torsdag 10. juni 2010

Hvordan er det å bo med en annen student

Svar på spørsmål: Hvordan er det å bo sammen med en annen student?

Jeg har bodd hele mitt utvekslingsår sammen med en tysk jente på 16 som heter Hannah. I begynnelsen var det igrunn veldig rart å plutselig dele rom, køyeseng, klesskap osv. med en person man absolutt ikke kjente, men etterhvert ble vi veldig gode venner. Det er veldig deilig å ha noen som forstår akkurat hvor vanskelig det er med nytt språk, nye venner og en man kan snakke med om vertsfamilien f.eks. Man kan jo ikke snakke om vertsfamilien med venner, for de vil ikke forstå, heller ikke de hjemme i Norge. Selvfølgelig kan de komme med støtte, men det er ingen som skjønner deg bedre enn en annen student som er i nettopp samme situasjon. Hannah og jeg kom veldig godt overens og vi har faktisk ikke kranglet en eneste gang hele året. Selvfølgelig har vi vært litt småirriterte noen ganger, som f.eks. når hun må dusje på morgenen akkurat når jeg har tenkt meg på badet. Hehe men med komunikasjon går det meste ganske så lett. Man må bare være tøff nok til å si ifra om det er noe som plager en før det blir til et problem. Og da skal man kunne si ifra på en ordentlig måte. Den andre man bor sammen med er jo ikke tankeleser, så man må bare rett og slett si ifra om det er noe galt. Det kan jo være ting som plager den andre du bor sammen med også, som er helt vanlig rutiner og helt normalt for deg, som kanskje er veldig merkelig for en annen student. Man må jo også tenke på at den andre studenten man bor sammen med er fra et annet land. Selv om Tyskland og Norge er to ganske så like land, så finnes det forskjeller. Jeg satt f.eks. en dag og filte neglene mine, og det var visst ganske så disgusting. Så det burde helst gjøres på badet. Man lærer hele tiden, og om man er litt tolerant, tolmodig og fleksibel til å forandring, så burde det ikke være noe problem å bo sammen med en annen student. Jeg har hatt det kjempemasse gøy sammen med Hannah i år, og vi kommer nok alltid til å holde kontakten. Vi har jo vørt gjennom så mye!

Haha min halvveis gærne vertssøster og meg klokken 5 den morgenen jeg skulle dra fra Spania. Slitne? Ja

2 kommentarer:

  1. Hannah ist Hot!
    hemmelig beundrer :)

    SvarSlett
  2. Haha det skal jeg si til henne neste gang jeg snakker med henne : ) Mr. hemmelig beundrer

    SvarSlett