torsdag 10. juni 2010

Jeg kom inn i 3.klasse!

Heisann! Dagene går så fantastisk fort her hjemme i Norge igjen. Jeg er nesten ikke på pcen i det hele tatt, i motsetning til all den tiden jeg hadde til det i Spania. Forskjellen er vel kanskje at spanjolene ikke er så mye sammen i ukedagene fordi de da studerer så utrolig mye, så det er deilig å være tilbake igjen med, kjæreste, venner, familie, jobb og alt sammen.

Jeg har forresten en kjempestor gladmelding å komme med!!! Var å snakket med skolen min her i Norge i går, og de sa at jeg kan kan begynne i 3.klasse til høsten. Er ikke det bra eller?! Jeg ble så glad! Jeg har jo strøket 6 av 8 fag i Spania, så jeg var litt nervøs for at de ikke skulle godkjenne året mitt pga. det, men så har jeg fått over 3 i nesten alle fag der, og da når man regner det om til  norske karakterer blir jo det til en 2´er i Norge, altså bestått. Slik fortalte jeg det, og det syntes hun jeg snakket med var logisk, så hun sa da at jeg nok kunne begynne i 3.klasse til høsten. Eneste som kanskje kunne bli et problem var valgfagene mine, som var Samfunnsfaglig matte, samfunnsøkonomi og spansk III. Spansk III tilbyr de ikke på min skole, så det tar jeg som privatist til høsten. Og siden jeg da har det på timeplanen vil jeg da få 5 ekstra fritimer i uka, noe som kommer godt med ettersom jeg må lese meg opp på den historien og norsken mine klassekamerater hadde i år. Ettersom matten har et høyere nivå i Spania sa hun jeg snakket med at det skulle nok gå bra å godkjenne det. Samfunnsøkonomien er det litt værre med. Enten så bytter jeg ut samfunnsøkonomi til bedriftsøkonomi, siden det ligner mer på den økonomien vi hadde i Spania, eller så tar jeg samfunnsøkonomi som privatist til høsten det også. Utrolig herlig at det ordnet seg til slutt!

Men dere, er det noe dere lurer på så må dere bare spørre. Enten i kommentarfeltet, så skriver jeg et innlegg om det, eller skriv meg en mail. Snart avslutter jeg bloggen, og da skriver jeg ikke mer her, men dere kan selvfølgelig skrive meg en mail om hva det skal være, uansett hva dere lurer på. Kanskje dere som skal ut på utveksling i året som kommer har noen spørsmål når dere kommer til Spania? Bare å spørre!

3 kommentarer:

  1. Runa! Så digg at du får begynne i 3 klasse! Men halo, jeg har ikke fått sett deg ennå :/ Håper jeg ser deg snart :)

    SvarSlett
  2. Anine! :D Kjempeherlig at jeg kom inn igjen! Vi sees nok veldig snart! <3

    SvarSlett
  3. Hei:) Jeg skal på utveksling til Spania til høsten. Jeg lurte bare på om du anbefaler å prøve å få året godkjent, eller om jeg bare skal satse på å gå 2. klasse om igjen? Jeg har fulgt med på bloggen din, og skolen virker veldig streng og vanskelig med høyt nivå og vanskelige lærere. Det er jo selvfølgelig digg å kunne begynne rett i 3. klasse når man kommer hjem, men samtidig: er det verdt strevet med skolearbeid i Spania? Jeg skal jo jobbe, og jeg er forbredt på stryk i mange fag, spesielt med tanke på at jeg nesten ikke kan noe spansk, men er det verdt å streve så sykt med skolen der nede? Også lurer jeg på om du har noen tips før jeg reiser i September? Noe jeg burde tenke på eller vite om skole, mennesker, kultur osv? Og hva forventer skolen av meg? Forrventer de at jeg er like flink som alle andre? Tusen takk for bloggen din, den hr jeg lest mye og den har både hjulpet meg og fått med til å glede meg enda mer til jeg reiser:) Og gratulerer med t du får begynne i 3. klasse til høsten! Og en ting til, anbefaler du å skrive blogg eller dagbok mens jeg er i Spania? Håper du at deg tid til å svare meg, og at det ikke ble for mye:p

    SvarSlett