk, og det var det jeg kom for!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar