torsdag 3. juni 2010

karakterene mine

Joda joda, nå har jeg grått meg ferdig over karakterene mine. Dere skjønte vel at det bare var tull når jeg skrev det i går? At jeg gråt over karakterene mine mener jeg. For jeg fikk dårlige karakterer, det gjorde jeg. Pappa sendte meg en bekymringsmelding i går etter å ha lest at jeg gråt over karakterene mine. Det har jeg altså ikke gjort. Når karakterene er satt så er de satt, og jeg kan ikke gjøre noe mer med det nå. Gjort er gjort og spist er spist, som både min farmor så klokt sier og Mikkel i Hakkebakkeskogen. 

Det jeg har gjort de siste dagene er ikke stort. Har bare slappet av noe så til de grader. Går egentlig bare å venter på lørdagen. Alle vennene mine her (og i Norge også forsovet) leser som gale til de avsluttende eksamenene, så når alle her i huset er på jobb og skole sitter jeg hjemme og bare ser på film, leser og slappe av. Skal spise comer hos María i klassen i dag da, også har vi hadefesten min hos Xiomara i kveld. Så har litt planer i dag i alle fall.

Kan liksom ikke forestille meg at jeg bare har 2 dager igjen i dette fantastiske landet. Det er noe jeg har funnet ut i år, Spania er virkelig et fantastisk land. Om du nå sier at du kjenner Spania, fordi du har vært på ferie her, enten på sørkysten eller en av øyene, så tar du feil. Uansett hvor mange ganger du har vært her på ferie. Da kjenner du virkelig ikke spansk kultur og det som virkelig er Spania og spanjoler. Man må bo her og snakke språket for å forstå. Selv etter å ha bodd her i 10 måneder er det mye jeg enda ikke kan, og en hel del jeg fortsatt har å lære om spansk kultur. Jeg merker at jeg misunner dere litt, dere som skal til Spania til nesteår på utveksling. Dere kommer til å få det mye tyngere enn de som velger å reise til engelsktalende land f.eks. Men jeg tror dere vil få en god del mer igjen for slitet også. Det har i alle fall jeg fått. Ikke bare et nytt språk, men en helt ny kultur som er ganske så forskjellige fra den norske kulturen.

Økonomi:            3 - 3 - 3
Fundamentos:      4 - 3 - 4
Geografi:             3 - 3 - 3
Filosofi:               5 - 4 - 5
Historie:              3 - 2 - 2
Engelsk:              9 - 9 - 10 - toppkarakter :D
Spansk:              3 - 3 - 3
Matte:                 2 - 2 - 3

Har skrevet karakterene for de to første trimesterene, og så den avsluttende karakteren jeg har fått. Merkelig nok har jeg ikke gått opp noe særlig fra første trimester til siste trimester, selv om jeg selvfølgelig snakker spansk nå. Jeg kan igrunn ikke forklare det med annet enn at pensum var enklere på begynnelsen av året. Dessuten kan man jo si at jeg "mistet" de første månedene av skolen, ettersom jeg ikke skjønte stort av hva som foregikk rundt meg. Og da blir det jo vanskelig. I tillegg skal jeg si til mitt forsvar at jeg ikke har fått noen som helst form for ekstrahjelp, snillere retting av prøver, enklere prøver e.l. i noen fag. Hadde jeg for mange gramatiske feil i det jeg skrev, selv om faget var geografi, historie etc, så ble det stryk automatisk. Uavhengig om innholdet var bra eller ikke. Men fortvil ikke nesteårs Spaniautevklingsstudenter. De aller fleste andre skoler jeg kjenner til i Spania er snille mot utvekslingsstudentene og hjelper dem så godt de kan. I alle fall de andre jeg kjenner i år som går på skoler rundt om i Spania. Jeg tror faktisk omtrent alle sammen har bestått alle fag. Så det er jo gode kjangser for dere. Om dere derimot skulle havne i Zaragoza og dere får vite at dere skal begynne på I.E.S Ramón y Cajal, ja da ville jeg nok prøvd å bytte om jeg var dere. Bare et lite tips.

4 kommentarer:

  1. Det viktigste er jo absolutt ikke karakterer, men at du har hatt verdens beste år og at du nå er internasjonal til de grader :D

    SvarSlett
  2. Nei det er sant Guro :) Ja, nå er jeg internasjonal! Kan jo snakke med halve verden :p hehe

    SvarSlett
  3. Hei Runa og velkommen hjem snart!

    Veldig bra innlegg dette her synes jeg. Var vel ikke så veldig bekymret, men heller litt forb.. på noe urettferig behandling.
    Eller utrolig bra at du ser det positive og glemmer det negative.

    Sees på Gardermoen i morgen!

    Mange klemmer fra pappa

    SvarSlett
  4. Tusen takk pappa!

    Ja, litt urettferdig i forhold til de andre som er i Spania i år, men samtidig så er det jo mer rettferdig med tanke på spanjolene. Det er jo kjipt for dem om utvekslingseleven består alle fag og de som er mye flinkere egentlig skal stryke. Prøver å tenke på det positive :D Ellers så fungerer ikke dette her med utveksling tror jeg.

    Vi sees på Gardemoen i dag!

    Mange klemmer fra Runa

    SvarSlett